Permalänk
Medlem

överklocka e6600 med Asus P5N32-E SLI

Tjo alla glada!

Någon som bestitter kunskap om överklockad e6600 med ett Asus
P5N32-E SLI. var länge sen som gatan jag pysslade med överklockning så någon som gjort det med dessa grejer skulle kanske
kunna vara vänlig att ge mig en ganska exakt förklaring på vilka settings BIOS
ska ha. har en Zalman CNPS9700LED, tänkte
jag skulle komma upp i 3,4 Ghz med den kylaren..
Sen har jag beställt Thermaltake TrueLight Memory Heat till minnena så jag
kan fläska lite där med..

Så ge mig gärna tips och råd på saker jag kanske glömt men borde tänka på som du med getögat kan se.

Så please help me,,

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk

Läs guiden om klockning...där står allt du behöver veta

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1.8 Ghz (3.2) Gigabyte DS3 2.0 gb RAM DDR2 6400 OCZ Gold 890 mhz Ati Radeon Sapphire HD 2600XT 256mb gddr4 ACE 520W HDD 970 gb Thermaltake Big Water 42C (Idel)

Permalänk
Medlem

säger det igen som förra tråden du spammade med samma fråga !

kollat på google.se efter hur man gör ? brukar finnas där om moderkortet kan man tänka sig vad man finner egentligen. eller är du lat ?

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/asus-p5n32...

står juh allt där och det tog mig 3 sekunder att finna den

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

har läst och det har gett mig mycket,, nu är det dock så att jag vill inte riskera någon skit i onödan som jag gör om jag börjar pilla med det... vill vara så säker som möjligt på att det blir rätt och bra..

Så frågan kvarstår i denna form: Någon som bestitter erfarenhet av överklockad e6600 med ett Asus P5N32-E SLI? isf skulle jag bli asglad om du skulle kunna ge mig dina bios settings så har jag något att gå efter.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk

jag kan till 99% säga att du inte kommer ha sänder något. delarna i dagens datorer startar inte om de känner av att de ska gå sönder! det är bara börja pilla o hoppas att man får ett bra stabilt system!

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 1.8 Ghz (3.2) Gigabyte DS3 2.0 gb RAM DDR2 6400 OCZ Gold 890 mhz Ati Radeon Sapphire HD 2600XT 256mb gddr4 ACE 520W HDD 970 gb Thermaltake Big Water 42C (Idel)

Permalänk
Medlem

tackar för svaren, hjälpt mig mycket! nu djävlar ska här trimmas!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Medlem

kan bara säga en sak om ditt koderkort Asus P5N32-E SLI allså att den klockar dåligt ! läs på den sidan jag angav så får dom problem redan vid 460fsb och den blir varm på nordbryggan så vad jag menar är att Nfoce chipsen suger på att klocka bra mot 965/975/p35 korten gör. och varför ska du ha sli kort för när du inte ens kör sli ??? satsa på bättre moderkort som kan klocka istället ska du se

killen på sidan säger så här

Honestly, I was a bit disappointed in the overclocking potential of this board. But I can't fault Asus - I think the problem lies with how hot the 650i+570 chipset runs. Unfortunately, talk on the web is that the Asus 680i and 650i boards run hotter than the same boards from other manufacturers. I can't verify this but I'm sure going to check out the boards from a few other brands for comparison!

Don't get me wrong though, I did manage to get to a stable 465MHz - but I had to jump through proverbial hoops to get there, including having two 12cm 63CFM fans blow on the passive chipset heat pipes - why? - because I was worried if I did not, I'd slag the motherboard

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Yes jag läste det så jag har beställt en Thermaltake Extreme Spirit II + 4 fläktar som ska installeras så det blir bra med luftflöde.
vid vilken temp "kan" moderkortet börja ta stryk?

tanken med sli kortet är att det ska bli ett kort till när crysis anländer

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Protectera AB

E6600 2400@3200
P5N32
FSB 400
Multiple 8
Vcore: 1,47
Minne: PC6400 Cl4 @ 800Mhz
Vminne: 2,1V

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

great!
vad tror du om mina minnen,, hur mycket tros dom köras utan att bli överhettade?
är det någon skilnad på att överklocka 2 Gb eller 4gb något att tänka på??

Tackar som bockar!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 | ASUS GTX1070 SLI | 3600 | Gigabyte X570 AORUS PRO |
32Gb 3200 MHZ | 750W | QPAD MK-70 | Corsair M65 | LG OLED 4K |

Permalänk
Protectera AB

Har faktiskt ingen anning om hur dina minnen presterar. Skillnaden skulle väl isf kunna vara om de presterar olika sinsemellan. Försök köra syncat minne 1:1. Tyvärr är ju bios inställningen för minnet lite konstig iaf min biosversion. 1:1 betyder att den försöker köra minnet i 4*FSB och inte 2*FSB.

Prova att höja timings om du tänker överklocka minnet. Iaf till att börja med. Får du den stabil i FSB 375 är det nog ganska OK.

Moderkortet blir verkligen asvarmt, så ta det försiktigt om du är rädd om grejorna.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

lite problem.....här..

Hej Tomas!! ser som att du kör problemfritt.......

HAr ett stort problem med mitt RAM minne....får alltid en blå skärm,,,oavsett vilken inställning jag gör i biosen....

DEt räcker med att jag spelar upp en musikskiva, det tar ett antal låtar och sen kommer igen den fucking blåaa skärmen.

( har varit mkt bättre sedan jag började att ändra i biosen men burken är fortfarande instabil...

Har precis köpt modekortet, minne, grafik.

Jag köpt det här: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME

har du / ni nåt förslag...nåt recept.....till detta problem?

Vill gärna sätta igång å jobba! :((

F/

Permalänk
Medlem

Re: lite problem.....här..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vdreamer
Hej Tomas!! ser som att du kör problemfritt.......

HAr ett stort problem med mitt RAM minne....får alltid en blå skärm,,,oavsett vilken inställning jag gör i biosen....

DEt räcker med att jag spelar upp en musikskiva, det tar ett antal låtar och sen kommer igen den fucking blåaa skärmen.

( har varit mkt bättre sedan jag började att ändra i biosen men burken är fortfarande instabil...

Har precis köpt modekortet, minne, grafik.

Jag köpt det här: CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME

har du / ni nåt förslag...nåt recept.....till detta problem?

Vill gärna sätta igång å jobba! :((

F/

Söndags-ex(trasigt) av minnet?

Provat med en sticka i taget?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

utan vidare....

nope samma problem.......

:(((

Permalänk
Protectera AB

Prova att ställa in minneshastigheten helt manuellt. Själv kör jag sync mode 1:1 minnet i 800MHz, helt problemfritt, med inställningarna ovan.

Vad har du för inställningar i Bios. Kör du minnet i 2,1V?

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Vad är det för blåskärm du får? Har du provat klocka ner allting, samt reseata minnen. Notera gärna vilken stopkod du får och om den är olika varje gång eller om det är samma stopkod varje gång. Behöver mer info för att kunna dra en bra slutsats.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

tack killar för era replies!!

ju till Yanagi:

"A problem has been detected and windows has shut down to prevent damage to your computer.
etc ...ni vet resten och sen kommer denna kod:

*** STOP 0x0000009c (0x00000000, 0xBAB3C050, 0xB2000040, 0x00000800)

BEGINNING DUMP OF PHYSICAL MEMORY
--------------------------------
Och detta uppstår så fort jag kommer in Windows och spelar upp en musik skiva liksom: Det tar ett par minuter och sen THIS!

T. Tomas:

Mina inställningar just nu i Biosen är:

4-4-4-12-2t
M volt: 2,1v
använder 2G av : CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME à 800Mhz

är det nåt mer jag måste göra?
Tomas har du tidigare tittat på denna tråd:

http://www.houseofhelp.com/forums/showthread.php?p=298722

Gracias for yr time!

F/

Permalänk

Kan "bara" kommu upp i 3,5 ghz med det moderkortet

Permalänk
Medlem

Tack för info. Dubbelkollade lite och den stopkoden pekar troligtvis mot nått hårdvarufel.

Jag rekomenderar att om systemet är överklockat nu att du går tillbaka till stock inställningar för tillfället och kör på så. Blir det inte bättre får man börja utesluta komponenter. Prova köra memtest och se om du får fel på minnet, Får du fel så reseata minnet, det kan ha dålig kontakt. Prova en minnesbricka i taget och kör memtest, får du fel, prova minnet i nån annan minnesslot, gör likadant med andra minnet. Detta för att se om problemet förljer med minnet eller stannar kvar i minnesslotten (=problem med moderkort, alternativt CPU i vissa enstaka fall)

Har du nått ljudkort installerat, prova ta bort det, ta bort så många olika enheter som möjligt för att se om det hjälper.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

...bli bättre och bättre fast

Är det nån som vet om man köra IDE HDD , tillsammans med SATA HDD?

Datorn craschar ( får blå skärm, om jag sätter in en IDE-HDD)

Funny....

Hjälp!