Empire: Total war

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Ganska tråkigt, starta datorn idag å hade error mm så kunde inte få igång den (inte ens i felsäkert läge) då jag som snabbt som möjligt ville in på datorn så valde jag å göra en helt ny installation av Vista, lite tråkigt då jag ligger på år typ 1753 på Empire.. Fast ändå så känns det skönt kan göra en clean start å göra saker ja borde gjort annorlunda. Nu kan jag mycket om spelet dessutom

Ja, det tar ju ett tag innan man kommer in i allt, själv tänkte jag inte på att forska förrän efter 10 turns. Sedan har jag märkt att jag valde lite fel i forskningen, skulle tagit dem i en annan ordning. Men det är sånt man lär sig
Därför är jag glad att jag tog en kort kampanj så lär man sig allt riktigt bra och så kan man köra på en stor kampanj senare

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Sjukt krävande spel. Min QX6700@3,6Ghz med två 9600GT i SLI klarar inte av att köra sjöslag maxxade. Kör på allt på lägst med 1650X1050 i upplösning och då är det spelbart. Tycker kameran i allmänhet är lite slö.

Konstigt, jag kör med datorn i sign och 1280*1024 och det är fullt körbart med det mest om inte allt på "high".

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

Kolla så du inte har massa program igång samtidigt som du lirar. sen så kan ju virus programmet göra så att spelet blir segt... eller har jag fel ??

Permalänk
Medlem

Fyyy vad surt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddie911
Kolla så du inte har massa program igång samtidigt som du lirar. sen så kan ju virus programmet göra så att spelet blir segt... eller har jag fel ??

Beror på dator, men har man en nyare brukar det inte vara något problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Beror också på vad för Anti virus vi snackar om här

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att alla filmer blinkar vitt hela tiden?
Edit: Hittade felet, hade debug igång på directx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Sjukt krävande spel. Min QX6700@3,6Ghz med två 9600GT i SLI klarar inte av att köra sjöslag maxxade. Kör på allt på lägst med 1650X1050 i upplösning och då är det spelbart. Tycker kameran i allmänhet är lite slö.

Dina svårigheter kan bero på Grafikkorten skulle jag tro. Dock så vet jag inte hur 9600GT SLI står sig mot tex 1st 4870 512mb som jag har. Du kör ju också på en väldig högupplösning (i jämförelse med mig tex) så då kanske dina grafikkort inte riktigt hänger med i svängarna.

Jag har turen som kan köra allt på max, fast jag kör iofs i Windowed mode @ 1024X768.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

förstår inte vad folk har problem med, många klagar på buggar,har aldrig hänt att spelet crashar för mig..och jag har kört spelet i 120 "turns" nu...och att folk inte kan maxa spelet? själv kör jag 1920x1200 allt på högsta(dvs ultra) med högsta aa och sånt utan nåt lagg...

Permalänk
Medlem

Köpte spelet igår å provade det nyss! Mycket nytt att lära sig från dom andra spelen. Körde ett sjöslag (jag sverige) mot danskarna. Mitt skepp låg lite för nära när jag sköt med full bredsida på ett mindre skepp. Jag sänkte danskarnas skepp men mitt tog eld och förstördes!

Mycket roligt spel än så länge, önskar bara att jag hade lite med kraft under skrivbordet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultra_experience
förstår inte vad folk har problem med, många klagar på buggar,har aldrig hänt att spelet crashar för mig..och jag har kört spelet i 120 "turns" nu...och att folk inte kan maxa spelet? själv kör jag 1920x1200 allt på högsta(dvs ultra) med högsta aa och sånt utan nåt lagg...

Det kanske beror på att din dator är bra i jämnförelse!

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk

Tror det beror på vad man tycker "spelbart" är. Jag vill ha 40-60FPS. Inte 15.

Och för er som undrade hur 9600GTSLI står sig i förhållande till 4870...i 1680X1050 upplösning så har jag följande chart från Toms:

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Sjukt krävande spel. Min QX6700@3,6Ghz med två 9600GT i SLI klarar inte av att köra sjöslag maxxade. Kör på allt på lägst med 1650X1050 i upplösning och då är det spelbart. Tycker kameran i allmänhet är lite slö.

4870x2, E8500 @4,1ghz, 4gb RAM. Kan inte heller köra maxat, varken sjö eller land. Kör utan de flesta "kryssrutorna" under texturvalen m.m. Samt utan AA eller AF. 1920x1200.

Permalänk
Medlem

spelet crashade när jag hade tagit över stockholm med rebeller

Visa signatur

Dator: MSI GeForce GTX 580 Twin Frozr II,corsair 4 GB,WD blue 640GB,C2Q 9550,microsoft intellimouse 3,logitech G15, logitech x-53,Corsair HS1,Samsung 2253BW,Silver Power 750Wm,Silverstone FT02.

"Time lost is time... not spent!" - HuskyStarcraft

Permalänk

Nu har mitt fackat upp sig rejält nu crashar mitt varje gång jag ska sätta i land mina trupper i Usa !! rejält störande. Och har redan följt en killes råd för att bli av med det men inte blev det bättre Nä nu går jag och lirar Call of Duty 4 istället

Permalänk
Medlem

Hej, jag har inte en sån kraftfull dator så ja har testat spelet på high, medium och loW, men jag tycker att runderna tar en jädra, tid man hinner ju bli uttråkad av att vänta på sin tur efter att man har klickat på endturn, ska de vara så segt på mitt system ? (follow ai movement har ja urkryssat)

8800gts 640 (klockat till ett gtx)
4 gig ram
e6750 (3.4ghz)
vista x64

(Har ej patchat spelet)

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Spelar World Domination (dvs ta 40 regioner) med Sverige. Kring år 1750 hade jag tagit 40 regioner och nu är jag nånstans på 1760-talet och har tagit hela Europa förutom Malta där Knights of St John håller till (dom har en stor och jobbig flotta). Har även hela mellanöstern, norra afrika samt delar av Indien och några kollonier i norra Canada.
Första gången jag lirar kampanjen och spelar på Hard/Normal.

Började med Danmark och gav mig sen på Ryssland. Trodde att ryssarna skulle vara starka men de hade i princip bara en stor armé... Var inte svårt.
Fortsatte sen mot västra Europa då jag var bra kompis med Ottomanska riket och inte ville kriga på två fronter.
De små nationerna som bara har en region har av någon anledning större och starkare armeér än många stora nationer.

Allianser spelar tyvärr ingen roll alls. Startade krig mot Nederländerna och Österrike samtidigt, Storbritannien var allierade med båda men hjälpte dom inte på något sätt. Samma sak med Frankrike och Spanien, Spanien sket i att jag anföll Frankrike. Det enda som händer är att dom bryter handeln... Något som är lätt att få tillbaka sen med lite mutor om man vill.

Plöjde iaf genom Europa tills jag kom till Frankrike. De hade flera stora arméer så jag avvaktade och tog istället brittiska öarna samt Italien först.
Storbritannien som var väldigt starka och hade större delen av Amerika var lättare att krossa än Italian States som enbart hade en region...

Frankrike och Spanien blev ganska tidigt "Hostile" mot mig, till synes utan anledning. Kanske för att jag blev stor och farlig eller nått. Men de fortsatte handeln med mig och anföll mig aldrig, inte ens när jag hade en region helt utan arméer precis brevid Frankrike.
När jag tänker efter så blev jag aldrig anfallen av ett land innan jag anfallit först, inte ens när jag attackerat deras allierade. Trist som fan...

Fick stora problem med ekonomin efter ett tag då jag var tvungen att låta flera regioner slippa skatt för att inte göra uppror.
Fixade då en revolution i Stockholm och gjorde om Sverige till republik, mycket underhållande, och efter det fick jag mellan 40 000 - 50 000 varje turn.

Summa sumarum. AI'n i kampanjen är totalt kass. Jävligt passiva och de tycks inte kunna använda sina båtar för att lämpa av arméer som kan anfalla tomma regioner.
Små nationer är svårare att krossa än stora, Italian States var ett helvete, Storbritannien gick som en dans, Indianerna var jäkligt luriga...
I 9 fall av 10 när jag tagit över en region skickar det landet in 200-500 man för att sabba några hamnar och småstäder i väntan på att jag ska döda dom medan regionen de kom ifrån står tom...

Har klagat över AI'n i slag innan men kan vara värt att nämna igen.
Kavalleri i ryggen = win. AI'n kan inte kontra det på något sätt alls... Skittråkigt. Har aldrig ens vart nära att förlora ett slag där båda arméerna har vart jämbördiga.
Sen en lustig grej som händer i 8 av 10 slag. En eller två enheter stormar ensamma mot hela min armé medan resten av deras armé sakta knallar framåt... Smart.

Sjöslag är roligare och ibland lite luriga, men det är jävligt sällan man möter hårt motstånd. AI'n har sällan mer än 3 skepp i samma flotta. De sprider ut dom lite här och var... Enda jobbiga jag stött på är Knights och St Johns flotta och de har förhelvete en enda pluttig region.

Lååång post men jag är besviken... Hade förväntat mig mer av AI'n.
Men det är är lite kul ändå att se den svenska fanan vajja över hela Europa

Edit: Ja buggarna är också kul. Speciellt en i början när jag hade dålig ekonomi och 800 man fastnar i en region och inte kan förflytta sig... Disband... Massa pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

De tar lång tid är bara så... Tittar på film samtidigt som jag spelar och tabbar ner när det är datorns tur (windowed mode)

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Tjena!

Var hittar man patchar till spelet? Det laddas inte ner automatiskt av steam antar jag, eller? Och är det samma patchar till special forces som till vanliga empire?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel Core i7 920 xfx geforce 285 6 gb corsair ram p6t deluxe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Tror det beror på vad man tycker "spelbart" är. Jag vill ha 40-60FPS. Inte 15.

Och för er som undrade hur 9600GTSLI står sig i förhållande till 4870...i 1680X1050 upplösning så har jag följande chart från Toms:

http://www.tomshardware.com/charts/gaming-graphics-charts-q3-...

Vid landslag ligger jag på runt 40-50fps någon gång droppade det till 20-30 men det hände bara 1-2 gånger under ett slag. Sjöslag brukar ligga på 60-70fps. På själva kartan brukar det ligga runt 60 fps. Datorn i sign, 1280*1024 och allt på high, ingen aa. Jag tycker det är fullt spelbart.
Har inte kommit så långt än landslagen ligger på runt 2000 man som mest och sjöslagen på kanske 10 båtar totalt då.

Enligt din länk ska också dina grafikkort vara starkare än mitt, om du inte kan köra 1650*1050 med annat än lägst måste något vara fel.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Tjänar man på att göra revulution? För jag har fixat så min regering alldrig går under 95% i populatity. Skulle det ändå bli bättre med republikaner?

Vad är för och nackdelarna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Steam laddar ner patcharna automatiskt

Folket blir gladare Jonatan och du har val varje 5 år så du får en ny regering tror du får mer income också som republik

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Okej men jag har taxorna på max och alla regioner är glada(både adeln och lägre klasser är gröna). Regeringe býter jag själv efter tycke ekonomin är på topp. Så jag behöver inte någon jävla republik antar jag då

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinhead

Allianser spelar tyvärr ingen roll alls. Startade krig mot Nederländerna och Österrike samtidigt, Storbritannien var allierade med båda men hjälpte dom inte på något sätt. Samma sak med Frankrike och Spanien, Spanien sket i att jag anföll Frankrike. Det enda som händer är att dom bryter handeln... Något som är lätt att få tillbaka sen med lite mutor om man vill.

När jag tänker efter så blev jag aldrig anfallen av ett land innan jag anfallit först, inte ens när jag attackerat deras allierade. Trist som fan...

De jag förklarar krig mot brukar få med sina allierade men en rolig sak ja märkte var att jag startade krig mot Frankrike då gick Spanien med, då jag märkte att jag inte hade resurser nog att strida mot Frankrike så slöt jag fred genom att ge dom en nation (tagit tillbaka) men Spanien vägrade sluta fred.

Då istället så tog jag över 2 st nationer av Spanien och tvingade dom att sluta fred med mig samt ge mig en summa pengar, när jag sen igen starta krig mot Frankrike så gick Spanien inte med (undrar ifall det är att de inte vågar xD)

Jag har fått krig förklarat mot mig..

Kör på Very Hard/Hard

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Tänkte tanka demot från steam men det går i runt 20kb/s, hur byter man egentligen nedladdningsserver i steam?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Tänkte tanka demot från steam men det går i runt 20kb/s, hur byter man egentligen nedladdningsserver i steam?

Har du på svenska så

längst ner fins en ruta "inställningar" tryck på den. Sen fliken "hämtningar" sen kan du välja vArt ifrån du ska tanka.

Dock tycker jag inte demot visar en rättvis bild av själva spelet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn

Dock tycker jag inte demot visar en rättvis bild av själva spelet

känner samma, handlar om MYCKET mer

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
De jag förklarar krig mot brukar få med sina allierade men en rolig sak ja märkte var att jag startade krig mot Frankrike då gick Spanien med, då jag märkte att jag inte hade resurser nog att strida mot Frankrike så slöt jag fred genom att ge dom en nation (tagit tillbaka) men Spanien vägrade sluta fred.

Då istället så tog jag över 2 st nationer av Spanien och tvingade dom att sluta fred med mig samt ge mig en summa pengar, när jag sen igen starta krig mot Frankrike så gick Spanien inte med (undrar ifall det är att de inte vågar xD)

Jag har fått krig förklarat mot mig..

Kör på Very Hard/Hard

Jo, jag har också fått krig förklarat mot mig... Men de har ändå inte attackerat...
Skrev fel, spelar också på very hard i kampanjen.

Permalänk

Nu börjar jag fan bli riktigt trött på detta! Kan nån förklara för mig?

När nån raidar min t.ex. Traiding port skickar jag en flotta att attackera sen står dom bara där i en jävla massa rundor och dom får ju fortfarande min income...

??

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt spelet och satt och körde road to independence igår. När jag hoppade in i en strid med fransmännen som såg helt normal ut. Det var vid en kust och det fanns ett skepp i vattnet. Jag startade slaget och när jag beordrade mina enheter att flytta på sig så rörde vissa av dom sig i slowmotion och andra inte.

I övrigt så laggade det ingen ting men väldigt frustrerande när hälften av armen tog 10 minuter på att flytta sig 100 meter, särskillt när fransmännen började anfalla!

Hoppas aldrig at det ska hända igen. Riktigt sugig bugg!

Visa signatur

Intel Core i7 920 xfx geforce 285 6 gb corsair ram p6t deluxe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sawyer87
Text

Är du helt ny i serien? Isåfall så kan du ju ha satt vissa på att springa och andra på march?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb