Problem med sata drivrutin

Permalänk
Medlem

Problem med sata drivrutin

Har nyligen köpt en ny dator, och idag också en ny disk. Det relevanta är att moderkortet är ett Asus P5B-Plus och att hårddisken jag köpte är en Samsung 320gb.

Jag kör på 32bit windows pro, och mina 2 andra diskar (också sata) funkar galant. Problemet är att min nya disk helt enkelt inte vill, och jag förstår inte varför. Ska man installera 32bitars eller 64bitars drivrutiner till kontrollerkortet (integrerat)?

Jag använder inte raid, jag vill bara ha igång den nya disken :/

Alla förslag är välkomna.

Permalänk
Medlem

Vill den inte ens visa sig i diskhanteraren? Dvs så att du inte ens kan partitionera och formatera den nya 320gb-disken?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Den hoppar inte ens fram i bios, så nej, jag ser den icke i diskhanteraren.

Permalänk
Medlem

Hör du om motorn spinner upp i disken så det inte bara är disken som är DOA? (vilket den iofs kan vara även om motorn fungerar, problemet kan ju sitta i kontrollern)

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Alltså, jag hade trott att den var trasig om det inte hade varit för det faktum att det är Jag som köpte den. Saker jag köper går alltid sönder, vilket gör det helt sinnessjukt om även denna disken var trasig.

När jag ska installera drivisarna under windowsinstallationen (f6) så går för övrigt inte det, för att dom har fått för sig att mina bootdisketter inte fungerar.

Jag blir aningen förvirrad.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har ett P5B med Intel 965-chipset och inte använder dig utav Intel Storage Matrix (raid) så ska du inte installera några drivrutiner för SATA-kontrollern.

Och med tanke på att bios inte hittar hårddisken (oavsett vilken SATA-port du ansluter den till?) så ser det nog rätt mörkt ut. Du råkar inte ha någon annan dator med SATA-portar inom en inte alltför lång distans som du kan prova din disk på för att försäkra om det är disken som är foobar?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Nej, har tyvärr inte det. Har dock testat den på 2 kontrollerkort nu, och den är nog fan stekt. Pissigt med tanke på att den kommer direkt ifrån affären.

Tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Nej, har tyvärr inte det. Har dock testat den på 2 kontrollerkort nu, och den är nog fan stekt. Pissigt med tanke på att den kommer direkt ifrån affären.

Tack för hjälpen iaf.

Det finns alltid en risk att disken är trasig direkt från återförsäljare. Därav namnet DOA, dead on arrival. Se till att byta ut disken så fort som möjligt om så är fallet, förvisso brukar DOA tiden på hårddiskar vara 30 dagar eller så, men man vet aldrig.

Visa signatur

En fisk...