Hämta ut paket utan avi

Permalänk
Inaktiv

Hämta ut paket utan avi

Ja hur ligger det till egentligen.

Alltid när jag beställt saker från internet har avilappen kommit 1 dag efter att mitt paket legat på mitt postkontor. Jag har inget tålamod, vet jag att paketet ligger 100 meter från mitt hus måste jag ha det på momangen.

Kan man hämta ut med bara kollinummret nerskrivet på en lapp? Vad står det i postens "regler" om detta. Har de rätt att neka en att lämna ut paketet om man inte har an avilapp utan bara kollinummret på en lapp?

ANleningen till att jag frågar är för att jag alltid kör med kollinummret på en lapp som jag skrivit själv. Att behöva vänta 1 dag extra för ingetnting är enligt mig idioti, och tills posten får ordning på det där tänker jag fortsätta.

Men problemet är att det jobbar en riktig surgubbe på mitt hämtställe. Efter att ha hämtat ut ca 20 paket iår utan avilapp så börjar han skälla nu. Sist skrek han som fan om att jag måste vänta på avilappen. Då kontrade jag med att smsavisering finns ju, och vad är det för skillnad mellan att läsa siffrorna på en mobil eller från ett papper jag skrivet själv. Jo ingen! Han säger att han inte tänker lämna ut mer paket till mig utan avilapp.

Sökte lite på google och hitta detta:

Jag fick svar från posten på några sekunder.. så här skriver dom :

Hej,

Föutsatt att paketet har kommit till utlämningsstället, kan man gå dit med
kollinummer och legitimation och höra och de kan ställa ut en dubblettavi.

Med vänlig hälsning

XXX XXX

Så har jag enligt posten rätt att hämta ut ett paket där mitt kollinummer står nerskrivet på en egen lapp? Och har surgubben i detta fal rätt att neka mig mitt paket? För isåfall förstår jag inte vitsen med sms-avisering.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att hämta ut det utan avilapp om det är mot postförskott. Anledningen till att gubbjäveln inte vill är att han är lat, för kommer man med bara kollinummer så måste ju den i kassan skriva en avilapp vilket är jobbigt.

skriv ut reglerna och gå dit nästa gång och visa han, vägrar han så hota med att kontakta posten och säga att han vägrar att följa deras regler som alla utlämningsställen MÅSTE göra för att vara godkända.

Permalänk
Inaktiv

str8forthakill låter bra, jag anade det nästan det. Förra veckan stod jag med ett fetingsmile när han slängde upp mitt paket på disken.

Hur är det om jag beställt på föskottsbetalning då? Borde väll vara samma sak sålänge jag har med mitt idkort och skriver under?

Ah låter bra, du tror inte det finns ngn "paragraf" eller liknande på postens sida där det står som jag kan trycka upp i trynet på honom nästa gång han öppnar käften?

Permalänk
Medlem

jag brukar då kunna hämta ut grejor utan avi men jag känner de flesta på affären dock vet jag inte om du kan de om du har en surgubbe:P

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Inaktiv

Mäki jo jag med, har alltid gjort det. Men de skulle kännas gött att verkligen äga honom med papper där det står skrivet att han inte kan neka att lämna ut paketet! Btw mäki från mnf :D?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
str8forthakill låter bra, jag anade det nästan det. Förra veckan stod jag med ett fetingsmile när han slängde upp mitt paket på disken.

Hur är det om jag beställt på föskottsbetalning då? Borde väll vara samma sak sålänge jag har med mitt idkort och skriver under?

Ah låter bra, du tror inte det finns ngn "paragraf" eller liknande på postens sida där det står som jag kan trycka upp i trynet på honom nästa gång han öppnar käften?

Nej faktiskt så har du enligt reglerna bara rätt att hämta ut ett paket utan avi vid postförskott. Är det förskottsbetalat måste du ha orginalavin eller en påminnelseavi . Samma gäller vid REK brev osv.
Visserligen går det om man känner de som jobbar där och är vän med dem. Men man har inte rätt till det.

Här har du alla villkor,. en del villkor kan vara kryptiska då det är skrivet med "fin" svenska :P.
http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?action=getConditionList#c...

Permalänk
Inaktiv

str8forthakill hmm fan, det är nämligen förskottsbetalning på just detta paketet. Men det var det på det förra också, och han har whinat på både postförskott och förskottsbetalning. Vad är det för skillnad på post och förskottsbetalning som gör så att jag intehar rätt att hämta ut utan avi? Och då borde man alltså inte kunna få smsavisering om man köpt ngt via förskottsbetalning, right? För han måste väll fortfarande göra samma jobb post som förskottsbetalning?

Permalänk
Medlem

det är bara att hämta ut paketer....inga problem alls

Permalänk
Medlem

Ja, om du har fått SMS-avi så funkar det förstås utmärkt...
(Det går att få även vid förskottsbetalning, beror nog mest på avsändaren om de beställer den tjänsten eller ej.)

Annars tycker jag att det inte brukar vara något trassel i praktiken, bara man har legitimation med sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nej faktiskt så har du enligt reglerna bara rätt att hämta ut ett paket utan avi vid postförskott. Är det förskottsbetalat måste du ha orginalavin eller en påminnelseavi . Samma gäller vid REK brev osv.
Visserligen går det om man känner de som jobbar där och är vän med dem. Men man har inte rätt till det.

Här har du alla villkor,. en del villkor kan vara kryptiska då det är skrivet med "fin" svenska :P.
http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?action=getConditionList#c...

Det går med en egenutskriven lapp på nätet med, oavsett om det är postförskott, faktura eller redan betalat. Har aldrig haft problem med det, och har gjort det på fyra olika orter X antal ggr/ort utan problem.

Så sök alltid upp ditt kollinummer på postens hemsida, skriv ut sidan, ta med leg och hämta paketet (iofs fick jag aldrig visa ID i Arvika när jag hämtade ut paket, oavsett om dom var betalda eller ej.. skumt)

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Inaktiv

ErikSvensson låter bra, ska skriva ut de pappret imorgon och trycka upp de i nyllet på surgubben. Hoppas han jobbar när jag ska hämta ut paketet

Permalänk
Sötast

Ända sen smsavi kom till har jag misshandlat det!

Vet jag att paketet är framme så smsar jag mig själv kollinummert och läser upp ur mobil!

Permalänk
Medlem

Hämtar alla paket på kollinummer. Även förbetalda. Det är väl vissa serviceställen som väljer att göra så.
De tar ju leg på alla och om namnet inte stämmer med paketet så kanske de undrar. De lämnar inte ut på enbart namn. Man måste ha kolli-id.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ända sen smsavi kom till har jag misshandlat det!

Vet jag att paketet är framme så smsar jag mig själv kollinummert och läser upp ur mobil!

Men nu är det ju inte kollinumret man får som sms Oftast ett fyrsiffrigt nummer bara.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

De _skall_ lämna ut paketet om det kommit fram, förutsatt att du kan legitimera dig. Enda begränsningen är att de kan be mottagaren att vänta till kl 16.00, så länge har de nämligen på sig att packa upp och sortera. SMS-aviseringen brukar komma strax efter kl 16 också.
Om de inte orkar skriva in ditt nummer i datorn, så tycker jag att du skall ringa postens kundtjänst. De kommer då att ringa dem och tala om vad som gäller.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret från psoten var dock lite kryptiskt:

"Hej,

Föutsatt att paketet har kommit till utlämningsstället, kan man gå dit med
kollinummer och legitimation och höra och de kan ställa ut en dubblettavi.

Med vänlig hälsning

XXX XXX"

Man "kan" gå dit och "höra" och de "kan" ställa ut en dubbletavi. Inte de "måste". Så det är inte alls hundra att han egentligen måste ge dig ditt paket utan avi ..

Jag har aldrig haft några problem med detta så det känns bara som att han är en lat grinig gubbe. Jag tycker däremot du ska ringa till posten och klaga om han är oförskämt mot dig som kund. Sådant ska du inte behöva höra. Vi hade en tobaksaffär som postombud ett tag och de var riktigt oförskämda mot många kunder men där klagades det så att de inte fick fortsätta som postombud.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Men nu är det ju inte kollinumret man får som sms Oftast ett fyrsiffrigt nummer bara.

Heh, jag skulle inte bry mig om det var kungens telefonummer man fick som sms, jag har alltid smsat mig själv kollinummert och det har alltid stämt.

(sms innehåller 4 sista siffror i kollit)

Herr failed besserwiesser

Permalänk
Medlem

SMS-avi får man ju vänta över 2 timmar på. Det går ju bara inte. Jag vet när mitt utlämningsställe får in paketen. O jag brukar gå dit 20min senare. Ungefär vid 1530 på em. Med kolli id nerskrivet på en lapp.

Permalänk
Medlem

Kollade med posten, sen SMS-avisering infördes så kan man hämta uta paket utan avi. Men då måste man ha med sig legitimation för att bevisa att paketet verkligen är till en.

Det har inte skruvit om reglerna och tänker inte göra det heller. Alltså är det oskrivna regler. Men det varierar, om personen som lämnar ut paketet är en människa eller maskin. En mnänniska har förståelse. En maskin tänker bara på sig självt och följer reglerna punkt för punkt.

Står det en maskin i ditt postutlämingsställe så är det synd om dig .

Permalänk
Medlem

Leg måste man ALLTID ha nu oavsett om man har avi eller inte.

Permalänk
Inaktiv

str8forthakill låter skitbra, har skrivit ut kollisökning från postens sida nu. Skrivit ut ett mail ja fick från posten när jag ställde samma fråga och ska även ta med en utrsrivt av postens regler. Victory is mine!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Victory is mine!

Hur smart är det att göra sig omöjlig hos paketutlämnargubben? "Näe, jag kan inte hitta ditt paket, det måste ha följt med utgånde posten av misstag, kom igen i morrn!". Käfta inte med utlämnaren, be att få prata med hans chef istället.

Permalänk
Inaktiv

hasenfrasen han är butikschef.

Förövrigt så gick det perfekt idag. Jag är kanonnöjd. KOmmer in i butiken med 2 papper, 1 med kollisökning från postens sida och 1 med mailet jag skickade till posten.

Det står en ung tjej i kassan, jag lämnar fram kollisökningen + idkort, hon frågar efter avilapp, då sa jag att den kommer imrogon. Så hör gubben detta:

-Ditt paket har inte kommit!
-Jo det har det visst *visar honom stolt kollisökningen*

Han höjer nu rösten betydligt.

-Men jag har ju fan sagt åt dig att inte komma hit utan avilapp, hur jävla trögfattat är du?
-Ursäkta, men jag har varit nere på postkontoret i stan och pratat med dom, det gick alldes utmärkt att hämta ut paket utan avi. Sen så har jag även mailat posten och jag fick detta svar *Visar honom ännu ett papper*

Han går nu därifrån, småsvär för sig själv, och tjejen går och hämtar mitt paket. Jag skriver under, tar paketet under famnen och går fram till gubben som står och ställer upp varor.

-Jag tycker faktiskt du är skyldig mig en ursäkt nu. Du har ingen anledning att skrika på mig sådär.

Nu svär han lite tyst försig själv och går vidare till en annan hylla. Jag vinkar glatt efter honom och säger ha en bra dag och går ut ur macken.

Detta var nog veckans höjdpunkt, är sjukt nöjd med mig själv atm

Permalänk

Hehe, bra gjort!
Trots vissa undnatag så är ju de flesta bakom disken trevliga människor. Det har hänt att jag kommit in med mitt kollinummer innan de hunnit packa ur vagnen med paket, och de har då erbjudit sig att dyka in i högen och leta reda på mitt kolli. Men jag har avböjt, och sagt att jag kommer tillbaka om en timme när de är klara.
Man får ju vårda sina kontakter också

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
hasenfrasen han är butikschef.

Förövrigt så gick det perfekt idag. Jag är kanonnöjd. KOmmer in i butiken med 2 papper, 1 med kollisökning från postens sida och 1 med mailet jag skickade till posten.

Det står en ung tjej i kassan, jag lämnar fram kollisökningen + idkort, hon frågar efter avilapp, då sa jag att den kommer imrogon. Så hör gubben detta:

-Ditt paket har inte kommit!
-Jo det har det visst *visar honom stolt kollisökningen*

Han höjer nu rösten betydligt.

-Men jag har ju fan sagt åt dig att inte komma hit utan avilapp, hur jävla trögfattat är du?
-Ursäkta, men jag har varit nere på postkontoret i stan och pratat med dom, det gick alldes utmärkt att hämta ut paket utan avi. Sen så har jag även mailat posten och jag fick detta svar *Visar honom ännu ett papper*

Han går nu därifrån, småsvär för sig själv, och tjejen går och hämtar mitt paket. Jag skriver under, tar paketet under famnen och går fram till gubben som står och ställer upp varor.

-Jag tycker faktiskt du är skyldig mig en ursäkt nu. Du har ingen anledning att skrika på mig sådär.

Nu svär han lite tyst försig själv och går vidare till en annan hylla. Jag vinkar glatt efter honom och säger ha en bra dag och går ut ur macken.

Detta var nog veckans höjdpunkt, är sjukt nöjd med mig själv atm

Super Grymt!!! Känns alltid bra att sätta dit gnälliga personer som inte har nått bra skäl till det... Fick du nån ursäkt innan han grubblandes knallade iväg?

Hämtar själv alltid ut paketet dagen innan avin har kommit, enda som krävs är ID-kort och kollinummer...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Heh, jag skulle inte bry mig om det var kungens telefonummer man fick som sms, jag har alltid smsat mig själv kollinummert och det har alltid stämt.

(sms innehåller 4 sista siffror i kollit)

Herr failed besserwiesser

Jag uppfattade det bara som att du sms:ade kollit till dig själv för att "fejka" en sms-avi. Då kollar de nog lustigt på dig om du börjar rabbla hela kollit, då man bara får fyra siffror med sms-avin

Menade inget illa med min post! My bad

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Jag uppfattade det bara som att du sms:ade kollit till dig själv för att "fejka" en sms-avi. Då kollar de nog lustigt på dig om du börjar rabbla hela kollit, då man bara får fyra siffror med sms-avin

Menade inget illa med min post! My bad

Menade faktiskt inget illa jag heller

Jag smsar faktiskt kollit till mig själv just för att fejka, om det är ett nytt utelämningställe så fixar jag oftast till det med "Ditt paket blabla" för att det ska se bra ut om personen skulle fråga

Men ingen har frågat änsålänge så nu skriver jag bara siffrorna

Jag läser upp hela från början och vissa ber mig till å med att "ta bara dom sista 4"

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig fattat varför posten inte på deras internet godssökningssida skriver ut streckkoden för kolli-idnummret?

Skulle underlätta väldigt för många stackars postbud.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
Själv har jag aldrig fattat varför posten inte på deras internet godssökningssida skriver ut streckkoden för kolli-idnummret?

Skulle underlätta väldigt för många stackars postbud.

De lata jävlarna ska jobba också inte bara "pliiiip" scanna nummret :P...

nämen håller med dig det skulle nog gå en aning snabbare om de hade streckkod,

Edit: annars är det bara göra själv, använder själv ett program som heter codesoft på jobbet där kan man skriva ut egna etiketter med streckkod så kan de scanna när du kommer till posten :d.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Du var långt trevligare än jag skulle ha varit. Själv så tolererar jag inte sådan idioti. Skulle han skrikit på mig, skulle jag skällt tillbaka, fråga hur jävla trögfattad han är, lagt till en passande verbal förolämpning samt trycka upp reglerna i ansiktet på honom :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)