Permalänk

IP-telefoni + Router

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kan få bukt med hemma. Jag har nämligen bytt leverantör av IP-telefoni till Blixtvik, så jag har skaffat mig en Linksys RTP300 som "telefoni-dosa".

Jag har Fiber-Lan till lghten och telefoni-dosan ligger först i kedjan och den får således det externa IP-numret tilldelat. Finns det något sätt att bara skicka vidare det externa IP-numret till min nuvarande router (DGL-4300)? Jag vill nämligen inte hålla på att köra port-forward på alla grejor i både RTP och DGL.

Tidigare hade jag Netatonce som lev. och en Thomson SpeedTouch 2000 (tror jag den hette). Den skickade vidare IP-numret till min DGL-router utan några problem... så jag vill ju lixom bara byta ut den till RTP300.

Please help. Mitt abonnemang börjar gälla idag, så jag måste verkligen fixa detta nu!

Så här vill jag att det ska se ut:
Externt IP = eIP
Internt IP = iIP

"INTERNET" (eIP) ---- (eIP) RTP300 (eIP) ---- (eIP) DGL4300 (NAT+ DHCP -> iIP) ---> x antal datorer + wireless

Permalänk
Medlem

Vilken ISP har du?

Kan det vara så att du får flera publika ip-adresser? BBB har väl detta.

Sedan låter det lite kosntigt att ditt externa IP "skickades" vidare. Menar du att din router fick samma externa IP som telefonen. Det borde inte ha fungerat.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

Jag har numera Blixtvik som ISP (tidigare Netatonce).

Jo tidigare, med NAO, så fick min router det externa IP-numret. Däremot kunde jag själv aldrig komma in o konfigurera SpeedTouch-boxen så jag vet inte om eller vilket IP-nummer den boxen hade.

Vad skulle hända om jag inaktiverar NAT och DHCP på RTP-dosan?

EDIT: Det är 4 dynamiska IP-nummer (med NAO hade jag 5 st).

Permalänk
Medlem

jag skulle ju koppla RTP-dosan bakom din DGL4300 och helt enkelt forwarda dom portar den kräver (5060-5061 och några fler)...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Jag kan inte göra det, för att DGL4300 står i andra änden av lghtn. och RTP-dosan måste sitta vid första telejacket för att fungera.

Dessutom vill jag inte ha DGL på hela tiden, den stängs av varje natt.