Vilket TV-kort? (Terratec Cinergy Hybrid T USB XS DVB-T/Analog)

Permalänk
Medlem

Vilket TV-kort? (Terratec Cinergy Hybrid T USB XS DVB-T/Analog)

Jag har ett tag funderat på att skaffa någon form av video-in till datorn, för att konvertera gamla VHS-band till DVD osv, men man får ju även TV-tuner osv för mer eller mindre samma pengar så...

Jag har tittat lite på "Terratec Cinergy Hybrid T USB XS DVB-T/Analog" (kunde de inte hittat på ett lite längre namn?) som ju har ståd för både Analog mottagning (jag bor i ett comhem-hus) och marksänd digital-tv, samt ingång för analog A/V, vilekt verkar bra för mina ändamål och någorlunda "framtidssäkert".

Jag undrar hur som helst om man får stereoljud på TV-mottagningen. Eller är det en självklarhet numera, så att man helt enkelt inte behöver inkludera det i specarna? Det har ju hur som helst stereo för analog audio in...

Jag undrar åxå hur det funkar med programvara för att titta på TV osv. Måste man använda den som följer med (Cyberlink PowerCinema 4), eller finns det någon standard som dylika program använder för att komunicera med TV-kort/drivrutiner så att man kan använda "vilket som helst" och finns det isf några bra gratis alternativ? Jag gillar inte riktigt hur bloatad Powercinema ser ut...
Kan man förresten ha TV-bilden som bara en TV-bild "on top" över alla andra fönster, utan någon "ram" runt?

Finns det några andra bra alternativ till detta kort?

Permalänk
Medlem

Jag har haft den i ca 6månader nu. Jag har bara använt till min laptop under mina tjänsteresor. Vad jag kan säga är att bilden "hackar" efter en viss tids körning då "kortet" blir varm. Verkar som att den inte klarar av värmen. Annars är den helt klart lätt att ta mig sig på resor. Har inte kopplat in ljudet i någon större stereo, så jag kan inte säga något om hur ljudet är. Men i min laptop är ljudet helt ok.

Permalänk
Medlem

Det låter ju lite nedslående, förstås... Det har jag inte läst om den i varken några av de "proffesionella" recensioner eller användarrecensioner jag hittat...
Får kanske forska lite mer i det...

Hur lång tid är "en tids körning"?
Bara testat ett enda exemplar?