Ultimata nätagget till +20diskar?

Permalänk
Medlem

Ultimata nätagget till +20diskar?

Som rubriken lyder.
Vilket är det bästa nätagget för att driva maximalt med diskar?
Inga dubbla grafikkort och inget krimskrams bara ett basic system med grafik o lan integrerat, kontrollerkort och maximalt med diskar.

Har försökt hitta något som är optimerat för det men såfort man kommer upp lite i watt talen så är allt sli optimerat mm. vilket är rätt värdelöst i detta sammanhanget.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle bara kolla på antalet strömkontakter molex/sata så finns det uppenbareligen ett val, corsair. Sen så har dem ju single rail och välidigt strömstarka just på 12V.
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=436#rparams=k=s13664286

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Om man nu skulle bara kolla på antalet strömkontakter molex/sata så finns det uppenbareligen ett val, corsair. Sen så har dem ju single rail och välidigt strömstarka just på 12V.
http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=436#rparams=k=s13664286

Så single rail är att föredra i detta läget?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

single rail är väl att föredra i alla lägen? Finns ju ingen som helst anledning att inte vilja ha single rail. Enda anledningen, som jag vet, till varför man började tillverka multirail nätagg var just pågrund utav en lag som inte tillätt att man hade mer än 20 eller 18 A på en rail.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ok

För att ha pillat med datorer länge har jag extremt dålig koll på just nätagg.

Men som jag förstår det så om man har en single rail så är det betydligt enklare att splitta utttag med då den övre tröskeln ju blir betydligt högre på +12V ?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

En disk drar inte mycket ström alls, har du dessutom spin-up på kontrollerkorten så har jag svårt att tro att du kommer få några problem alls...

Permalänk
Medlem

Jo lutar åt ett 3ware 9650 16 eller 24 portars kort.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Använder du staggered spinup så borde du i teorin kunna driva 20 diskar på ett schysst 150W aggregat, eller ett 400W noname då. Då systemet i övrigt kommer dra kanske 50-100W så kanske det är att rekommendera två nätaggregat, varav ett är dedikerat till diskarna.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Låter perfekt isf borde jag utan problem kunna driva systemet + diskar på de 2 silverstone strider 600W agg jag har tillgängliga.

Tackar för hjälpen

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur du i övrigt ska konfigurera filservern? Kontrollerkort verkar du redan spikat. Men hårdvara i övrigt? Typ av diskar, OS, chassi, drive-bays?

Nyfikenheten är alltid olidlig efter tonvis med trådar om folk som ska raida sina raptor diskar, ha 6 diskar i raid-0 eller driva en femma med ett Belkin 200 kronors kort från clas ohlsson.

Edit: 800:- för dessa är ok.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Får man fråga hur du i övrigt ska konfigurera filservern? Kontrollerkort verkar du redan spikat. Men hårdvara i övrigt? Typ av diskar, OS, chassi, drive-bays?

Nyfikenheten är alltid olidlig efter tonvis med trådar om folk som ska raida sina raptor diskar, ha 6 diskar i raid-0 eller driva en femma med ett Belkin 200 kronors kort från clas ohlsson.

Edit: 800:- för dessa är ok.

Lutar åt en Lian li cube som med diverse tillbehör rymmer 29 diskar och dubbla nätagg.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=98226

Diskar har jag inte spikat storlek på men har kört wd re2 serie i raid 5 med framgång tidigare.
Os är linux.
Moderkort + propp blir nog någon ganska standard c2d setup med 2 16x pci-e lanes för framtida kontroller.
Blir nog till att googla fram ett moderkort som är erkänt stabilt i linux.

Har ingen direkt brådis då burken inte måste vara färdig förrän till höst/vintern. Men man måste ju börja i någon ände

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.