tankar kring länk och sidadministrering i webbaserade system

Permalänk
Medlem

tankar kring länk och sidadministrering i webbaserade system

Hallå.

Har tänkt på en sak länge, faktiskt är det flera timmar nu. Någon gång runt 1900, på väg hem från jobbet så kan jag på iden att jag ska administrera alla länkar på webbsidan via en databas. Detta har jag gjort många gånger förr men det har aldrig blivit riktigt bra.

Nu är tanken som följer följande.

Jag skapar en grundlayout, här kan jag köra något finurligt egenskrivit templatesystem eller något annat trams. Det har inte med saken att göra.
Jag skapar sen INGA fler externa filer utan alla sidor som på något sätt ska includeras på sidan läggs i tabellform i en databas.
För att det sen ska bli smidigt med alla länkar och för att lätt kunna administrara detta skapar jag självklart en tabell med alla länkar som kommer. Här kan man dels bygga upp någon form av trädstruktur om man vill det eller så använder man sig av någon form av planuppbyggnad mha en duglig tabellstruktur.

Då kommer jag till frågorna.
1. om jag skriver php i ett textfält i en tabell, kommer detta då renderas när jag plockar fram det från databasen?
2. Om jag vid varje siduppdatering lägger alla länkar i länktabellen i en array, eller om jag sparar det i en session vid första besöket. Kommer detta dra ner på hastigehten på sidan något märkbart?
3. Finns det någon anledning att använda sig av detta?

Som ni kanske märker kom denna iden bara upp sådär medan mr springsteen dundrade i öronen på vägen hem. Men kom mer än gärna med åsikter.

BR
Dunken

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!