Kan någon hjälpa mig med min CBM3032 Snälla!

Permalänk

Kan någon hjälpa mig med min CBM3032 Snälla!

Hej.

Ska på auktion och där finns en gammal CBM 3032 utan programvara till.

Kan någon här tipsa mig om någon sida eller skicka programvaran till min epost?

Detta är en Commodore CBM 3032 utan programvara, här är förresten en sida som ni kan kolla fakta på om ni behöver:

Old-computers

Skulle vara väldigt, väldigt kul att få igång den om jag lyckas få tag på den.

Har också kollat på några sidor där man kan ladda ner spel till CBM/PET datorer mm, men när man väl laddat ner filen så står det T.ex: Space Invaders.PRG.
Detta ska man kunna lägga in på ett kassetband och köra detta genom en kassettstation på "datorn". Men med vilket program kan man öppna den här typen av fil???

Jag skulle tro att man kunde öppna den med ett program som spelar upp filen som en ljudfil medans man spelar in detta på en kassett som man kopplat till datorns ljudutgång.

Är detta rätt?!

Men:
Vilket program använder jag mig av om jag ska öppna typen "PRG"?
Programvara?

Tack på förhand.

//Joel

Permalänk
Medlem

Det känns som en fil som kan laddas in i en emulator, men jag har inte stenkoll. Bör gå att föra över till en riktig dator på något vis.

3032 säger du, då är det väl den fetaste i PET-serien om jag inte minns fel... 32 KB RAM att leka med. Bättre tangentbord än 2001:an också, men iofs inte lika charmigt. Men händerna klagar nog inte.

Permalänk

Jag har köpt datorn nu för 200 kr och vickade lite på några ic-kretsar och nu fungerar den!
Har också fixat ett program för att konvertera prg till wav och några få spel, men vill ha lite mer spel till den.
Kan ni tipsa mig någon sida eller om ni själva har spel (40 X 25 tecken 30XX modellerna (min är en 3032, eller i England "PET 2001").

Tack!

//Joel
joel@binatech.se