Hjälp mig lista ut problemet med korrupta torrent-nedladdningar

Permalänk
Medlem

Hjälp mig lista ut problemet med korrupta torrent-nedladdningar

Under de senaste veckorna har jag märkt att minst en av tio torrent-nedladdningar (bara lagliga grejer så klart) misslyckas! Filen laddas ner okej, men den går sen inte att öppna. Testar jag att ladda ner exakt samma torrent en gång till så funkar allt som vanligt.

Har inte ändrat klient eller gjort ngt speciellt med varken mjuk-eller hårdvara.

Kan det vara tecken på en hårddisk som håller på att pajja? (SMART säger att HDn är helt okej dock) Eller en för gammal windows-installation? Eller ngt annat?

Hjälp uppskattas!

Fridens

Permalänk

funkar inte det bara om du högerklickar på filen i torrent programmet och tar "force re-check" `?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa det nästa gång det händer.

Har hittills aldrig råkat ut för det här mer än någon enstaka gång. Och nu händer det nästan dagligen. Tycker det är skumt.

---

Update: Jag testade med manuell checksumme-kontroll. Men jag får fortfarande samma felmeddelande: cannot render the file. (.. har alla codecs som behövs och har testat med VLC).

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddiskar har väldigt omfattande, intern, felrättning. Det är mycket ovanligt att HDs själva orsakar korrupta filer, utan det beror oftast på övriga datorn.

Oftast är det fel på något minne, så testa det.

Ditt fel låter ev. som något annat. Är checksumman riktig (vilken den väl var? Du skriver bara att du "testade"), är filen riktigt överförd. Du verkar ha problem med uppspelningen. Dock kan det vara fel på den utlagda filen ändå. Checksummorna som skapas när torrentprogrammet skapar torrentfilen vet ju inte om filen är ok från början eller inte. Du kan få rätt i torrentprogrammets checksummekontroll, men filen vara trasig ändå pga detta.

Du skriver också att allt allt du hämtar är lagligt. Det må så vara, men om det inte skulle vara så, finns det många firmor/personer som sysslar med att skicka ut falska filer eller felaktiga block. Det finns mycket man kan behöva lära sig beroende på vad man hämtar och var.
Diskussion om detta bryter nog mot olika paragrafer på detta forum, så där får du läsa/lära själv. Det är dessutom komplext om man vill ha full koll.

Enda säkra sättet att utesluta (eller konstatera) datorfel är att hämta filer som har medföljande checksummefiler som .sfv eller .md5. Helst även i .rar-format, eftersom där är en extra checksummekoll när du packar upp. Visar dem inget fel, så kan du utesluta att din dator orsakar felen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

har själv detta problem ofta.

kör checksummekontroll efter du laddat ner filen.
kan vara att programet inte kan fixa undan korrupt eller felaktig data som kommer ifrån någon konstig källa.

kan väl också vara MTU:n som blir fragmenterad när man laddar i höga hastigheter om rwin är för litten? eller är jag ute och cyklar nu?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W