Permalänk
Medlem

Brända minnen och GB p965 DS3

Hej jag har ett (några) problem med min dator och jag gissar på att det är mitt moderkort eller nätaggregat.

Jag köpte ett DS3 för några månader sedan och 2 st Teamgroup pc8000 stickor.
Datorn fungerade perfekt i början efter jag hade ändrat spänningen till 2,1v.

Efter ett tag (någon månad eller så) så började datorn bete sig lite konstigt. Den startade inte alltid, bioset såg skumt ut ibland och lite andra småproblem. Men det löste sig alltid efter jag hade ryckt ut cmos-batteriet.
Jag trodde att de va minnena eftersom de inte direkt är standard minnen.

Efter ha bytt ut de två första minnena (ena gick sönder helt och de andra fick fel i memtest)mot ett motsvarande par så fungerade den perfekt igen. Tills någon vecka sedan då samma symptom kom. Ena stickan dog helt, så nu sitter jag med en sticka i datorn som troligen kommer få fel i memtest snart.

En annan konstig sak är att min dvd-brännare började skriva fel. Jag trodde den hade gått sönder bara, men när jag bytte ut den så kom samma fel med den nya brännaren också.
Skivorna fungerar perfekt i min brors dator så det är inte dom det är fel på.

Jag tvivlar på att de är drivrutiner för jag fick samma brännarproblem med olika brännarprogram och jag har använt olika operativsystem.

Frågan är nu är de morderkortet som inte fungerar som det ska eller är det nätaggregatet som spökar? Grafikkortet har jag använt i en annan dator och då har de varit en del problem med. Ingen signal till skärmen o så ibland när man startar datorn men de kan väl knappast påverka minnena på de sättet?

Om det är moderkortet vad tycker ni isf att man ska välja?
Jag vill inte ha jmicron igen eftersom det va så många linuxoperativ som hade problem med det och de ska helst inte kosta över 15-1600kr.

Komponenterna:
E6600
GB DS3
TeamGroup PC8000 (Har ett par corsair som väntar nu)
GF 6800GT
Corsair 620w (Den röda varianten iaf)

/Lars

Permalänk
Medlem

Jag skulle avvaktat och testat med Corsair-minnena.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Men då blir de kanske de 3:e paret med minnen som går sönder. =/

De kan ju inte vara särskillt stor chans att det är fel på 3 minnen eller :S. De va ju nya och de ska klara mycket högre spänning än vad jag drog på.

Ska se om jag kan få tag i en nätaggregats testare nu i dagarna så kan jag se om det är ok iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4RZ
Men då blir de kanske de 3:e paret med minnen som går sönder. =/

De kan ju inte vara särskillt stor chans att det är fel på 3 minnen eller :S. De va ju nya och de ska klara mycket högre spänning än vad jag drog på.

Ska se om jag kan få tag i en nätaggregats testare nu i dagarna så kan jag se om det är ok iaf.

Du får alltid på garantin. Jag tänkte mer på att det är olika tillverkare av minnena, kanske att det blir problem med att köra med just det märket du hade innan.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Re: Brända minnen och GB p965 DS3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4RZ
Jag vill inte ha jmicron igen eftersom det va så många linuxoperativ som hade problem med det och de ska helst inte kosta över 15-1600kr.

Har DS3 JMicron-chippet? Lite konstigt tycker jag eftersom både DS4 och DQ6 har gigabytes egna chip som stödjer AHCI etc. samt givetvis Intel-chippet också.

EDIT: Du verkar ha rätt. Kollar man i drivrutinen referera de till JMicron. Konstigt att de tryckt sitt namn på chippet. Kör det i IDE-läge då jag bara kör en IDE-DVD-brännare, och två IDE-diskar med IDE-->SATA-konvertrar på den kontrollern. Sata2-diskarna kör jag på Intel-kontrollern i AHCI-läge. Den kontrollern är väldigt trevlig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Re: Re: Brända minnen och GB p965 DS3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Har DS3 JMicron-chippet? Lite konstigt tycker jag eftersom både DS4 och DQ6 har gigabytes egna chip som stödjer AHCI etc. samt givetvis Intel-chippet också.

EDIT: Du verkar ha rätt. Kollar man i drivrutinen referera de till JMicron. Konstigt att de tryckt sitt namn på chippet. Kör det i IDE-läge då jag bara kör en IDE-DVD-brännare, och två IDE-diskar med IDE-->SATA-konvertrar på den kontrollern. Sata2-diskarna kör jag på Intel-kontrollern i AHCI-läge. Den kontrollern är väldigt trevlig.

Aha de hade jag ingen aning om, trodde ds4an och Dq6an hade det med. Synd att jag inte la ut lite extra pengar då =/. Men jag tror jag kör på Gigabytes nya DS3a med P35 chipset. Det är väl inga större problem med linux om man har det va?

Tack för hjälpen föresten.