Den officiella Ati Radeon HD3850 & 3870 tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffelur
Jag har en nybyggd burk med Asus P5K moderkort.
Fick grafikkortet igår, men det vill inte fungera.
Vid premiärstarten (utan operativ) fick jag inte ens bild på skärmen.
Endast ett meddelande från skärmen "No signal detected".
Det är ett ASUS 3870 512mb.
Problemet verkar ju vara att det inte ger utsignal på någon av DVI-portarna...
Jag har provat med båda adaptrarna, med en crt-skärm och en ny platt-skärm.
Har provat DVI ut från kortet till plattskärm HDMIadapter, DVI, och VGAadapter = ingen signal
Har provat DVI-VGA-adapter till gamla CRT-skärmen = ingen signal
Jag får inga varningspip från moderkortet. Jag har lossat grafikkortet och kollat så det klickar i ordentligt.

Är det bara att konstatera att grafikkortet är defekt?? Eller finns det nåt annat sätt att testa? Mycket tacksam för lite råd..

Mvh,
Leffe

Och du har spänning på strömkontakten till Grafikkortet??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffelur
Jag har en nybyggd burk med Asus P5K moderkort.
Fick grafikkortet igår, men det vill inte fungera.
Vid premiärstarten (utan operativ) fick jag inte ens bild på skärmen.
Endast ett meddelande från skärmen "No signal detected".
Det är ett ASUS 3870 512mb.
Problemet verkar ju vara att det inte ger utsignal på någon av DVI-portarna...
Jag har provat med båda adaptrarna, med en crt-skärm och en ny platt-skärm.
Har provat DVI ut från kortet till plattskärm HDMIadapter, DVI, och VGAadapter = ingen signal
Har provat DVI-VGA-adapter till gamla CRT-skärmen = ingen signal
Jag får inga varningspip från moderkortet. Jag har lossat grafikkortet och kollat så det klickar i ordentligt.

Är det bara att konstatera att grafikkortet är defekt?? Eller finns det nåt annat sätt att testa? Mycket tacksam för lite råd..

Mvh,
Leffe

Du har inte glömt pci-e-strömkontakten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffelur
Jag har en nybyggd burk med Asus P5K moderkort.
Fick grafikkortet igår, men det vill inte fungera.
Vid premiärstarten (utan operativ) fick jag inte ens bild på skärmen.
Endast ett meddelande från skärmen "No signal detected".
Det är ett ASUS 3870 512mb.
Problemet verkar ju vara att det inte ger utsignal på någon av DVI-portarna...
Jag har provat med båda adaptrarna, med en crt-skärm och en ny platt-skärm.
Har provat DVI ut från kortet till plattskärm HDMIadapter, DVI, och VGAadapter = ingen signal
Har provat DVI-VGA-adapter till gamla CRT-skärmen = ingen signal
Jag får inga varningspip från moderkortet. Jag har lossat grafikkortet och kollat så det klickar i ordentligt.

Är det bara att konstatera att grafikkortet är defekt?? Eller finns det nåt annat sätt att testa? Mycket tacksam för lite råd..

Mvh,
Leffe

Sitter PCI-E strämkontakten i? Det är det enda enkla ja kan komma på som möjligen skulle kunna vara fel rent mekaniskt.

EDIT: var visst många med samma tanke

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

kan bara säga att hd3850 fortsätter imponera (för 1300kr gfx kort) i en äldre dual core AMD rig:

CoD4 MP, 1920x1080, 0xAA, Full filtering, snitt fps = 80fps.....benchade med fraps i en minut med lite nades, sprängde bilar etc

50fps min
80fps avg
150fps max

(med console command /com_maxfps 200)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur hög/låg shaderklocken är på HD38XX?

Sen undrar jag också om Zalman VF900 passar på korten?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk

har sett bilder på vf900 + 3870, men inte på 3850..googla

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Sitter PCI-E strämkontakten i? Det är det enda enkla ja kan komma på som möjligen skulle kunna vara fel rent mekaniskt.

EDIT: var visst många med samma tanke

Hej och tack för svar,,
Joda, en svart strömkontakt sitter i, det är väl bara en kontakt??
Fläkten på kortet snurrar oxå...
Men ingen som helst bild...
Så surt, hade tänkt ha igång den till jul..
Tack för tips i alla fall..
Fler förslag mottages tacksamt..
/ Leffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffelur
Hej och tack för svar,,
Joda, en svart strömkontakt sitter i, det är väl bara en kontakt??
Fläkten på kortet snurrar oxå...
Men ingen som helst bild...
Så surt, hade tänkt ha igång den till jul..
Tack för tips i alla fall..
Fler förslag mottages tacksamt..
/ Leffe

Kan vara att din nätdel inte orkar med.
Om du har möjlighet så kan du ju testa på en annan lina och se om det funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Kan vara att din nätdel inte orkar med.
Om du har möjlighet så kan du ju testa på en annan lina och se om det funkar bättre.

Jag har ett Antec Sonata 3- chassi, som väl har 450-500W nånting.. Tror du det kan vara det som spökar??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Nej, inga spel med powercolors kort

Det gör det visst, jag fick half-life 2 via steam:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leffelur
Jag har ett Antec Sonata 3- chassi, som väl har 450-500W nånting.. Tror du det kan vara det som spökar??

Hm.. nä förmodligen inte.
Antec gör bra nätdelar.
Kan du testa en annan lina?

Edit: Detta är din nätdel: http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=04651
" PCI-E connector: one for 380W and 430W, two for 500W"
Du ska alltså ha två stycken PCI-E kontakter. Testa den andra om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang. 3870. Om jag skulle köpa GA-MA790FX-DQ6 som har 4 PCIE platser. Kan jag köra med 3 kort? Eller måste det vara 1, 2, 4?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Har en fråga ang. 3870. Om jag skulle köpa GA-MA790FX-DQ6 som har 4 PCIE platser. Kan jag köra med 3 kort? Eller måste det vara 1, 2, 4?

Vad jag förstått, minst 1 och max 4.
Annars är det väl valfritt.

Edit: Jag ångrar mig. Enligt bilden jag såg på det kortet så får det bara plats 4 st single slots-kort.
Du får med andra ord plats med max 2 st 3870.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Hm.. nä förmodligen inte.
Antec gör bra nätdelar.
Kan du testa en annan lina?

Edit: Detta är din nätdel: http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=04651
" PCI-E connector: one for 380W and 430W, two for 500W"
Du ska alltså ha två stycken PCI-E kontakter. Testa den andra om du inte redan har gjort det.

Ok, det har jag inte testat, får se om jag hinner senare ikväll..
Tack så mycket för tipset..

/ Leffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Vad jag förstått, minst 1 och max 4.
Annars är det väl valfritt.

Edit: Jag ångrar mig. Enligt bilden jag såg på det kortet så får det bara plats 4 st single slots-kort.
Du får med andra ord plats med max 2 st 3870.

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over...

Oehört korkat av dom att sätta dom på rad!

MSI är lite klyftigare:

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1332...

Fast då blire inga andra platser kvar

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Oehört korkat av dom att sätta dom på rad!

MSI är lite klyftigare:

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1332...

Fast då blire inga andra platser kvar

Men å andra sidan får man ju plats med 4 st 3850 på båda korten.
Det är ju inte fy skam det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Men å andra sidan får man ju plats med 4 st 3850 på båda korten.
Det är ju inte fy skam det heller.

Det förstås :). När kommer det tester med 3 och 4 grafikkort tro?

God Jul

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

De flesta kylare passar på 38**. På mitt 50 sitter en vf-900.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Blir galen snart!

Har ett Asus 3870 och har kopplat så här, DVI till dataskärm och DVI->HDMI till receiver som går vidare till plasma och projje.

I catalyst drivisarna så har jag provat på extended desktop och clone till tvn och markerat full screen video i theater mode för denna.

Får inte video i fullskärm till tvn. Måste dra dit fönstret med video och dubbelklicka för fullskärm och då är det dessutom fel format, får inte anamorfisk ws, måste alltså hålla på i menyer och zoom to fit screen och sådant skit.

Hade Nvidia för ut och där fanns valen clone, extended plus ett läge som var dual mode, alltså skärmarna är oberoende av varandra, och sedan valde man att video alltid spelas helskärm på tvn. Otroligt smidigt, man kan sitta och surfa vid datorn medans video spelas fullskärm på tvn.

Det måste ju finnas något liknande läge på ati-kort eller?

Annars suger det ordentligt.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk

ati tray tools

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men det hjälpte mig inte alls.

I tray tools fanns inte ens dvi1 med utan bara dvi2 som jag kör till tvn och tv-out som jag inte ens använder. Och när jag ändrade egenskaper för dvi2 och tryckte på apply så gick alla inställningar tillbaka igen.

Verkar vara som att ati's funktioner för flera skärmar suger *** jämfört med Nvidia. Bildmässigt är resultatet bra men sjukt omständigt.

Permalänk

är nog så att drivrutinerna till 3serien inte riktigt är som dom ska, då jag ser alla 3 utgångar i ati tray tools, o ser även om nåt är inkoplat till nån utav utgångarna, och det med att få fulscren på tvn ändrar jag också i ati tray tools, kan ifs vara att tray tools inte stödjer 3serien med,(har ett x1950pro)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hittat mer info. Verkar vara Vista som är boven och problemet är inte bara för Ati utan gäller Nvidia också. Jag körde xp med förra Nvidia-kortet och bytte till Vista när jag bytte hårdvara.

Tydligen Microsoft DRM grejjer som hindrar video från att spelas upp i fullskärm på sekundär skärm. Läste pressrelease från Nvidia att dom inte ens försökte lösa problemet. Ati försöker men verkar inte ha lyckats än, iaf inte till dessa kort.

Bara vänta och se om antingen Microsoft kommer ut med någon uppdatering som löser det eller om Ati kanske grejjar det till nästa version av catalyst.

Permalänk
Medlem

Nån me me HD3850 256mb korten som har fått problem med grafiken?
Asså kortet körs helt orginal men de kommer massa prickar och streck i win efter att man har startat.Kan va redan i biosen att grafiken är helt kass.
Tempen på grafikkortet ligger runt 40c i idle o då kan felen redan komma.
Kortet jag skriver om är ett shappire HD3850 256mb och resten av riggen är Gigabyte P35-DS4 OCZ 2x2 gig Hiper 530watt + en sata disk o en dvd brännare.
Så om nån kan komma ider så hojta te.
Mvh kTa

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Nån me me HD3850 256mb korten som har fått problem med grafiken?
Asså kortet körs helt orginal men de kommer massa prickar och streck i win efter att man har startat.Kan va redan i biosen att grafiken är helt kass.
Tempen på grafikkortet ligger runt 40c i idle o då kan felen redan komma.
Kortet jag skriver om är ett shappire HD3850 256mb och resten av riggen är Gigabyte P35-DS4 OCZ 2x2 gig Hiper 530watt + en sata disk o en dvd brännare.
Så om nån kan komma ider så hojta te.
Mvh kTa

Hejsan!

Jag tror att jag har just samma problem som du. Precis när man trycker på startknappen och datorn drar igång får jag emellanåt massa streck och prickar som flimrar över hela skärmen. Dock brukar det fungera efter många reseter, och sen funkar det perfa. Vetefan vad det beror på, trodde först att något inte satt ordentligt på plats. Har du provat att uppdatera bioset till moderkortet? Det kanske inte spelar någon roll, men jag uppdaterade till F9 precis, och vi har ju samma moderkort.

Hoppas det löser sig!
/Henrik

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Hejsan!

Jag tror att jag har just samma problem som du. Precis när man trycker på startknappen och datorn drar igång får jag emellanåt massa streck och prickar som flimrar över hela skärmen. Dock brukar det fungera efter många reseter, och sen funkar det perfa. Vetefan vad det beror på, trodde först att något inte satt ordentligt på plats. Har du provat att uppdatera bioset till moderkortet? Det kanske inte spelar någon roll, men jag uppdaterade till F9 precis, och vi har ju samma moderkort.

Hoppas det löser sig!
/Henrik

Tja...de min brors son som har detta problem o han bor 22mil ifrån mig så jag har varit tele/fjärrhjälps suport.
Men frågan är om de så att de e bios/drivrutins bugg el om de är fel på kortet?

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Tja...de min brors son som har detta problem o han bor 22mil ifrån mig så jag har varit tele/fjärrhjälps suport.
Men frågan är om de så att de e bios/drivrutins bugg el om de är fel på kortet?

Vet inte vad det beror på tyvärr Skulle tippa på något fel på kortet, men om det funkar ibland så verkar det lite konstigt. Ni har inte möjlighet att prova ett annat kort eller testa ert 3850 i en annan dator?

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 7 5800X3D | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair RM1000e
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Är snart stolt ägare av en HD3870

Dock har jag inget moderkort och minne ännu men det kommer några dagar efteråt >_>

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av friberghenrik
Vet inte vad det beror på tyvärr Skulle tippa på något fel på kortet, men om det funkar ibland så verkar det lite konstigt. Ni har inte möjlighet att prova ett annat kort eller testa ert 3850 i en annan dator?

Dom har juh inge mer burk o testa i...Känns just nu lite overkill o packa ner min burk i bilen o åka 22mil för att testa o se va som kan va fel.

Nu till en helt annan fråga...finns de nå rolig bios till HD3850 256mb som gör att kortet clockar bättre?

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Dom har juh inge mer burk o testa i...Känns just nu lite overkill o packa ner min burk i bilen o åka 22mil för att testa o se va som kan va fel.

Nu till en helt annan fråga...finns de nå rolig bios till HD3850 256mb som gör att kortet clockar bättre?

Läs den här tråden:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=166334&h...

Det är en hel del läsning men du ser resultat från andra, och hur man flashar BIOS på grafikkortet osv. osv.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner