Sökes: Torrentprogram till Linux

Permalänk
Medlem

Sökes: Torrentprogram till Linux

Tjo tjo. Har testat gnome-bt (felet på denna var för få funktioner helt enkelt). Azureus eller hur det nu stavas var BLOAAAAT och en GUI som mördar folks ögon. Jag har kört µTorrent under Wine tills det slutade fungera vid minimering då man inte kunde maximera det igen. =/ Har även testat ktorrent som är liiite för segt vid uppstart men annars rätt bra.

Kan leva med Ktorrent men finns det ingen mer snyggare och snabbare? Får vänta 5-7s att det ska öppna hela tiden, lite segt faktiskt.

Någon som har ett Bittorrent program att rekommendera?

Permalänk
Medlem

deluge skulle du kunna testa, det är lite mer som µTorrent

http://deluge-torrent.org/

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 | Gigabyte GA-EP35-DS4 | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Gainward GeForce 8800GT | Lian Li PC-A71B | Arch Linux <3

Permalänk
Medlem

Jag kör med rtorrent. Tycker det är den bästa klienten på någon plattform faktiskt.
Den har iofs inget GUI, men det är väldigt lätt att förstå sig på ändå och ganska snyggt också.
Har alla funktioner jag behöver som att kunna se vem man är uppkopplad mot, blockera IP adresser, prioritera filer mm.

Sen eftersom det är ett terminalprogram kan man ju köra det i screen för att sedan logga in med SSH från en annan dator och se hur ens nedladdningar går, lägga till nya torrents etc.

Det enda som kan vara lite krångligt är väl i så fall konfigurationen första gången. Men när man väl har ställt in det som man vill så är det väldigt enkelt.
Bara spara .torrent filen i en mapp som rtorrent läser i efter nya torrents, så läggs den till i listan automatiskt.
Här finns ett exempel på rtorrents konfigurationsfil:
http://libtorrent.rakshasa.no/browser/trunk/rtorrent/doc/rtor...

Har även hört mycket gott om "Deluge", en klient med ett GUI som är skriven i Python. Men det är ganska nytt så jag vet inte hur pass många funktioner det har.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

rtorrent verkar fint men jag gillar mest gui så jag ska testa Deluge!

Tack för tipsen!

Permalänk
Inaktiv

Instämmer med Synt4x_3rr0r, rtorrent är skiten.

Permalänk
Medlem

Stämmer också in i lovsången, rtorrent är lätt bästa torrentprogrammet.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

rtorrent *kärlek*

Permalänk
Medlem

Transmission är snabbt och enkelt, möjligen lite för få funktioner.
Jag föredrar själv rTorrent.

http://transmission.m0k.org/

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar rTorrent, helt klart, guld värt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Transmission har jag försökt att testa men då kompileringen gav mig ett error meddelande som jag inte kunde klura ut så gav jag upp det.

Har nu även testat Deluge och det verkar vara väldigt bra bara det att man inte kan välja vilka filer ur torrenten man vill ha utan man måste tanka allt.

Väldigt ohändigt om vill ha ett dokument ur en 20gb torrent fil...

rTorrent verkar värt ett försök när man ser på antalet nöjda med det! Ska testas.

EDIT: rtorrent är testat och jag kan säga på en gång att det var lite svårt för mig och det passar inte riktigt in med textbaserat för mig. Tack för svaren, kör på deluge sålänge.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Inaktiv

rtorrent
Edit: glöm inte screen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
EDIT: rtorrent är testat och jag kan säga på en gång att det var lite svårt för mig och det passar inte riktigt in med textbaserat för mig. Tack för svaren, kör på deluge sålänge.

När du blivit mer van vid CLI program så tycker jag du ska ge det en chans igen

Det är som sagt bara konfigureringen första gången som är det jobbiga. Efter det är det simplare och enklare än vilken GUI klient som helst skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av synt4x
När du blivit mer van vid CLI program så tycker jag du ska ge det en chans igen

Det är som sagt bara konfigureringen första gången som är det jobbiga. Efter det är det simplare och enklare än vilken GUI klient som helst skulle jag vilja påstå.

Ok, kan ja tänka mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
http://www.gnomefiles.org/app.php/linkage

Testade. Var jobbigt att tanka alla libs då den inte fanns i .deb eller i apt-get. Slutade me att jag blev besegrad av en dependency till andra dependencys. Orkade inte

Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag med Ktorrent.. Fungerar utmärkt!
Men, det fick för sig att crasha efter ett tag, så jag skaffade Deluge istället. Fungerar också mycket bra!
Men, jag fick en uppdatering med Ktprrent, så jag misstänker att de har lagat crash-buggen, så jag säger:
Ktorrent först (man kan sortera torrentfilerna i grupper) och andraplats, Deluge (som är jag har upplevt stabilare än Ktorrent)

(Azureus däremot var en mardröm för mig i Kubuntu!!)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

rtorrent : D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

har testat en drös linux klienter och inte hittat en enda jag gillat. Kör utorrent via wine. fungerar ypperligt bara man ställer in programmet på att inte lägga sig i tray:n Trist att det inte finns en ren linux verra av programmet men det fungerar dock väldigt bra med wine.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Även jag rekommenderar rtorrent! inget som slår det i linux. Lär dig shortcutsen så kommer det gå skitbra Jag lovar !

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

Finns det inget torrent program är som wget?

Man kör typ bara;
$ torrent http://www.example.com/files/foobar.torrent

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

rtorrent klarar väl det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
rtorrent klarar väl det?

tror det fungerar så fanns man bara skriver "rtorrent <filnamn/url>"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
har testat en drös linux klienter och inte hittat en enda jag gillat. Kör utorrent via wine. fungerar ypperligt bara man ställer in programmet på att inte lägga sig i tray:n Trist att det inte finns en ren linux verra av programmet men det fungerar dock väldigt bra med wine.

Hade samma problem. Älskade uTorrent.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vara mig själv om jag inte rekomenderade torrentflux i en sådanhär tråd, syftet med programmet kanske inte är detta, men fungerar ypperligt att köra lokalt.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

rTorrent ftw är det nu. Har lärt mig keybindings och jag fattar det mesta nu. Den här funktionen att lägga in en torrent i en katalog så blir den tillagd automatiskt är underbart! rtorrent är den Linux's uTorrent.

Det enda jag saknar är som sagt den här funktionen att kunna välja bland filer (att dra ner) som finns i torrentfilen. Kanske finns en plugin för detta eller något?

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska göra klart att den vanligaste grafiska klienten under Linux givetvis är Azureus

Inte alla gillar den eftersom den äter resurser från datorn, men det är en klient som är godkänd på praktiskt taget alla privata trackers.

(i motsats till många andra klienter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Vi kanske ska göra klart att den vanligaste grafiska klienten under Linux givetvis är Azureus

Inte alla gillar den eftersom den äter resurser från datorn, men det är en klient som är godkänd på praktiskt taget alla privata trackers.

(i motsats till många andra klienter)

Kan man välja att blocka torrentprogram från trackers? Azureus måste väl ändå vara det mest hemska jag vilat mitt öga på. Har inga problem med att den käkar systemresurser men att det ska vara så jäkla fult? =/

Permalänk
Medlem

Jo, det är mycket vanligt att klienter blockeras.

Numera brukar endast uTorrent och Azureus tillåtas (och oftast även rTorrent)

Själv tycker jag att Azureus 2.5 är snyggt och trevligt (3.0 har jag inte testat, kommer antagligen inte göra det heller)

2.5 anpassade sig efter GTK2 temat hos mig och då tycker jag att det blir helt OK.

Permalänk
Medlem

Efter den rungande lovsången av rtorrent i denna tråd blev jag lite fundersam över mitt val av torrentflux...

Kanske gör skillnad att jag har den på servern, kommer åt allt på den via webgränssnitt.

Ett tipps till mer grafik är iaf torrentflux. Lättinstallerat, lättskött och funktionsrikt.

Permalänk
Medlem

Jepp, rtorrent är det bästa, speciellt i kombination med torrget

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem

Jag lägger in ytterligare en röst på KTorrent, även om jag själv kör rtorrent (pga skalåtkomst, ingen X11 längre).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode