Permalänk
Medlem

Fått magsår, mattips?

Hej var inne på akuten på söndagsmorgonen och det visade sej att jag fått magsår.

Nu vill jag ha lite tips på mat man får äta men ändå är god, för jag orkar inte med mer kokt fisk snart...

Tack på förhand!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Mja, jag gillar sån där grönsaksoppa med mjölk.
Dock kanske det också är lite tråkigt.
Makaronivälling är också gott (ett slags soppa med salt, jölk och makaroner..)
Hemmagjord grönsaksgratäng ?

Hur är det med pannkakor ? Är det ok för magen ?

Har lite dåligt fantai just nu. Antar att det mesta med kött bör undvikas ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Nej stekt mat och råa grönsaker samt frukt skall unvikas.

Lika så fet mat samt salt och kryddig mat...

Sen dina andra tips är nog bra om man inte vore alärgisk mot mjlölk. =/

Men tack ändå för dina försök!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Nej stekt mat och råa grönsaker samt frukt skall unvikas.

Lika så fet mat samt salt och kryddig mat...

Sen dina andra tips är nog bra om man inte vore alärgisk mot mjlölk. =/

Men tack ändå för dina försök!

Jajävlar, stackars jävel
Stressa / sup mindre (dumpa flickvän om du har en) så slipper du magsår i framtiden och kan njuta av god mat

Permalänk
Medlem

pannkakor men det är väl ganska fet och lite söt mat....

Permalänk
Medlem

Borde inte din läkare kunna ge dig bättre kostråd?
Du borde fått en lång lista med mat som är bra för din mage :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Borde inte din läkare kunna ge dig bättre kostråd?
Du borde fått en lång lista med mat som är bra för din mage :/

Nej jag har bara varit inne på akuten och han berättade endast vad jag inte får äta.

Som t ex pannkakor är ju stekt mat och går inte bra.

Jag tänkte mest på om någon hade något trevligt recept på någonting som även kan funka vid magsår.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Google is your friend:
http://www.magskolan.se/AZMagskolanTemplates/Page.aspx?id=195

Tusen tack!
Jag har sökt på google men lyckades inte hitta någonting vettigt så detta är guld!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Vila i frid

tonfisk + nudlar och knäckebröd. Det fungerar alltid som återställare när magen mår dåligt.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Hedersmedlem

Lakrits ska vara bra för att "laga" magsår
Har inte haft några själv, tack och lov, men det verkar vara vetenskapligt bevisat också.
"Deglycyrrhizinated Licorice" (DGL) speciellt, samma effekt men utan diverse biverkningar som lakrits kan ge, typ höjt blodtryck.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Lakrits ska vara bra för att "laga" magsår
Har inte haft några själv, tack och lov, men det verkar vara vetenskapligt bevisat också.
"Deglycyrrhizinated Licorice" (DGL) speciellt, samma effekt men utan diverse biverkningar som lakrits kan ge, typ höjt blodtryck.

Åhhh vad mysigt jag som älskar lakrits !

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hjälpsam

Nexium och en dunderkur penicillin!
Nexium för att minska saltsyraproduktionen och penicillinet för att slå ut Helicobacterna.
http://www.gastrolab.info/kshelis.htm
Efter min penicilinkur har jag sluppit min sura mage som jag haft så länge jag kan minnas.
Har du inte ens fått Nexium utskrivet skall du byta läkare!
Grönsaksavkok är iofs en god självspäkning men det hör inte hemma på 2000-talet.

Angående kostråd, små portioner, ät ofta, tugga maten väl, ta tid på dig när du äter, var försiktig med kaffe te och alkohol.
Undvik också mat och kolsyrad dryck just innan du lägger dig.
Jag tyckte också att det hjälpte att ligga på höger sida, magsyran får då lättare att rinna vidare.

Krya på dig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tack för dina tips jo ligga på höger sida har jag också märkt att det funkar bäst.
Jag fick någonting som heter Omeprazol Sandoz 20 mg utskrivet till mej, jag tror det kan likna Nexium.

Man ska i alla fall äta det i 28dagar.

Jag har helt slutat med (åt minstonde en till ett par månader fram över) kaffe, te och alkohol men loka brukar jag dricka ibland men det ska jag sluta göra innan jag lägger mej då.

Tack för alla tips!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]