Problem att få DS4 och Q6600 G0 gå stabilt

Permalänk
Medlem

Problem att få DS4 och Q6600 G0 gå stabilt

Hade till en början
* Gigabyte P35 DS4 V1.0 (F6 bios)
* 4GB 2x2GB corsair http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312056
* Core2Duo E6420
* Leadtek 8800gts 640MB
* Seasonic S12 430W
* Thermalright ultra-120

Då systemet inhandlades var tanken att det skulle överklockas en aning. Är inte intresserad av världsrekord men 3GHz med en E6420 kändes rimligt utan att pressa elektroniken allt för mkt. Dessvärre lyckades jag inte få burken 100% stabil i mer än 2.66GHz, vilket blev en besvikelse. Nu då Q6600 G0 släpptes tänkte jag därför uppgradera till en sådan iom att jag antog att processorn var flaskhalsen.

Så nu har jag fått hem en Q6600 från trend4pc som ska vara testad i 3.6GHz och allt borde vara frid och fröjd. Problemet är att jag får den inte ens 100% stabil i originalhastighet (2.4GHz)! startar jag fyra instancer av Prime95 så dyker datorn efter en stund. Kollar jag med CoreTemp, så går den upp i cirka 55 grader i originalklock under belastningen,vilket verkar rimligt. Jag har under natten kört 10h MemTest86 för att kolla om minnena ställer till problem, men inga fel kunde hittas.
Ibland misstänker jag nätdelen, men den borde ändå räcka till, och speciellt iom att jag inte belastar grafikkortet under Prime-sekvensen.
Vad tror ni är orsaken?

Permalänk
Medlem

"Seasonic S12 430W"
kanske för lite W?

Visa signatur

Lol or in layman´s term HAHAHAHA!

Permalänk
Inaktiv

s12 är riktigt bra nätagg, men vetefan om de pallar sån här load!

Permalänk
Medlem

Du har höjt:
Volten på minnen?
Kollat med nya Coretemp betan som visar rätt temperaturer? Dock borde den ju inte krascha även om den är 70 grader.
Testat med ett annat nätaggregat?
Testat med bara ett minne? Och sen bytt till det andra om den fortfarande kraschat.

Iofs, rent spontant så skulle jag säga att antingen är det för lite kräm, trots att det är ett Seasonic, eller så är moderkortet fubar. Svårt att veta med datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att öka spänningen till minnena med +0.3V och det ger ingen skillnad. Har laddat hem Core Temp 0.95.4 nu, men åtminstone i idle verkar den visa lika som version 0.95 som jag använde tidigare. Ska se om det skiljer sig vid belastning men jag tvivlar.

Testat med en minnesmodul har jag iof inte gjort, kan vara en klok ide! Skulle gärna testa med en kraftigare nätdel, men det är svårt att hitta folk som är villiga att låna ut sina. Återkommer då jag testat mer...

> Fick låna ett Cooltek 600W av grannen för att kunna testa. Det är nu klarlagt att begränsningen sitter i nätdelen. Ett S12 på 430W är något för klent för att kunna driva min rigg; Åtminstone om jag ska pressa alla kärnor samtidigt. Det känns trist att behöva byta ut nätdelen iom att det är tveklöst den komponent jag varit mest nöjd med hittills. Måste påpeka vilken otrolig skillnad det är i ljudnivå mellan nätaggen. Cooltek flåsar på riktigt ordentligt under belastning medans S12an knappt hörs. Men vad hjälper det då den inte orkar med .Hur som helst blir det att investera i ett Corsair 620W, vilket verkar vara ett lovande nätagg.