"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem

300 kr över budget men det är iaf en bra dator. Kan vara något att utgå ifrån. Vill du kommer under 9k är det bara byta ut moderkort+CPU till ett amdbaserat fyrkärnigt system det kommer du tjäna typ 500 kr på.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Ser riktigt fint ut, får se om jag gör som du säger med att byta ut vissa saker men annars tycker jag detta ser mycke bra ut. Undrar dock hur bra grafikkortet står sig gentemot Radeon 5850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HABBE91:

Tack för svar.
Ser riktigt fint ut, får se om jag gör som du säger med att byta ut vissa saker men annars tycker jag detta ser mycke bra ut. Undrar dock hur bra grafikkortet står sig gentemot Radeon 5850.

http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/943220-hd-5850-...
Geforce GTX 460 imponerar i alla testmoment - MikroDatorn
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/942317-gtx-460-...
GeForce GTX 460 review (roundup) <- Recension på över 30 sidor b.la. med speljämförelser med r5850.

Priskillnaden är mycket större än vad prestandaskillnaden är. gtx 460 is the way to go. Glöm ej ESD-armband om du ska bygga själv förresten.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Nu hamnade min post lite på eftersläntran så jag repostar utifall att någon kanske vill hjälpa mig!

Som sagt söker jag en budget speldator till flickvännen, har en budget på cirka 5.5k.

Det som kan skippas är DVD samt OS då det redan finns tillgängligt.

Tack på förhand, James

Permalänk
Medlem

Har funderingar på att köpa en ny dator, men flera år sedan jag hade någon koll över huvudtaget på vilka priser delarna ligger på, så undrar om det är någon som kan ge mig ett ungefärligt pris på vad som skulle behövas för att kunna lira SC2 på högsta? Ingen skärm eller liknande behöver ingå i priset, däremot har jag inget OS eller chassi.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 BlackEdition

Asus M4785TD-V EVO DDR3

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Antec Three Hundred Gamer Case - Svart (Ej PSU)

Corsair PowerSupply (PSU) 450W VX ATX

Samsung 22X DL SH-S223C, Svart

Samsung Spinpoint F3 1TB (7200RPM / 32MB Cache / SATA II)

Skulle detta fungera? Behöver såklart ett grafikkort också. Har ni något förslag på ett för runt 800?

Tack

Visa signatur

Asus M4A785TD-V EVO | AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz BE AM3 | 2x2GB RAM | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Corsair VX 450W 80+ | Win 7 Pro | Antec Three Hundred
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Jaha, folk, då var det dags för en ny dator igen. Är ingen avid gamer men har koreanskt blod så SC2 måste fungera Annars kommer den mest användas till BOINC och skolarbete.

Generell budget: ~7k

Mer eller mindre viktiga saker:

OS 64 bit ~1000, kan eventuellt klara mig med wine
Processor med många kärnor/ snabb processor (för BOINC), x4 BE eller liknande ~2000
Grafikkortet vill jag inte lägga så mycket krut på, gärna ett 'budgetkort' runt tusenlappen ~1000
Klockning är aktuellt

Kan tänka mig ett Antec 300, det känns som ett stabilt budgetalternativ. Har inte stenkoll på moderkort, taskig koll på minnen och nätaggregat och ingen koll på grafikkort.

Visa signatur

Crunching: X2 635, 2 x Xenon 5120, C50 ;P
Folding: HD 6770, PS3

Permalänk
Medlem

Var inne här i tråden och behövde hjälp med ett paket för 11k ämnad för att spela spela spela! och titta film.

fick tips om ATI 5870 grafikkort och i5 quad processor...

Nu verkar det som att alla bara tipsar om Geforce 460 och en del i7 processor istället..

Är där något svart eller vitt på vad man ska köra på vid ett datorköp för 11k? 460 eller 5870? i5 eller i7? Tänkte inte ha klockning med i beräkningarna men en del säger att det inte är så svårt, finns det guider/hjälp att få här på forumet? För en nybörjare då vill säga.

Antar att det ursprungliga paketet för ca 11k blir lite dyrare då det skall vara klockningvänligt (kylning, ström etc?)

Får se om det blir ett köp eller ej, 11k och man får inte ens dator som klarar BC2 på de högsta inställningarna. Sjukt!

iaf, tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Speldator

Tjenare Xjom, Babben och alla andra kunniga Swec-are!
Det är dags för mig att bygga en ny speldator och eftersom det var några år sen sist så har jag inte riktigt hängt med i utvecklingen men försöker nu komma ikapp. Här kommer min behovsanalys:

- Speldator för ca 10k.
- Ska helst räcka utan problem i 4-5 år och med det menar jag att dagens spel (främst SC2) ska flyta utan problem och morgondagens bör flyta men kanske inte på maxade inställningar.
- Jag har en 24" Samsung 245B @ 1920*1200
- Bör vara uppgraderingsvänlig
- Tyst
- Vill köra SLI/Crossfire i framtiden, därav det kraftiga nätaggregatet.
- SSD köper jag nog framöver, inväntar Intels lansering tror jag.

Följande system har jag plockat ihop och som ni märker har jag tänjt på budgeten här så jag vill helst inte gå högre om det inte finns en väldigt bra anledning.

Alla synpunkter och tips är välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Tjenare Xjom, Babben och alla andra kunniga Swec-are!
Det är dags för mig att bygga en ny speldator och eftersom det var några år sen sist så har jag inte riktigt hängt med i utvecklingen men försöker nu komma ikapp. Här kommer min behovsanalys:

- Speldator för ca 10k.
- Ska helst räcka utan problem i 4-5 år och med det menar jag att dagens spel (främst SC2) ska flyta utan problem och morgondagens bör flyta men kanske inte på maxade inställningar.
- Jag har en 24" Samsung 245B @ 1920*1200
- Bör vara uppgraderingsvänlig
- Tyst
- Vill köra SLI/Crossfire i framtiden, därav det kraftiga nätaggregatet.
- SSD köper jag nog framöver, inväntar Intels lansering tror jag.

Följande system har jag plockat ihop och som ni märker har jag tänjt på budgeten här så jag vill helst inte gå högre om det inte finns en väldigt bra anledning.

http://pici.se/pictures/viJZKDPtX.jpg

Alla synpunkter och tips är välkomna!

I den budget måste du väl få in ett bättre grafikkort?
Fick fan i två 470 i SLI för 13,5k, och där var det oxå ett OS med.

Ska det vara intel? ska det vara intel skulle jag hällre tagit en kraftigare I5a, eller en 1090T BE om AMD går bra. Kanske till och med en 965 BE om gaming är det enda du gör.
Jag kan plocka ihop ett paket till dej lite senare ikväll!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

skulle också behöva hjälp fastän jag i en annan tråd dumförklarat köp av datorer för vad jag tycker är alldeles för höga summor

Jag vill ha en speldator för 11k, utan kringutrustning och OS då jag har detta sedan innan.

Jag lutar åt Intel CPU, vilket jag antar är det enda ni kommer tipsa om ändå i den prisklassen.

Jag har fått tips sedan innan om att köpa 5870, exakt vilket vet jag ej men är det något som ändrats i dagsläget? Kan man klämma in ett Geforce 480 i budgeten? (högre pris + högre konstnad av nätagg då det drar mer?)

Jag är även sugen på att slänga in en SSD hdd, är detta något ni avråder mig från i min budget? Får gå ner till 40 gig storlek för att andra komponenter inte skall bli lidande... 40 gig dock Intel tillverkare är väl möjligt att klämma in, right?

Är inte så hemma på SLi och Crossfire men båda betyder väl att man köra dubbla grafikkort, SLI är det man skall köra på va? Detta är något jag skulle vilja att moderkortet stödjer då jag kanske väljer att slänga in ett extra 5870 (som exempel) om 1 år eller 2.

Jag har aldrig någonsin överklockat och känner ingen som har gjort det heller. Då man verkligen kan utöka prestandan så anser jag att det vore värt att ens rigg pallar detta (bra kylning, lite extra kräm i nättagget) - Om det är möjligt att _säkert_ klocka lite försiktigt själv fastän man är _totalt_ noob inom området. Finns det bra guider ämnade för specifika grafikkort och CPUs?

Fractal chassit är väl 100% spikat - Vet ej om jag glömt något här nu men har väl tagit upp det viktigaste. Jag är väldigt tacksam för all hjälp och hoppas ni kan göra en sista ansträngning innan jag slänger iväg en order ikväll / imorgon.

PS. Om det nu slutar med att det bästa alternativet är i5 processor så skall tydligen ASrock vara ett alternativ som moderkort (en jobbkamrat som tydligen kan en del själv och har en kompis som tydligen skall kunna en hel del, har nämligen tipsat om detta moderkort) "ASrock är väldigt prisvärda - ASUS och andra tillverkare skall upp i över 2k för att ha motsvarande prestanda och kvalite"

Återigen, jävligt tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

ett tack

Tjo
Köpte en dator för 8k efter jag fått lite hjälp här, tänkte bara jag skulle tacka Babben och de andra för alla råd!!
Tack!

//Tobbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

I den budget måste du väl få in ett bättre grafikkort?
Fick fan i två 470 i SLI för 13,5k, och där var det oxå ett OS med.

Ska det vara intel? ska det vara intel skulle jag hällre tagit en kraftigare I5a, eller en 1090T BE om AMD går bra. Kanske till och med en 965 BE om gaming är det enda du gör.
Jag kan plocka ihop ett paket till dej lite senare ikväll!

Intel eller AMD? -Den som passar bäst till gaming, såg nu att i5an är mer prisvärd än i7 så det låter ju bra då jag som sagt vill försöka pressa priset om det går.

EDIT: Blir tydligen en prissänkning på i7 950 om några dagar, värt att vänta på den eller är det fortfarande mer prisvärt med en i5a?

Gällande grafikkort vill jag ha det mest prisvärda inom min budget.

Du får gärna komma med ett bättre paket, jag är rätt grön men 13,5k är lite i överkant budgetmässigt.

Som sagt så vill jag ha en stabil, tyst och prisvärd dator för i huvudsak gaming. Förutom gaming är det i princip bara film, surf och poker med statistikprogram som den används till.
Uppskattar verkligen all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gsson1:

skulle också behöva hjälp fastän jag i en annan tråd dumförklarat köp av datorer för vad jag tycker är alldeles för höga summor

Jag vill ha en speldator för 11k, utan kringutrustning och OS då jag har detta sedan innan.

Jag lutar åt Intel CPU, vilket jag antar är det enda ni kommer tipsa om ändå i den prisklassen.

Jag har fått tips sedan innan om att köpa 5870, exakt vilket vet jag ej men är det något som ändrats i dagsläget? Kan man klämma in ett Geforce 480 i budgeten? (högre pris + högre konstnad av nätagg då det drar mer?)

Jag är även sugen på att slänga in en SSD hdd, är detta något ni avråder mig från i min budget? Får gå ner till 40 gig storlek för att andra komponenter inte skall bli lidande... 40 gig dock Intel tillverkare är väl möjligt att klämma in, right?

Är inte så hemma på SLi och Crossfire men båda betyder väl att man köra dubbla grafikkort, SLI är det man skall köra på va? Detta är något jag skulle vilja att moderkortet stödjer då jag kanske väljer att slänga in ett extra 5870 (som exempel) om 1 år eller 2.

Jag har aldrig någonsin överklockat och känner ingen som har gjort det heller. Då man verkligen kan utöka prestandan så anser jag att det vore värt att ens rigg pallar detta (bra kylning, lite extra kräm i nättagget) - Om det är möjligt att _säkert_ klocka lite försiktigt själv fastän man är _totalt_ noob inom området. Finns det bra guider ämnade för specifika grafikkort och CPUs?

Fractal chassit är väl 100% spikat - Vet ej om jag glömt något här nu men har väl tagit upp det viktigaste. Jag är väldigt tacksam för all hjälp och hoppas ni kan göra en sista ansträngning innan jag slänger iväg en order ikväll / imorgon.

PS. Om det nu slutar med att det bästa alternativet är i5 processor så skall tydligen ASrock vara ett alternativ som moderkort (en jobbkamrat som tydligen kan en del själv och har en kompis som tydligen skall kunna en hel del, har nämligen tipsat om detta moderkort) "ASrock är väldigt prisvärda - ASUS och andra tillverkare skall upp i över 2k för att ha motsvarande prestanda och kvalite"

Återigen, jävligt tacksam för all hjälp jag kan få.

hur viktigt är SSD? Vad spelar du? KOmmer det vara vara spel, eller annat CPU krävande oxå?
ATI/Nvidia spelar ingen roll?
Crossfire är för ATI kort, SLI för Nvidia.
överklockling är inget svårt och i stort sätt helt riksfritt om du inte ökar spänningen. Så en överklockningsbar dator ska gå utmärkt att sätta ihop!

Skrivet av toppe84:

Tjo
Köpte en dator för 8k efter jag fått lite hjälp här, tänkte bara jag skulle tacka Babben och de andra för alla råd!!
Tack!

//Tobbe

Tack!

Skrivet av Brosk:

Intel eller AMD? -Den som passar bäst till gaming, såg nu att i5an är mer prisvärd än i7 så det låter ju bra då jag som sagt vill försöka pressa priset om det går.

EDIT: Blir tydligen en prissänkning på i7 950 om några dagar, värt att vänta på den eller är det fortfarande mer prisvärt med en i5a?

Gällande grafikkort vill jag ha det mest prisvärda inom min budget.

Du får gärna komma med ett bättre paket, jag är rätt grön men 13,5k är lite i överkant budgetmässigt.

Som sagt så vill jag ha en stabil, tyst och prisvärd dator för i huvudsak gaming. Förutom gaming är det i princip bara film, surf och poker med statistikprogram som den används till.
Uppskattar verkligen all hjälp!

Här har du:

Ngt du inte gillar? Är grymt mkt bättre än den datorn du plocket ihop, vette fan vad det var som kostade så mkt ;p

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Citat:

Här har du: http://u.snelhest.org/i/2010/08/18_3318.jpg

Ngt du inte gillar? Är grymt mkt bättre än den datorn du plocket ihop, vette fan vad det var som kostade så mkt ;p

Tack!
Du missade iofs OS i det paketet men men no biggie då jag tror jag bara köper ett grafikkort tills vidare och uppgraderar lite senare (känns bättre för plånboken om inte annat). OEM-licens borde väl räcka då jag bara planerar att ha det till den datorn?.

Btw, när jag ändå har din uppmärksamhet: Min bror ska uppgradera sin dator och hans budget är 5k och han vill kunna lira SC2 bra.
Han har chassi, detta nätaggregat (osäker på om det räcker), hårddisk och dvd-brännare.
Han behöver mao:
- Moderkort
- Minnen
- Grafikkort
- CPU
(- Ev. nätaggregat)

All credd till Babben och ni andra som hjälper oss andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Tack!
Du missade iofs OS i det paketet men men no biggie då jag tror jag bara köper ett grafikkort tills vidare och uppgraderar lite senare (känns bättre för plånboken om inte annat). OEM-licens borde väl räcka då jag bara planerar att ha det till den datorn?.

jusdet ojsan, så van vid att folk skaffa OS på andra håll
Men ah, köp det paketet minus ett 470 och plus OS så kan du köpa ett till 470 senare när plånboken är lite tjockare!
Ja, men du får bara installera det på em tom HDD, alltså får du inte formatera och insatllera igen. Vet dock inte hur de håller koll på fall man gör det eller inte..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

jusdet ojsan, så van vid att folk skaffa OS på andra håll
Men ah, köp det paketet minus ett 470 och plus OS så kan du köpa ett till 470 senare när plånboken är lite tjockare!
Ja, men du får bara installera det på em tom HDD, alltså får du inte formatera och insatllera igen. Vet dock inte hur de håller koll på fall man gör det eller inte..

Rätt sjukt egentligen då jag som sagt tänkt inskaffa en SSD sen som systemdisk. Hm men som sagt så borde de inte kunna hålla koll på det.

Ps. Kika gärna på min editering ovan om brorsans dator Ds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Rätt sjukt egentligen då jag som sagt tänkt inskaffa en SSD sen som systemdisk. Hm men som sagt så borde de inte kunna hålla koll på det.

Ps. Kika gärna på min editering ovan om brorsans dator Ds.

Nej jag tvivlar på att de kan kolla det.

här:

Om det är för mkt, ta ett 5770 1Gb så hamnar du på 4700kr
Med den kampanjen på 5830 är både 5770it och 5830it väldigt prisvärda

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator

Hej allihopa, har nu blivit dags för mig att skaffa en ny dator och behöver lite hjälp med vad jag ska välja för delar.

Datorn ska mest användas till spel som t. ex. Starcraft 2 och Mafia 2 och ska kunna maxa båda två utan problem.

OS ska ingå i budgeten, budgeten ligger på ca 12-13000.

Hade tänkt skaffa en ssd senare men om det går att få in det i priset utan att någon annan del försämras så kan det läggas till också.

Skärmen jag tänkt använda är en BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Babben / eller övriga kunniga (Xjom?)

Alltså jag kommer mest spela på datorn. Givetvis kommer man sitta och jobba i olika Office program, surfa lite och kommer även använda CAD etc pga min utbildning. Men jag menar.... det skall vara en renodlad speldator. Den kommer klara det andra galant liksom.

Vet inte varför jag vill ha SSD egentligen, mer än att datorn startar väldigt snabbt och att typ.. laddningstiderna i spel etc blir kortare. Minns alltid att min farsas nya företagsdatorer var snabba som fan i början men sen blev de bara slöare och slöare med tiden, vet inte om de beror på HDDn och att man fyllde den. (fragmentera givetvis med jämna mellanrum o så). Skall försöka hålla min dator så ren som möjligt, Office och något fåtal program installerade + spel..så är kanske helt onödigt med SSD?

Ok då vet jag skillnaden på crossfire och SLI. Jag vill minnas att jag läst här att Crossfire inte fungerar likabra som SLI gör, är det en stor anledning till att köra på Nvidia? 460 är sämre än atis 5870, 480 är bättre än 5870 men kostar vad är det nu.. ca 800kr mer? Ger 480 bättre prestanda såsom i nämnvärt högre läst fps drop jämfört med t.ex 5870 OCH SLI är nämnvärt bättre än crossfire så kanske man ska skita i SSDn och slänga in ett sådant grafikkort istället?

Jag vet att du slängt ihop ett paket till mig innan, du skulle vara en gud om du orkade göra det igen nu när, tycker jag iaf, förklarat mer utförligt med vad det är jag är ute efter!

Please help!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gsson1:

Babben / eller övriga kunniga (Xjom?)

Alltså jag kommer mest spela på datorn. Givetvis kommer man sitta och jobba i olika Office program, surfa lite och kommer även använda CAD etc pga min utbildning. Men jag menar.... det skall vara en renodlad speldator. Den kommer klara det andra galant liksom.

Vet inte varför jag vill ha SSD egentligen, mer än att datorn startar väldigt snabbt och att typ.. laddningstiderna i spel etc blir kortare. Minns alltid att min farsas nya företagsdatorer var snabba som fan i början men sen blev de bara slöare och slöare med tiden, vet inte om de beror på HDDn och att man fyllde den. (fragmentera givetvis med jämna mellanrum o så). Skall försöka hålla min dator så ren som möjligt, Office och något fåtal program installerade + spel..så är kanske helt onödigt med SSD?

Ok då vet jag skillnaden på crossfire och SLI. Jag vill minnas att jag läst här att Crossfire inte fungerar likabra som SLI gör, är det en stor anledning till att köra på Nvidia? 460 är sämre än atis 5870, 480 är bättre än 5870 men kostar vad är det nu.. ca 800kr mer? Ger 480 bättre prestanda såsom i nämnvärt högre läst fps drop jämfört med t.ex 5870 OCH SLI är nämnvärt bättre än crossfire så kanske man ska skita i SSDn och slänga in ett sådant grafikkort istället?

Jag vet att du slängt ihop ett paket till mig innan, du skulle vara en gud om du orkade göra det igen nu när, tycker jag iaf, förklarat mer utförligt med vad det är jag är ute efter!

Please help!

Ja, jobba i office och så är ju inget krävande, så det blir en gaming setup då

Mja, imo är SSD för dyrt idag för att bara "ha" Visst, saker och ting startar snabbre, om man du ska installera större saker på den så behöver man iaf en 80gb och de går på en 2k. Sen är dagens mekaniska väldigt snabba, så jag tycker du skiter i SSD!

beror på vilket spel du spelar. Vissa spel är mer anpassade för SLI, vissa mer för Crossfire.
För din budget passar 1 480 väldigt bra, för två

Visst, här har du två riggar, AMD och Intel;
Amd;

Intel;

Spräckte ifs din budget med 700kr på AMD riggen, så byt ner tilll en 1055t om det blir för dyrt

Skrivet av jonkos:

Hej allihopa, har nu blivit dags för mig att skaffa en ny dator och behöver lite hjälp med vad jag ska välja för delar.

Datorn ska mest användas till spel som t. ex. Starcraft 2 och Mafia 2 och ska kunna maxa båda två utan problem.

OS ska ingå i budgeten, budgeten ligger på ca 12-13000.

Hade tänkt skaffa en ssd senare men om det går att få in det i priset utan att någon annan del försämras så kan det läggas till också.

Skärmen jag tänkt använda är en BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Om inte den skärmen ska inge i de 13k, så det blir 11k till dator, så har du här;
AMD rigg:

Intel rigg:

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Dags för ny dator! Har plockat ihop lite delar, är det någon som har synpunkter innan jag trycker på beställ? Det datorn ska användas för är mest film/serie-tittande, surfande, skolarbete, lite fotoredigering samt lite spelande.

Sakerna från Inet skickar jag efter och prylarna från Webhallen hämtar jag ut i butik, hårddisk, skärm, OS och tangentbord har jag hemma som jag ska använda.

Från Inet

Från Webhallen

Totalpriset är 6227:-, om saker ska bytas så är maxpriset 6500:-!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Dags för ny dator! Har plockat ihop lite delar, är det någon som har synpunkter innan jag trycker på beställ? Det datorn ska användas för är mest film/serie-tittande, surfande, skolarbete, lite fotoredigering samt lite spelande.

Sakerna från Inet skickar jag efter och prylarna från Webhallen hämtar jag ut i butik, hårddisk, skärm, OS och tangentbord har jag hemma som jag ska använda.

Från Inet
http://i37.tinypic.com/10f25pf.jpg

Från Webhallen
http://i37.tinypic.com/rkd4di.jpg

Jo det ser fint ut, och du kan sätta i ett till 5770 vid behov, jättebra!
Men är det 4gb? Man ser inte det på bilden (; om det är det så finns inge att klaga på!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Jo det ser fint ut, och du kan sätta i ett till 5770 vid behov, jättebra!
Men är det 4gb? Man ser inte det på bilden (; om det är det så finns inge att klaga på!

Tack för svaret!
Jo, det är 4Gb, missade att det inte syntes.
Men perfekt, då är det köpdags!

Permalänk
Medlem
Citat:

Om inte den skärmen ska inge i de 13k, så det blir 11k till dator, så har du här;

Ser att det är 2 grafikkort, hur får man det att funka som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Tack för svaret!
Jo, det är 4Gb, missade att det inte syntes.
Men perfekt, då är det köpdags!

Perfekt!

Skrivet av jonkos:

Ser att det är 2 grafikkort, hur får man det att funka som det ska?

Du får med en SLI brygga med det moderkortet, så du kopplar ihop dem med den, sen får du installera drivisar sen är det klart ;p och då delas arbetet upp på båda korten

här har du olika varianter av SLI bryggor:

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Perfekt!

Du får med en SLI brygga med det moderkortet, så du kopplar ihop dem med den, sen får du installera drivisar sen är det klart ;p och då delas arbetet upp på båda korten

här har du olika varianter av SLI bryggor: http://images.gamefuture.de/i/fdb5f35bc8b7.jpg

Ok tack, det låter ju inte allt för svårt

Permalänk

Nu ska även jag köpa en ny dator och har satt ihop en dator för min budget på under 7k.
Den ska främst användas i spelsyfte och jag undrar om den duger bra till spelande!
Något jag borde byta ut eller är den ok för pengarna?

Datorköp @ pici.se

/J

Permalänk
Medlem

Hej!

Lite synpunkter på detta paket, tack.

Målet är att hålla sig under femsiffrigt.

Datorn ska främst användas till spel, och kommer troligen inte uppgraderas särskilt mycket de närmsta åren.

Funderar på att köra i5 760 som processor istället, gör jag en prestandavinst värd hundralapparna då?

Permalänk
Medlem

tacksam för hjälp och så Babben MEN... ;P

Jag är inte sugen på att köra SLI från början... hade mer tänkt det som en öppen möjligt till uppgradering om 1-2 år... alltså hellre ETT grafikkort för ca 3.5-4k (eller vad ni nu tycker passar bäst) som man sedan kan köpa ett till av och köra dubbelt då grafikkortet börjar sacka efter?

Sen är väl nätagget i klenaste laget då jag möjligtvis skall köra dubbelt grafikkort i framtiden... har hört att t.ex Geforce 480 drar ca 300 Watt när det arbetar som hårdast?

Jag antar även att man behöver extra kylning på processor och lite extra fläktar i chassit för bättre cirkulation... då jag även tänkt försöka mig på klockning i framtiden då datorn börjar bli seg...?

Sen varför en AMD cpu för 2.7k medan i Intel riggen endast ett för 2k? Vad jag fattat det som så är AMD som mest prisvärd i de lägre prestanda/prisklasserna och Intel är valet i de högre prisklasserna (datorer för över 9k).......typ?

Detta är bara mina egna tankar och slutsatser från det lilla jag kan om datorer, mest logiskt tänkande.

Jag blev mer övertygad av din build du länkade till för 1-2 månader sen för 10k.

Jag har aldrig varit insatt i vilka komponenter man skall välja och jag är det verkligen inte nu heller. Jag har aldrig heller byggt ihop en dator själv... Så jag är väldigt tacksam för att ni hjälper mig men har jag inte rätt i mina tankegångar ovan? Jag blev inte övertygad att betala 11k för de 2 riggarna du satt ihop ovan.