produktnyckel ? Aktivera windows.

Permalänk
Medlem

produktnyckel ? Aktivera windows.

Hej !
Jag har just köpt en laptop med Windows Vista förinstallerat.
Dock så står det att jag måste aktivera Windows inom 30 dagar, annars slutar det att fungera.
Problemet är att jag vet inte var rätt produktnyckel står ?
Har bara en recoveryDVD och där står inget.

Går jag i kontrollpanelen till System och tittar så står det ett produktID och en länk ovan man ska trycka för att registrera sitt Windows.
Jag trycker där och försöker mata in produktId som stod under.
Då står det "ogiltigt tecken" när jag vill mata in det "O" som ingår i ID.

Vad är felet ?
Är inte produktId och produktkod samma sak ?
Och var finns isåfall produktkoden ?

Edit : Nästa gång ska jag leta noggrannare. Hittade en liten klisterlapp under datorn där koden stod....

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag sörjer för dig eftersom du har en OEM ver av ett OS, har den ett grafikkort eller har den Intel GMA.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8600M GT 512Mb grafikkort.

Vad är OEM för något ? Det suger tydligen fett ?

Edit : ok, har kollat upp det lite. Tydligen innebär det bla att man inte kan byta moderkort utan att också skaffa ny Windowsversion.
Spelar iofs ingen större roll för mig. Har inte planerat att byta ut moderkortet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.