Permalänk
Medlem

3 stryper hastigheten

Jag har betalat för mobilt bredband från 3 i sirka en månad. Under den tiden har jag nästan inte använt det någonting alls.

Idag är första gången jag använt det mer än 20 minuter. Trots det har dom strypt min uppkoppling!

Jag har märkt att så fort jag går bort från datorn sjunker hastigheten från 300 bit/s till 25 kbit/s. Hur märker dom om man sitter vid datorn? Jag skrev ett sript som rörde på musen åt mig. Det verkade funka ok.

Jag har laddat ner 6 GB under den månaden jag haft bredbandet. 5.5 GB har varit idag.

Nu har dom dok strypt bandbredden till något oerhört narrow. Jag tror att den ligger under 5 kbit/s. Det här är ju uselt!

Brukar dom göra så här? Vad har dom för gränser som triggar strypning? Kommer bandbredden tillbaka imorgon?

Permalänk

Re: 3 stryper hastigheten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anter

Brukar dom göra så här? Vad har dom för gränser som triggar strypning?

Nej 3 stryper inte hastigheten, inte vad jag har märkt i alla fall. Brukar ladda ner ca. 100 gigabyte och skicka ca. 50 gigabyte per månad. Så om din hastighet är för låg, är det inte någon strypning det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Mängden av folk som försöker använda det samtidigt skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

Precis. Inga begränsningar.
Dock har Tre en liten tummis att vis extrem användning som "skadar" andra användare i området så kan de stänga av dig.
Telia och Tele2 har 5gb gräns
Tre har 10gb gräns.

Men Tre brukar inte direkt göra nått även om man kommer över 10gb i månaden.

Som macan skriver så drar han 100gb ner och skkickar 50gb ut.

Sen är ju frågan vart du laddar ifrån..

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Tack! Jag var lite orolig för hur framtiden som kund hos 3 skulle se ut. Men jag har inte haft några nya problem efter att postade här. Från era svar verkar det som att det inte var medveten strypning utan bara nedsatt hastighet. Betryggande att veta.