Permalänk
Medlem

Brännproblem

Hej!

Har problem med att bränna ut dvd-skivor från datorn. Vanliga skivor funkar däremot hur bra som helst.

I Nero 7 så får jag felmeddelandet "Kunde inte avsluta Disc At Once" ( http://www.fuskbugg.se/pub/misc/nero2.JPG ). Provade även IMGBurn, och fick då http://www.fuskbugg.se/pub/misc/imgburn.JPG som felmeddelande istället.

Brännaren är en LG GSA-H42L och skivorna är Fujifilm DVD+R.

Följande saker har jag provat utan framgång;

- Ominstallerat Nero
- Provat med IMGBurn
- Provat med Alcohol 120%
- Avinstallerat alla ovanstående program och bara installerat IMGBurn
- Avinstallerat IMGBurn samt Daemon tools, startat om datorn och installerat bara IMGBurn igen
- Uppgraderat Firmwaren till brännaren
- Provat flertal olika img-filer
- Provat att bränna filerna från alla tre hårddiskar
- Provat att bränna med flera olika hastigheter
- Avslutat alla andra program jag haft igång och sen försökt bränna.

Det borde inte vara fel på skivorna, för ibland lyckas jag bränna på en skiva det inte gått på förut. Brukar gå att bränna ungefär varannan dag bara.
Datorn var nyformaterad när problemet började, så därför är jag inte särskilt sugen på att formatera igen just nu - det ser jag som en allra sista utväg.

Datorspecifikation;

P4 2.0 GHz
512 MB ram
Windows XP Home

Förövrigt handlar detta självklart inte om piratkopierat material, utan image-filer jag gjort själv innehållandes filmer jag gjort i skolan.

EDIT: Roten till allt det onda verkar vara värmeproblem har jag kommit fram till efter många om och men.

Permalänk

kanske ör bränanren? ja brände 24 sskivor sne lämna ja ind en å den va paj så ja fick en ny

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem

Med tanke på att brännaren bränner cd-skivor helt felfritt så tyder det snarare på att din LG-brännare helt enkelt inte gillar dina Fujifilm DVD+R-skivor. Det du kan göra som en sista grej innan köp av andra skivor är att uppdatera firmware:en i brännaren (om du nu inte redan har gjort detta).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Med tanke på att brännaren bränner cd-skivor helt felfritt så tyder det snarare på att din LG-brännare helt enkelt inte gillar dina Fujifilm DVD+R-skivor. Det du kan göra som en sista grej innan köp av andra skivor är att uppdatera firmware:en i brännaren (om du nu inte redan har gjort detta).

Det har jag redan gjort ja. Tror inte att det beror på skivorna heller, utan jag tror att det beror på värmen faktiskt.

Jag har noterat att om jag låter datorn vara avstängd över natten och har fönstret öppet går det att bränna 1-2 skivor när datorn är nystartad, sen funkar det inte resten av dygnets varma timmar. Däremot när klockan börjar närma sig 00-01 och det blivit svalt igen i rummet så funkar det 1-2 skivor till.

Eftersom jag även har provat typ allt mjukvarurelaterat som det skulle kunna vara samt att jag är till 98% säker på att det inte är fel på hårdvaran så tycker jag att detta låter troligt. Dessvärre är det så jobbigt att flytta på min dator att jag inte orkar att flytta den till ett svalare utrymme för att bekräfta detta helt. Lite lustigt dock att jag kunde bränna 50 vanliga cd-skivor på raken utan problem...

Permalänk
Medlem

Att värme kan leda till problem vid bränning utav dvd-skivor är faktiskt inte alltför ovanligt. Har du gått om utrymme under och över själva brännaren i chassit samt att det är bra ventilering i själva chassit? Eller är det så pass varmt i rummet att det inte hjälper? Lyser solen direkt på fronten utav och därmed värmer upp brännarne (speciellt om den har svart front)?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Att värme kan leda till problem vid bränning utav dvd-skivor är faktiskt inte alltför ovanligt. Har du gått om utrymme under och över själva brännaren i chassit samt att det är bra ventilering i själva chassit? Eller är det så pass varmt i rummet att det inte hjälper? Lyser solen direkt på fronten utav och därmed värmer upp brännarne (speciellt om den har svart front)?

Dålig ventilation i chassit, dålig ventilation i rummet. Blir väldigt varmt i rummet på sommaren, så jag är inte direkt förvånad över att det beror på värmen ^^