Tuniq Tower varm luft till nätagget, nyttigt?

Permalänk
Medlem

Tuniq Tower varm luft till nätagget, nyttigt?

Nu har jag fått hem min nya kylare en Tuniq Tower och har precis monterat den till mitt socket 939 system.

Det gick endast att ha kylaren så den blåste varm luft till nätagget eller ner på grafikkortet.

Nu undrar jag bara om detta verkligen kan vara bra för nätagget?
För i full load så kommer det riktigt varm luft från nätagget.

Tack på förhand!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

det är naturligtvis sämre för agget ju varmare inluften är. frågan är dock om luften är så varm att det gör någon egentlig skada. jag är tveksam. har du en tempstyrd fläkt i agget kan det ju dock vara irriterande att fläkten kör högre rpm än den gör normalt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Tack för svaret headcleaner!

Nej mitt agg verkar inte vara tempstyrt eftersom fläkten hörs lika mycket nu som den gjorde innan så det är inget problem.

Vart bara lite orolig när jag körde dubbla prime och mitt agg som alltid har pustat ur sej kall luft plötsligt pustade ur sej riktigt varm luft istället.

Men men jag får väll testa med dubbla prime ~24h när jag får tid så får vi se om datorn startar om sej eller inte...

Den goda nyheten är dock att min processor tempratur gick ner 7grader från min gamla scyte ninjan...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Grattis till temp sänkningen!

Men alltså det hela handlar om ifall luften är svalare eller varmare än nätaggets temp. Om det är svalare är det ju bara bra. ^^

Off-topic
hur kunde du köra två prime95 tests? Jag vet hur man väljer core att köra på men datorn vägrar starta två prime...

//Judas

Permalänk

jag modifierar mitt tidigare inlägg en aning: egentligen spelar det ingen roll hur varm inluften är, så länge den inte är så varm att agget överhettas. detta är förmodligen inte någon större risk.

trevligt att du lyckats sänka cpu-tempen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judas the Rogue

Off-topic
hur kunde du köra två prime95 tests? Jag vet hur man väljer core att köra på men datorn vägrar starta två prime...

//Judas

Jag kör igentligen inte 2st prime95 jag kör 2st SP2004 (moddad version av prime95s torture test) men jag kommer aldrig ihåg vad det heter så jag brukar skriva prime95.

Här kan du läsa mera och även tanka programet: http://sp2004.fre3.com/

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Inga problem, tänk på hur varmt ett nätagg KAN vara, däremot kanske det påverkar varvtalet och ljudnivån på agget.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag fick helt enkelt flytta ner mitt nät agg när jag köpte tuninqen, för den tog i nätagget när jag ville blåsa luften från kylaren till chassiefläkten (120mm) som satt direkt bakom..det fanns inte plats mellan nätagget och kylarn.

Jag flyttade upp HD1 pinhål och ställde nätagget på högkant under,funkade kanon.

I nya chassiet var det inga problem, där fick Tuniqen plats rättvänd (blåser mot chassiefläktarna ), kolla om du har plats att göra nått liknade.

Visa signatur

Geekier than you