Permalänk
Medlem

Studentlaptop, Tablet pc?

Hej!

Jag ska börja på teknisk högskola nu i augusti och har tänkt att köpa en laptop. Efter att ha läst på lite om tablet pcs har jag bestämt mig för en sådan. Dock verkar det inte finnas så många än?

Några krav jag har är att batteriet ska hålla 3h+. Laptopen bör vara ganska liten 12-14", dock spelar vikten ingen roll. Den behöver heller inte vara tunn. I övrigt behöver jag ingen monsterburk då jag inte spelar längre.

Jag har läst om de få tablet pcs jag har hittat. HP Pavilion tx1020 verkar ju väldigt bra för bara ~10k. Synd att den har låg batteritid och passiv skärm.

Är det någon som har en tablet pc och använder den på föreläsningar? Fungerar det bra? Tips på en tablet pc med aktiv skärm? Jag har alltid handen på ytan jag skriver på så det skulle inte gå med en passiv skärm. Prislappen får gärna ligga under/runt 15 000.

cheerio
engywook

EDIT: En liten eftertanke, hur funkar tablet pcs under GNU/Linux? Skulle vara roligt att köra det istället.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

har en HP Pavilion tx1020 och är riktig nöjd med den.
man får med 2 batteriet sammanlagt batteri tid e la på cA: 3 - 4h. helt ok

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd

Kan rekommendera samma som ovan, kör vista med 2gb ram på den, men aero-tramset av, samt undervoltat CPU'n och låst den på halv hastigheten, Underbar sak med Office2007 och onenote

Sen ScummVM och du har enu roligare

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra. Använder någon av er den som tablet då? Det går väl inte att ha handen på ytan när man skriver? Aero är vad?=P

Kollade lite på Lenovos X-serie men det stod på den svenska sidan att de kostade 21k. Jämförde priset med det amerikanska, $1,424.00= 9 650,45 SEK enligt forex.se. Varför är det så stora prisskillnader?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Sålänge du inte trycker med handen e det ingenfara, brukar ha min hand liggandes på, somsagt, sålänge man inte lutar sig så

Permalänk
Medlem

Härligt, men jag undrar fan om inte batteritiden är lite för låg om man ska sitta och anteckna på en föreläsning i 4h. Ingen som sitter på någon annan tablet pc, en Lenovo X60/61 eller nått?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

varför ska du ha en tablet pc?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg
varför ska du ha en tablet pc?

Läste du inte?=D Jag ska ha den till att anteckna på föreläsningar. Det är inte speciellt lyckat att skriva fysik/matteformler i Word.

Jag har inte lyckats hitta någon annan tablet pc att köpa på svenska sidor än hp tx1020. Finns det inga fler i sverige?^^

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat den själv men Fujitsu Siemens Lifebook T4215 verkar väldigt nice...

Permalänk
Medlem

Nej sådan skall du inte ha den har sämst skärm i jämförelse med dagens laptop

Visa signatur

|Antec P182 | Raptor 150GB System | Maxtor 250GB Lagring | Gigabyte X38-DQ6 |
Corsair 2gb 800mhz | Intel Quad-Core 2,4 Q6600 | Leadtek 8800GTX |Corsair HX620W | Asus DVD brännare (SATA kabel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malleboy
Nej sådan skall du inte ha den har sämst skärm i jämförelse med dagens laptop

Vad är det för fel på den skärmen?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

ingen HD upplösning

Visa signatur

|Antec P182 | Raptor 150GB System | Maxtor 250GB Lagring | Gigabyte X38-DQ6 |
Corsair 2gb 800mhz | Intel Quad-Core 2,4 Q6600 | Leadtek 8800GTX |Corsair HX620W | Asus DVD brännare (SATA kabel)

Permalänk
Medlem

HP har nyss släppt en nya TX-modeller. Kommer till en butik nära dig snart..

te.x http://prisjakt.nu/produkt.php?p=199596

och http://prisjakt.nu/produkt.php?p=199597

TX1020 och TX1040 är de förra modellerna.. Dessa är de nya!

Visa signatur

//Scsi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scsi
HP har nyss släppt en nya TX-modeller. Kommer till en butik nära dig snart..

te.x http://prisjakt.nu/produkt.php?p=199596

och http://prisjakt.nu/produkt.php?p=199597

TX1020 och TX1040 är de förra modellerna.. Dessa är de nya!

Okay, tack. Sitter på modem nu och det går seeegt, jag hittar inte några specs eller reviews. Det är fortfarande passiv skärm på de nyare modellerna också?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tablet, verkar skumt... men det vore ju gutt att teckna på en sådan

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War 3 will be fought, but World War 4 will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malleboy
ingen HD upplösning

om du kollar vad han skriver så ser det inte ut som att han "behöver" HD.

jag sökte på Prisjakt på "Tablet PC", (7000-15000 kr). dessa 4 kom upp då. (var 57 st innan jag sökte på <15000 kr)

Tablet PC, [7000-15000 kr]:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v440#rparams=k=s7443412

Asus.
R2H-BH074T..............8200 kr
R2HV-BH019C...........9000 kr

HP
Pavilion TX1020..............9000 kr (denna skulle jag ta. TX1128 har bara Kombo DVD/CD)
Pavilion TX1128..............11000 kr

TX1020.....ser helt OK ut. är även billig.

Batterityp Li-Ion
Grafikprocessor GeForce Go 6150
Hårddiskhastighet 5400 RPM
Hårddisktyp Mekanisk
Inbyggd kamera Ja
Inbyggt modem Ja
Minneskortsläsare Ja
Operativsystem Windows Vista Home Premium
Optisk enhet Ja
Optiska enheter DVD-brännare
Intern/Extern Intern
Pekdon Pekskärm , Styrplatta
Processorhastighet 1,6 GHz
Processorkärntyp Dual Core
Processormodell AMD Turion 64 X2 TL-50
RAM-minne 1024 MB
Skärmstorlek 12,1 Tum
TV-kort Nej
Vridbar skärm Ja
Hårddiskstorlek 120 GB
Skärmupplösning 1280x800
Drifttid Uppgift saknas
Anslutningar
DVI ut Nej
Ethernet 10/100 Mb/s
Expansionskortplats ExpressCard/34 , ExpressCard/54
Firewire Nej
HDMI ut Nej
S/PDIF ut Ja
TV-ut Ja
USB 2.0
Antal USB-portar 3
VGA ut Ja (1 st)
Dimensioner
Mått (BxHxD) 306x224 mm
Vikt 1,92 kg
Kompatibilitet
Bluetooth 2.0+EDR
Plattform PC
Trådlöst nätverk Ja
Typ 802.11a , 802.11b , 802.11g , 802.11n(draft)
3G Nej
Ljudegenskaper
Inbyggda högtalare Stereo
Övrigt
Fjärrkontroll Ja
Lanseringsår (ÅÅÅÅ) 2007

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Mjo, Jag hade tagit HP tx1020 om det inte hade varit för den korta batteritiden. Max 3 timmar är inte tillräckligt länge.

Sen har all de fyra modellerna passiv skärm. Det tror jag inte fungerar. Anledningen att jag köper en tablet är att jag ska kunna skriva komplicerade formler på den, annars hade jag köpt en vanlig bärbar.

Jag har ett till krav nu, den måste vara tyst då jag inte vill störa de andra på föreläsningarna. Ska ringa/maila Lenovo och några andra och se. Kanske får lägga ut lite extra och se det som en investering helt enkelt. Ska förhoppningsvis ha den i fem år.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

GNU/Linux stödet finns men det är tyvärr rätt kasst just nu. Enkla saker som att kunna ha skärmtangentbord vid inloggning finns helt enkelt inte. Windows speciellt Vista har en överlägsen tablet miljö dock är os:et så kasst att jag inte installerar det frivilligt. Vill du få en hyffsat bra miljö att anteckna och rita på under GNU/Linux så får du kämpa en hel del för att få till det som du vill ha det. Program som kan vara värda att komma ihåg är onestroke, xstroke, xvkbd och xournal. En sak som dock håller mig kvar hos Kubuntu är att skärmkalibrering är bättre under GNU/Linux. Här kan man nämligen ställa in korrigerings koordinater mm. Finns en guide för tx1020 i Ubuntu forumet så att du vet.

Det där med handen är inga problem. Se bara till att inte stöta i med naglarna. Dock zigg zaggar linjerna när jag skriver i Portrait mode under GNU/Linux. Precisionen tycker jag dock är rätt dålig för navigera bland mindre menyer osv.

Sen kanske du bör undersöka ifall det finns strömuttag i de salar du ska sitta i. När jag studerade på tekniskt så var det väldigt få salar som saknade uttag. Många hade till och med nätverksuttag. Fast det kanske du redan vet.

Men klart du ska satsa på tablet iallafall. Papper är hemskt att jobba med.

Jag är nöjd med min tx1020 men det känns inte som att den är optimal. Jag har inte hållt i så många tablets, mest vanliga laptops men jag tycker den här är för tung för att bland annat läsa eböcker osv på. Ska man bara ha den på ett bord och inte hålla den hela tiden spelar det nog mindre roll. Funderar själv på en Lenovo X61. Priset spelar mindre roll så den är helt klart intressant.

Har man Mecenat eller CSN-kortet så får man rabatt på Lenovo, dock kanske inte för tablet modellerna men det kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394

Jag är nöjd med min tx1020 men det känns inte som att den är optimal. Jag har inte hållt i så många tablets, mest vanliga laptops men jag tycker den här är för tung för att bland annat läsa eböcker osv på.

"optimal"

man kan nog inte "begära" mer för 9000kr. (9k är väldigt billigt för en ny HP Tablet). jag skulle va väldigt nöjd om bara allt funka normalt. (om du förstår mig rätt).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har mailat Lenovo. Hoppas de har studentrabatt eller nått.

Det blir nog så att jag låter bli att testa ubuntu. I alla fall i början. Angående elkontakter, frågade jag en polare som pluggar på LTH nu och han sa att det berodde på vilken sal man satt i. Dock finns det trådlöst nätverk överallt.

Kan någon av er som har en TX1020 ladda upp en skärmdump någonstans och visa hur det ser ut när ni har skrivit med pennan?

http://youtube.com/watch?v=xWkez2gO8lA <-- Är det så här lätt att skriva med TX1020?

Just nu står det mellan FuJitsu LifeBook T4220 & Lenovo X60/61.

Ett tips om det är fler som jag som letar efter en tablet pc är att kolla http://www.gottabemobile.com/custom.aspx?=InkShows#hardware där finns det videorecensioner på tabletpcs.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein