Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Det är studentrabatten som slutar på 234 som fungerar på Vostro (5%).

Får det inte tyvärr att funka.

Det står så här:

Angivna kuponger
Uppgifter för följande kuponger har angetts, men det behövs mer information eller så uppfyller kupongerna inte giltighetskraven. Klicka på "Visa detaljerade information"-länkarna om du vill veta mer.

Sedan när man klickar, "Visa detaljerade information"

Står det så här:

Studentrabatt på 5%, ett exklusivt erbjudande för studenter anslutna
Giltig till den 27 februari 2008

Permalänk
Medlem

Då har de tagit bort den möjligheten nu, de nämnde att det förmodligen var en bugg att det gick att använda. Jag är glad att jag köpte en, för nu har priset gått upp 625:- + 5%

Jag får för övrigt min dator idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LooPP
Nu har jag bockat ur IPv6 i inställningarna, hjälpte dock inte. Är det så man inaktiverar? Leller är det fler ställen manmåste ändra på inställningar?
Nu verkar sista utvägen bli att formatera, installera Vista på nytt. Får jag inte till det då. Ja, då får det bli XP igen :S...

Har även installerat drivrutinerna "R171132.exe" och "R157039.exe". Är det dessa du menar RAPTOR? Eller någon annan som vet?

Jag brukar kunna få till problemen med datorer, men nu ser det sannerligen mörkt ut...

Tack för alla tips! Har ni fler så är jag väldigt tacksam.

Jag använder R164259.EXE och det fungerar bra.. ge mig msn eller mail i ett pm så kan jag skicka den till dig!

känns lite trist att formatera, visserligen trevligt med en ren installation plus att du kan fixa till partitionerna samtidigt. men kan nämna att jag hade problemen efter nyinstallation och drivrutiner från driver-skivan.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Har jag drömt att Vostro 1500 har fingeravtrycksläsare? Har bestäm för mig att det var markerat när jag beställde, men det finns ingen.

Permalänk
Medlem

Min vostro har börjat gå väldigt varm... ligger i 60-67c nu (enligt TAT) när jag ser på ett tv-serie- avsnitt och surfar lite. =/
Jag tycker det verkar som att den blivit varmare och varmare sedan jag fått den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Har jag drömt att Vostro 1500 har fingeravtrycksläsare? Har bestäm för mig att det var markerat när jag beställde, men det finns ingen.

jag har iaf ingen sådan på min.

Edit:
Nu har jag kommit en bit med mitt problem.
Jag avinstallerade ett efter ett program som dell skickade med på datorn, kändes som datorn bara blev snabbare och snabbare.
Men inget hjälpte mot nätverksproblemet, då hade jag bara MCfee kvar... Trode inte det skulle bero på det då jag hade avakitverat alla funktioner i programmet. Datorn blev markant mycket snabbare + att alla problem med nätverket är borta. Så nu är jag lite gladare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Min vostro har börjat gå väldigt varm... ligger i 60-67c nu (enligt TAT) när jag ser på ett tv-serie- avsnitt och surfar lite. =/
Jag tycker det verkar som att den blivit varmare och varmare sedan jag fått den...

jag har samma problem, fast inte så varmt
Kan däremot komma upp till 78c när jag spelar spel. Konstigt nog, förr så va 65 max för mig i spel och då hade jag inte gjort cleaninstall än.

Edit: kommer tillbaka med hur många grader min dator är när jag kollar film sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Min vostro har börjat gå väldigt varm... ligger i 60-67c nu (enligt TAT) när jag ser på ett tv-serie- avsnitt och surfar lite.
Jag tycker det verkar som att den blivit varmare och varmare sedan jag fått den...

Tja, har man virus så ... Nej, men(virus är inte omöjligt), det verkar som att du har lite mycket processer konstant igång.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

suck, jag får väll ta och göra en ren install då =/
Drar nog in Vista igen då jag ändå är igång.
Har 51 processer igång, och processorn arbetar ung. 50% i 1600-2000mhz...
Att formatera p.g.a virus känns som ett misslyckande, va länge sedan nu

@Keng, ja det vore lite intressant... jag har iaf inbillat mig att fläkten går mer nu, än när jag fick den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornsva
Samma här. En blåskärm blinkade förbi vid uppstart och den försökte starta om igen. Kunde inte köra systemåterställning heller så nu är burken nyformaterad och jag vågar inte köra windows update igen. Vet någon vad problemet är?

Verkade vara ett vanligt problem bland folk på notebookreviews forum, och verkade ha med achi alt. sata drivrutinerna, minns inte vilket. WinUpdate cpa till de iaf, och lösningen var helt enkelt att ladda hem de vanliga drivarna från Dells hemsida, installera de, och se mådde datorn bra igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
suck, jag får väll ta och göra en ren install då =/
Drar nog in Vista igen då jag ändå är igång.
Har 51 processer igång, och processorn arbetar ung. 50% i 1600-2000mhz...
Att formatera p.g.a virus känns som ett misslyckande, va länge sedan nu

@Keng, ja det vore lite intressant... jag har iaf inbillat mig att fläkten går mer nu, än när jag fick den.

runt 56C vid film

Permalänk
Medlem

Hm, jag ligger i 52-57c nu när jag bara surfar i vista =/ och då går ju klocken mellan 800-1200. (58 processer)
Drog igång en TAT runda, 85c på några minuter...
kanske dags att ta ett snack med supporten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Hm, jag ligger i 52-57c nu när jag bara surfar i vista =/ och då går ju klocken mellan 800-1200. (58 processer)
Drog igång en TAT runda, 85c på några minuter...
kanske dags att ta ett snack med supporten?

jo, jag ligger runt 46-55c i vista, oftast när jag har stängt av spel så tar det tid innan den kan gå ner till ca, 55c.
Men jag känner ingen skillnad på värmen i grafikkortet när jag surfar/kollar film. den blir bara sjukt varm när jag spelar :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
jo, jag ligger runt 46-55c i vista, oftast när jag har stängt av spel så tar det tid innan den kan gå ner till ca, 55c.
Men jag känner ingen skillnad på värmen i grafikkortet när jag surfar/kollar film. den blir bara sjukt varm när jag spelar :S

Testat köra en TAT-runda?

Permalänk
Medlem

vad är det? tar det lång tid att köra en runda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
vad är det? tar det lång tid att köra en runda?

Det är ett program som man främst använder när man överklockat för att pressa processorn så man ser om den är stabil
Den gör beräkningar tills du säger åt den att sluta, men efter 10-15min så brukar datorn vara duktigt varm.

Egentligen när man kollar om en dator är stabil så är det ganska många timmar man kör TAT.
Du kan även se temperatur och frekvens.

Permalänk
Medlem

fattar inte hur man använder det :P, viken start knapp ska man trycka på?

Permalänk
Medlem

klicka på båda knapparna vid "Workload Level" (som ska vara på 100%), alltså en på varje sida, en knapp för vardera kärna

Permalänk
Medlem

kom upp till 97c på kärna 1 efter några sekunder ;D
De värdena jag gav innan var på grafikkortet

EDIT: Nu efter några minuter ligger CPU.n på ca 60C :/

Permalänk
Medlem

Ajdå, det är ju verkligen inte bra, sämre än mig.
Jag stängde av vid 85 då jag vet att desktop C2D'n börjar throttla då...
Körde igen nu, och låt den stå på i 25-30min och 82+-3c snittar den, och då håller jag den uppe i luften så det är inte så att fläkten hålls för.

the squonk, (vårt allvetande orakel) vet du vid vilken temp dessa börjar klaga?

Jag är ganska säker på att jag inte hade så här dåliga temps när jag fick den, tyvärr så kommer jag inte ihåg vilka temps jag brukade ha =/
Jag ligger i 45c @ 800mhz nu vid surf... (62 processer)
Dock så gör jag sällan något krävande, så det gör mig egentligen inte så jättemycket... blir det värre så blir det nog att höra med dell om dom kan se över det.

Keng, det vore intressant att se om din är stabil, för dom där temperaturerna borde innebära throttling och avstängning/krash...
Men då det är första gången du använder TAT så kanske du inte vill utsätta den för några långa rundor?

Permalänk
Medlem

skulle nog undlika att exprementera med min laptop
Men jag vet att den han blivit varmare sen jag gjorde clean install på den.

testade igen och efter 17 sek gick den från ca 70-90 grader :S

Permalänk
Medlem

90c efter 17sek låter oroande... =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
90c efter 17sek låter oroande... =/


Fast den funkar som vanligt tror jag

Edit:
ändrade till engergisparläge, nu är den på 48 grader när jag kollar film

Permalänk

Någon som kan förklara vad "On demand throttle" betyder?

Räcker kanske att förklara för mig vad det innebär när en CPU "throttlar".

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_throttling

Tack, känner mig dum, att jag inte kollade Wikipedia direkt.

Om annat, jag var precis ute och blåste rent datorn, blåste igenom fläkten, det flög ut redigt med damm kan jag säga.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

ngn som kan skillnaderna mellan de olika skärmarna hos vostron?

1.) 15,4-tums WXGA-widescreenskärm [1280x800]

2.) 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™

3.) 15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™

4.) 15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT-skärm med TrueLife™

funderar på att köpa 1an... men är det värt att lägga ned 165kr extra för 2an?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av revoluzion
ngn som kan skillnaderna mellan de olika skärmarna hos vostron?
funderar på att köpa 1an... men är det värt att lägga ned 165kr extra för 2an?

Bara om du vill ha en högblank skärm, själv valde jag en matt och är nöjd med mitt val.

Permalänk

vad är skillnaden mellan en högblank och matt skärm?

Permalänk
Medlem

ämnet har nog diskuterats tusentals gånger i denna tråd och i resten av forumet...

en blank skärm är just blank och en matt är matt... en blank skärm reflekterar således ljus bättre och kan därmed bli jobbig att använda i förhållanden med mycket ljus exempelvis utomhus.

Fördelen med en blank skärm är att de oftast har klarare färger och att de upplevs lite skarpare.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT