Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Såg om Unstoppable från 2010.

Nu när man snart är färdigutbildad lokförare så var det kul att se om den och reagera på sådant man inte reagerade på för 10 år sedan, t.ex som hur sjukt det egentligen är att det kunde hända (filmen är baserad på en sann händelse från 2001 som utspelade sig på i stort samma vis, om än lite mindre dramatiskt.)

Underhållande och förvånansvärt spännande, samt lite annorlunda film sett ur protagonist/antagonist-synpunkt.

7 tågklarerare av 10.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du är medveten om att Dehaan är född -86?
Det är väl Delvingne, -92 som är ganska ung då, 28 år.
25 år 2017, får man väl ändå säga är det nya 14

Jag menar inte att de är unga, bara att de ser för unga ut för att rollen de spelar ska kännas trovärdig.

Skrivet av huxflux:

Det är ett tecken på att man själv börjar bli gammal. Alla nya skådisar ser ut som ungdomar numera

Suck, du har så rätt så...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag menar inte att de är unga, bara att de ser för unga ut för att rollen de spelar ska kännas trovärdig.

Då har du ingen koll på serien "Linda och Valentin" som filmen är baserad på, dom ÄR unga!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Sputnik - Rysk sci-fi. Välgjord och bra skådespelare och handling. En kosmonaut får med sig en oväntad passagerare från rymden och en kvinna blir värvad för att frigöra denne från sin passagerare. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Enola Holmes 5.5/10

Permalänk
Medlem

Mortal Engines 5/10
Coola visuella effekter men det räcker verkligen inte, väldigt långtråkig film

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

@griid Hade funderat på att kolla in den men inte hunnit med än. Men det blir att skippa den. : )

Ge den en chans.
Men ta på Luc Besson brillorna innan!
Det är otroligt mycket som händer och den sedvanliga hollywood ordningen följs ju såklart inte
Den är knappast en ny "The 5'th Element", men ändå underhållande.

Permalänk
Medlem

Knives Out (2019). Rätt så underhållande, inkl Daniel Craigs släpiga sydstatardialekt, dock ingen fullträff. 6,5-7/10.
Lär se Prospect och Sputnik tror jag, tack tråden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Besviken på Midsommar. Jag gillar bra skräck med en del gore och det fanns i filmen. Men en väldigt lång och långsam skräckfilm behöver en krypande spänning och det infann sig aldrig. Jag brydde mig inte om personer som dog, eftersom alla framställdes som mer eller mindre otrevliga. Det kan fungera i filmer som Fredag den Trettonde, där man nästan hejar på familjen Voorhees. Men här fanns bara ett gäng knäppskallar spelade (?) av dåliga svenska skådespelare helt utan karisma.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Besviken på Midsommar. Jag gillar bra gore och det fanns en del sånt i filmen. Men en väldigt lång och långsam skräckfilm behöver en krypande spänning och det infann sig aldrig. Jag brydde mig inte om personer som dog, eftersom alla framställdes som mer eller mindre otrevliga. Det kan fungera i filmer som Fredag den Trettonde, där man nästan hejar på familjen Voorhees. Men här fanns bara ett gäng knäppskallar spelade (?) av dåliga svenska skådespelare helt utan karisma.

Håller med dig helt där :^)

Gav den bara en 5a

Permalänk
Medlem

Blev en gammal klassiker idag. Con air. Schysst rulle. Kollade via viaplay.
(Där ser skådespelarna inte ut som tonåringar) ^^

Permalänk

Såg nyss Jagten med pedofilen Mads Mikkelsen. Väldigt bra film. 8/10

Permalänk
Medlem

Kampen om elden - Gammal film om stenåldern. Välgjord och med Hellboy i en av rollerna. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Halloween (2018)
Precis som alla andra i sin franchise en rätt kass film. Kände mig ändå tvungen att se den. Carpenters theme är väl det bästa med den.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

The witch - Amerika 1800 tal. En familj blir ansatt av häxor. Jobbigt. Välgjord och spännande. 7/10

The curse of Audrey earnshaw - En häxa plågar folk. Det finns ingen anledning till det vad man kan se men hon gör det ändå. witches are bad m'kay. Filmen är välgjord och har en rätt bra atmosfär men inget förklaras särskilt väl vilket är lite synd. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av pickadulverman:

Såg nyss Jagten med pedofilen Mads Mikkelsen. Väldigt bra film. 8/10

Den här filmen fick mig som man att avskriva yrket förskolefröken for life. Kommer aldrig att jobba som det. . Punkt. Nu mådde jag lite dåligt av att tänka på filmen. Bra film! 8/10!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Snowpiercer. 1/10

Mörk. Skakig. Och oerhört ogenomtänkt scenario. Slöseri med tid.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Lego Master

Star Wars Episode I: The Phantom Menace (1999)
Fick ett ryck på Disney+ igår och började på EpI.

Så jäkla illa är det inte. Nostalgi. 6/10 bajsnödiga filmkritiker.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

The Outlaw Josey Wales. Fantastisk film

Permalänk

A Tale of Two Sisters Väldigt bra skräck. 7/10

I Saw the Devil Bra story, galet bra insatser och gore. 7.9/10

The Thing Klassiker! 9.2/10

Permalänk
Medlem

The Thing - Remaken
Den sög. lol

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Crawl (2019)
Inte speciellt bra film om kamp mot översvämmning och alligatorer. Spåret med att hon var en tävlingssimmerska och därför klarade vissa strapatser i filmen kändes lite krystat.

Permalänk
Medlem

Conan the Barbarian (2011)
En riktigt dålig film. Verkar haft en hyfsad budget, men tyvärr användes alldeles för lite på manus, regi och skådespelare. Jason Momoa saknar helt karisma i den här filmen. Alla andra skådisar är också på en usel nivå, säkert satt av den kassa regissören. Filmen där armeer är helt oupptäckta ända tills de redan är innanför portarna. Fick snabbspola på slutet, orkade inte se hela.

Permalänk
Medlem

Event Horizon (1997) Det är något speciellt med Sci-Fi/Thrillers från 90-talet. 7.5/10

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mAster9:

The Thing - Remaken
Den sög. lol

Fast det är inte en remake, det är en prequel.

Man ska alltså se The Thing först och sedan ser man på The Thing.

Båda är enligt min subjektiva åsikt superbra

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Fast det är inte en remake, det är en prequel.

Man ska alltså se The Thing först och sedan ser man på The Thing.

Båda är enligt min subjektiva åsikt superbra

Han kanske menar The Thing från 1982, det är en remake. Dock suger den ju inte, så det lär vara den nyaste han menar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Två sköna messerschmitt-kommentarer här ovan som man bara kan gilla

2011 prequel:en tycker jag kanske fått liiite oförtjänt dåligt rykte, men den har defintivt sina brister.
CGI:n är inte hemsk, men den fallerar lite här och var, tex finalmonstret tyckte jag inte funkade om jag minns rätt nu.

---

Nu är ju Carpenters film inte perfekt den heller: praktiska effekter må upplevas mer fysiska, men vissa av dem ÄR daterade om man ska vara ärlig. Pacingen i filmen är väl också lite sådär, och personligen har jag lite svårt för finalen och slutklämmen på den här filmen också. (inga spoilers )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Två sköna messerschmitt-kommentarer här ovan som man bara kan gilla

2011 prequel:en tycker jag kanske fått liiite oförtjänt dåligt rykte, men den har defintivt sina brister.
CGI:n är inte hemsk, men den fallerar lite här och var, tex finalmonstret tyckte jag inte funkade om jag minns rätt nu.

---

Nu är ju Carpenters film inte perfekt den heller: praktiska effekter må upplevas mer fysiska, men vissa av dem ÄR daterade om man ska vara ärlig. Pacingen i filmen är väl också lite sådär, och personligen har jag lite svårt för finalen och slutklämmen på den här filmen också. (inga spoilers )

Ändå är den på plats ett på Top 100-listan på r/horror. Jag tyckte personligen om den väldigt mycket men den står sig inte idag tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

A Tale of Two Sisters Väldigt bra skräck. 7/10

I Saw the Devil Bra story, galet bra insatser och gore. 7.9/10

The Thing Klassiker! 9.2/10

I saw the devil är riktigt bra.
Även The Thing.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Såg nyss Jagten med pedofilen Mads Mikkelsen. Väldigt bra film. 8/10

Skrivet av The Kristoffer:

Den här filmen fick mig som man att avskriva yrket förskolefröken for life. Kommer aldrig att jobba som det. . Punkt. Nu mådde jag lite dåligt av att tänka på filmen. Bra film! 8/10!

Väldigt bra film, ligger nog på top5 filmer senaste 10 åren för mig.

Skrivet av Roger W:

Nu är ju Carpenters film inte perfekt den heller...

Och där slutade jag läsa

Skämt å sido, perfekt hade jag nog inte beskrivit den som heller, men det är inte heller en film som behöver vara det, en av mina absoluta favoriter of all time. Sen tycker jag faktiskt den har åldrats oväntat bra!

Skrivet av pickadulverman:

A Tale of Two Sisters Väldigt bra skräck. 7/10

I Saw the Devil Bra story, galet bra insatser och gore. 7.9/10

The Thing Klassiker! 9.2/10

Skrivet av Sgart:

I saw the devil är riktigt bra.
Även The Thing.

Kan även rekommendera The Chaser om man uppskattar koreansk thriller https://www.imdb.com/title/tt1190539/?ref_=nv_sr_srsg_5

Här har det varit tort... Jävla corona, blir mest serier och netflixskräp här. Palm Springs är nog det enda jag kan komma ihåg på rak arm som har gått lite över medel, och den lär väl glömmas snart också...

edit. Jaustja, The Old Guard såg jag också... Men hade tydligen redan glömt den, så det betyget är väl sådär så att säga.