En fråga ang virtual hosts i apache

Permalänk

En fråga ang virtual hosts i apache

Håller på och sätter upp CMS:et drupal för flera (2) virtuella hosts och det var krångligara än jag trodde. Alltså, jag vill använda drupal för två stycken sidor utan att behöva ha två stycken drupalinstallationer i två olika kataloger.

Dockumentationen när det gäller detta är inte så utförlig. Eller så är det bara jag som är trött.

Efter att ha läst nedanstående stycke insåg jag att drupal verkar parsa URL:en för att bestämma vilken settingsfil som skall användas, alltså vilken sida som skall köras.

* The configuration directory will be discovered by stripping the * website's hostname from left to right and pathname from right to * left. The first configuration file found will be used and any * others will be ignored. If no other configuration file is found * then the default configuration file at 'sites/default' will be used. * * For example, for a fictitious site installed at * http://www.drupal.org/mysite/test/, the 'settings.php' * is searched in the following directories: * * 1. sites/www.drupal.org.mysite.test * 2. sites/drupal.org.mysite.test * 3. sites/org.mysite.test * * 4. sites/www.drupal.org.mysite * 5. sites/drupal.org.mysite * 6. sites/org.mysite * * 7. sites/www.drupal.org * 8. sites/drupal.org * 9. sites/org * * 10. sites/default

Så man får via konfiguration av vhosts se till att tex www.minsida.com/drupalsida2 pekar på drupals rotkatalog och inte mappen "drupalsida1"? Tror problemet är ganska basic egentligen, bara jag som har för lite erfarenhet av att sätta upp (namnbaserade?) virtual hosts.

Min configfil i vhosts.d ser just nu lite nedkortad ut såhär. Även om syntaxen inte stämmer så ser man kanske vad det är jag försöker göra?

NameVirtualHost *:80 # Drupalinstallationen ligger i /var/www/fsson.com/htdocs/sb # Detta är den sida jag försöker lägga till <VirtualHost */drupalsida2:80> DocumentRoot /var/www/fsson.com/htdocs/sb ServerName fsson.com/drupalsida2 ServerAlias *.fsson.com/drupalsida2 </VirtualHost> # Denna funkar (funkade) sedan tidigare <VirtualHost *:80> DocumentRoot /var/www/fsson.com/htdocs/sb ServerName fsson.com ServerAlias www.fsson.com </VirtualHost>

Har redan lagt ner alldeles för mycket tid på detta, vore skittacksam för hjälp!

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Så här har jag mina virtualhosts

NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> DocumentRoot "D:/wwwroot/" ServerName minserver.com </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot "D:/wwwroot/db" ServerName db.minserver.com </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot "D:/wwwroot/resources" ServerName resources.minserver.com </VirtualHost>

Och det fungerar fint för mig.

Permalänk

EDIT: Nu funkar det.. Dödade alla apacheprocessor och startade om. Var felet att den inte kunde binda till adressen stom ställde till det.

EDIT2: Eller nja, php slutar fungera om jag gör på detta sätt. Och drupal är fortfarande inte alls med på noterna.

EDIT3: Nu går det. Var en directorydefinion som ställde till det tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Novac
Så här har jag mina virtualhosts

NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> DocumentRoot "D:/wwwroot/" ServerName minserver.com </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot "D:/wwwroot/db" ServerName db.minserver.com </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot "D:/wwwroot/resources" ServerName resources.minserver.com </VirtualHost>

Och det fungerar fint för mig.

Ok, skysst. Jo det skall antagligen se ut något sådant. Testade detta tidigare:

NameVirtualHost *:80 <VirtualHost *:80> DocumentRoot /var/www/fsson.com/htdocs/sb ServerName fsson.com/drupalsida2 ServerAlias *.fsson.com/drupalsida2 </VirtualHost> <VirtualHost *:80> DocumentRoot /var/www/fsson.com/htdocs/sb ServerName fsson.com ServerAlias www.fsson.com </VirtualHost>

Men får då:

(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address 192.168.0.169:80 no listening sockets available, shutting down Unable to open logs

Filen i sin helet för den som är intresserad ser just nu ut på följande sett:

Citat:

NameVirtualHost *:80

<IfDefine DEFAULT_VHOST>

<VirtualHost *:80>
DocumentRoot /var/www/fsson.com/htdocs/sb
ServerName fsson.com
ServerAlias www.fsson.com

ProxyPass /tr http://www.fsson.com:8000/
ProxyPassReverse /tr http://www.fsson.com:8000
ProxyPreserveHost on

<Directory "/var/www/fsson.com/htdocs/sb">
Options Indexes ExecCGI FollowSymLinks
AllowOverride all
Allow from all
Order allow,deny
</Directory>

<IfModule itk.c>
# The userid and groupid this VirtualHost will run as
AssignUserID apache apache

# Optional: A separate MaxClients for the VirtualHost,
# to limit the maximum number of processes
MaxClientsVHost 50

# Note that if you do not assign a user ID for your
# VirtualHosts, none will be assigned by default,
# ie. you'll run as root. Don't forget this!
</IfModule>
<IfModule peruser.c>
# this must match a Processor
ServerEnvironment apache apache

# these are optional - defaults to the values specified in httpd.conf
MinSpareProcessors 4
MaxProcessors 20
</IfModule>

</VirtualHost>

</IfDefine>

<VirtualHost *:80>
DocumentRoot /var/www/fsson.com/htdocs/sb
ServerName fsson.com/drupalsida2
ServerAlias *.fsson.com/drupalsida2
</VirtualHost>

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org