Funderingar kring Windows Home Server

Permalänk
Hedersmedlem

Funderingar kring Windows Home Server

Tjenare.

Har lite funderingar kring WHS. Jag har tittat lite kring WHS då jag är igång med OS-byte på servern. Jag tycker helt klart om konceptet och enkelheten. Enkel user-användning med shares, RD och allt det där. Det jag funderar på dock är den enorma "pool" med GB som man får när man lägger till fler och fler diskar. Är inte chancen att diskarna crashar större?

Kör idag med någon linux-dist på server, där jag har alla olika diskar med olika saker. Vissa är raidade andra inte. Har t.ex. "en" för filmer, en för bilder, en för musik osv osv. Ifall man med WHS råkar ut för en diskcrash så kan väl olika saker försvinna (t.ex. X antal filmer, X antal bilder osv), medans om man råkar ut en disk-crash utan "pool" veta att det är bara t.ex. bilderna som förvinner?

Vad tycker ni om detta?

Jag antar att man fortfarande kan installera 3-hands mjukvara? T.ex. apache och mailserver-programvara?

Hur många kör WHS och vad tycker ni om det?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

finns det inte en tråd med samma titel ??

jaja skitsamma.. skulle iaf va bra å veta hur WHS funkar och hur stabilt det är. kanske e värt å testa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
finns det inte en tråd med samma titel ??

jaja skitsamma.. skulle iaf va bra å veta hur WHS funkar och hur stabilt det är. kanske e värt å testa

När jag sökte hittade jag iaf ingen tråd som tog upp något av det jag eftersökte.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
När jag sökte hittade jag iaf ingen tråd som tog upp något av det jag eftersökte.

okey, jaja e själv rätt säker menmen skitsamma:P

jo att raiddiskar kraschar e nog inte så bra, bäst å ha en för varje som du skrev iaf imo.. så istället för att bli av med 499 Gb blir du bara av med t.ex 199

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
okey, jaja e själv rätt säker menmen skitsamma:P

jo att raiddiskar kraschar e nog inte så bra, bäst å ha en för varje som du skrev iaf imo.. så istället för att bli av med 499 Gb blir du bara av med t.ex 199

Jag har dock fått för mig att WHS inte fungerar så. "Poolen" fungerar väl fortfarande som enskilda diskar, bara att man inte kan bestämma vad som läggs var? Typ så att den först fyller ena disken, sen andra?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Om man har två eller fler diskar i poolen i WHS kan man välja att vissa mappar ska dupliceras på flera diskar, så om ena disken krachar så har man filerna kvar på den andra.

Alla diskar i Poolen visas som en ända stor disk...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Om man har två eller fler diskar i poolen i WHS kan man välja att vissa mappar ska dupliceras på flera diskar, så om ena disken krachar så har man filerna kvar på den andra.

Alla diskar i Poolen visas som en ända stor disk...

Jo precis, man speglar innehållet. Det är dock kanske inte så smidigt när man t.ex. har en Film-map på över 400GB...
De saker som jag hade tänkt spegla är väl främst bild-mappen och kanske musik-mappen.

Någon som har WHS som kan ge rekommendationer? Lite underlig fråga kanske men det jag är ute efter är väl ifall ni tror att det är värt att satsa på WHS eller om man ska köra ett annat OS? Hur mycket "säkrare" blir det för diskarna med ett annat OS?

Vad tror ni, är WHS något för mig att satsa på?
Kanske verkar lite flumm detta, men det är svårt att förklara mina farhågor.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Först ska sägas att jag har ännu inte prövat WHS. Jag väntar på att Microsoft ska släppa en trial av WHS.

Jag vet inte exakt hur du väljer men låt oss säga att du markerar filer/mappar som important för att de ska vara krashsäkra. Då lagras de på 2 olika fysiska diskar så du förlorar dem inte om en disk havererar. Vanliga filer som råkar ligga på disken som havererar förlorar du.

Tekniken för att skapa poolen är JBOD, Just a Bunch Of Disks. Där en disk tar slut tar nästa vid. Förmodligen sprids informationen ut över samtliga diskar för jämnare belastning. En enskild fil ligger dock bara på en disk, eller två om den är kritisk. Består då poolen av 3 diskar så förloras ungefär 1/3 av icke kritisk data.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Först ska sägas att jag har ännu inte prövat WHS. Jag väntar på att Microsoft ska släppa en trial av WHS.

Jag vet inte exakt hur du väljer men låt oss säga att du markerar filer/mappar som important för att de ska vara krashsäkra. Då lagras de på 2 olika fysiska diskar så du förlorar dem inte om en disk havererar. Vanliga filer som råkar ligga på disken som havererar förlorar du.

Tekniken för att skapa poolen är JBOD, Just a Bunch Of Disks. Där en disk tar slut tar nästa vid. Förmodligen sprids informationen ut över samtliga diskar för jämnare belastning. En enskild fil ligger dock bara på en disk, eller två om den är kritisk. Består då poolen av 3 diskar så förloras ungefär 1/3 av icke kritisk data.

ok, tack! JBOD innebär inga större risker på diskarna än vanligt?

Skulle ni rekommendera WHS? Har lite beslutsångest

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.