Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk

Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Hej allihopa!

Som många av er vet lanserade vi första versionen av vår nya hemsida i slutet av sommaren 2006 och bytte samtidigt affärssystem internt. Sedan dess har det hänt en hel massa - både på hemsidan och i företaget som helhet. Utan att gå in på detaljer kan nämnas att vi internt har arbetat hårt med kvaliteten i alla delar av verksamheten, och det som syns utåt - vår hemsida - har nyss fått en liten ansiktslyftning i kombination med lite nya funktioner.. Bland annat har vi sedan någon månad tillbaka branschens första Bonussystem, och nu har vi även en Kampanjmotor på plats som i testsyfte ger möjlighet att köpa ett USB-minne för 1:-/st i samband med köp av bärbar dator.. Även om vi fortfarande har en del saker kvar på "todo"-listan är det ju ni - våra kunder - som använder vår hemsida mest, och nu är tiden mogen att höra vad ni tycker! Vi vill veta vad ni tycker om hemsidan, funktionerna, sortimentet, indelningen av detsamma, priserna.. Kort sagt - har du något förslag som hjälper oss bli ännu ett snäpp bättre - tveka inte att säga vad du tycker! Bra idéer kommer givetvis att belönas!

På förhand STORT TACK för era synpunkter!

"db-mannen"

På förslag av Aqualize listas nedan förslag som Aqualize menar faller under kategorin "förslag-som-vi-tackar-för-och-kommer-fixa-senare", för att nya läsare skall slippa läsa hela tråden innan man kommer med förslag. Alla förslag vi tidigare noterat är initialt inte med i listan, men vi börjar med de stora sakerna som efterfrågats upprepade gånger,

1. "Spara Kundvagnar"-funktion. I drift sedan 19/2 2008.
2. Betyg- och omdömesfunktionalitet.
3. Digitala presentkort.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Geeks
SweClockers

Webbsidan som sådan är det ingen fel på. Det jag skulle önska är lite fler funktioner:

1. Kunna spara kundvagnar och dela med sig till vänner och bekanta.
2. Kunna bevaka prisutvecklingen på valda produkter
3. Kunna lista senast upplagda produkter/bäst säljande inom varje kategori

Rent allmänt skulle jag även vilja se att ni alltid länkar direkt till tillverkarens produktinformation, där man kan läsa manualer och få ytterligare information om produkten. Skulle underlätta en del vid rent slöshoppande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Webbsidan som sådan är det ingen fel på. Det jag skulle önska är lite fler funktioner:

1. Kunna spara kundvagnar och dela med sig till vänner och bekanta.

Svar: Detta finns på planeringen sedan tidigare, likt vår "gamla" sida. Man kommer att kunna spara innehållet i kundvagnen (dock inte priserna mer än viss begränsad tid) och länka till en sparad kundvagn likt "Tipsa en kompis"-funktionen på en produkt. En mycket efterfrågad funktion från "gamla" sidan.. Finns det något du funderar på som skulle göra en sådan funktion lite extra bra, i jämförelse med andra sajter? Många har ju liknande funktioner, men inte sticker direkt ut..

Citat:

2. Kunna bevaka prisutvecklingen på valda produkter

Svar: En del Prisjämförelsesajter har olika varianter av detta. Vi har det för egen del i affärssystemet, och jag ser därför det som möjligt att ganska enkelt få motsvarande även på sajten på plats. Det jag egentligen inte förstår är hur en sådan kurva hjälper en kund i besluts-/köpprocessen? Är det meningsfull information, eller är det bara en kul grej? Förklara gärna... Hur som helst - funktionen nu upptagen på planeringen! Tack för tipset!

Citat:

3. Kunna lista senast upplagda produkter/bäst säljande inom varje kategori

Svar: Som du säkert sett har alla kategorier på hemsidan nu försetts med en egen "förstasida". Tanken är att utrymmet som "blir över" till höger skall förses med lite nya funktioner likt de du beskriver, både här och i produkternas detaljerade vyer. Skulle du vilja ha detta per sådan kategori, eller skulle det kanske vara bättre att under exvis ett specifikt moderkort kunna se likvärdiga kort i ordning efter försäljningsvolym? Utveckla gärna..

Citat:

Rent allmänt skulle jag även vilja se att ni alltid länkar direkt till tillverkarens produktinformation, där man kan läsa manualer och få ytterligare information om produkten. Skulle underlätta en del vid rent slöshoppande.

I nuvarande detaljerad vy av produkt kan man länka sig vidare till tillverkarens sida, dock inte direkt till produktsidan. Anledningarna till att vi valt att inte längre länka till varje produkt är två - dels att det är förenat med visst arbete att lagra/underhålla systemet, och dels att tillverkarna ofta byter länk eller ändrar sin hemsida så att vi får döda länkar på vår.. En balansgång. Jag tar dock upp det för diskussion igen!

Maila mig direkt med referens till denna tråd, samt ange ditt kundnummer, så får du en fri frakt tillgodo på ditt konto att nyttja när du handlar nästa gång. Tack!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att man också fick färdiga alternativ när man väljer att "filtrera" förutom den nuvarande "filtreringsfunktionen". Ibland har man ej full koll på vad som skall skrivas i sökfältet, utan jag skulle vilja ha fasta alternativ att välja mellan.

Typ att alla olika modellnummer listades under till exempel grafikkort (7900, 8800, 8600 osv) och därmed visas bara den valda modellen!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
(1)Svar: Detta finns på planeringen sedan tidigare, likt vår "gamla" sida. Man kommer att kunna spara innehållet i kundvagnen (dock inte priserna mer än viss begränsad tid) och länka till en sparad kundvagn likt "Tipsa en kompis"-funktionen på en produkt. En mycket efterfrågad funktion från "gamla" sidan.. Finns det något du funderar på som skulle göra en sådan funktion lite extra bra, i jämförelse med andra sajter? Många har ju liknande funktioner, men inte sticker direkt ut..

(2)Svar: En del Prisjämförelsesajter har olika varianter av detta. Vi har det för egen del i affärssystemet, och jag ser därför det som möjligt att ganska enkelt få motsvarande även på sajten på plats. Det jag egentligen inte förstår är hur en sådan kurva hjälper en kund i besluts-/köpprocessen? Är det meningsfull information, eller är det bara en kul grej? Förklara gärna... Hur som helst - funktionen nu upptagen på planeringen! Tack för tipset!

(3)Svar: Som du säkert sett har alla kategorier på hemsidan nu försetts med en egen "förstasida". Tanken är att utrymmet som "blir över" till höger skall förses med lite nya funktioner likt de du beskriver, både här och i produkternas detaljerade vyer. Skulle du vilja ha detta per sådan kategori, eller skulle det kanske vara bättre att under exvis ett specifikt moderkort kunna se likvärdiga kort i ordning efter försäljningsvolym? Utveckla gärna..

I nuvarande detaljerad vy av produkt kan man länka sig vidare till tillverkarens sida, dock inte direkt till produktsidan. Anledningarna till att vi valt att inte längre länka till varje produkt är två - dels att det är förenat med visst arbete att lagra/underhålla systemet, och dels att tillverkarna ofta byter länk eller ändrar sin hemsida så att vi får döda länkar på vår.. En balansgång. Jag tar dock upp det för diskussion igen!

(4)Maila mig direkt med referens till denna tråd, samt ange ditt kundnummer, så får du en fri frakt tillgodo på ditt konto att nyttja när du handlar nästa gång. Tack!

1. Jag vet inte riktigt vad du menar med att spara priserna, det bästa vore om de helt enkelt uppdaterades i realtid mot webbsidans. Skulle vara tråkigt att ladda en gammal varukorg med priser som inte stämmer överens mot det man sedan får betala. Här skulle man även kunna slänga in en prisbevakningsfunktion som många andra butiker har, exempelvis "meddela mig när priset faller under X kr".

2. När det gäller prisbevakning behöver det inte vara en kurva, utan det räcker med information om priset stigit eller fallit sen den senaste uppdateringen (och skillnaden). Det är rätt trevligt att veta om produkter där prisnivån varierar från dag till dag, exempelvis minnen, eftersom det då går att ana om det är "köpläge" eller inte. Men det är sant att det oftast går att finna på prisjakt, pricerunner etc.

3. Per kategori vore absolut trevligast. Produkter säljer av en anledning, och en topplista brukar hjälpa oerfarna användare i valet och kvalet. Exempelvis om man inte har en aning om vilka minnesmoduler som man ska välja kan man få vägledning av de mest säljande.

4. Tack!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Buckan: Bra idé! Som du kanske vet har vi idag som enda butik på den nordiska marknaden en "parametrisk sökfunktion" som den tekniskt korrekta termen lyder. Klicka på "Detaljerad sökning" så ser du vad jag menar.. Att koppla vissa väl valda parametrar till vissa listningar är fullt möjligt. Jättebra idé som nu noterats. Maila mig för en fri frakt som tack!

xphaze: Noterat ditt önsmemål om prisbevakning och då det varit öppet om priserna skulle vara de gamla (när kundvagnen sparades) eller de aktuella (vid tillfället när man kollar vad man sparat/laddar tillbaka) har du rätt - det är bättre med de aktuella priserna. Avseende prisbevakning får vi jobba på ett förslag.. Det vi har internt är mycket meningsfullt för oss, vi får bygga något lika bra för era behov. Nu vet vi lite bättre vad som efterfrågas. Storsäljare per kategori (dvs samma varutyp som den/de man tittar på) är tekniskt sett enklast, därmed förstahandsvalet då detsamma efterfrågas.. Ser fram emot ditt mail som sagt!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

En liten sak som jag personligen irriterar mig lite smått på är att allt sorteras utifrån tillgänglighet, och inte beskrivning, som standard (testat med flera olika webbläsare på olika datorer) vilket gör att varje gång jag besöker sidan så måste jag börja varje besök på er sida med att sortera "rätt" för att få saker i bokstavsordning.

Även viss uppdelning känns lite onödig, tex att PCIe-grafikkort är uppdelade i en ATI- respektive en nVIDIA-sektion, det gör det lite bökigt att jämföra priser utan att ha två tabbar öppna för vardera sektion.

Nyss nämnda kommentar skulle förvisso ge väldigt många produkter i en och samma kategori (uppåt 9 sidor räknat med hur det är fördelat nu med 20 produkter/sida), men då kanske det vore en idé att kunna minska ner storleken på produktlistningen ännu mer än vad det redan finns möjlighet att göra.
En enkel rad med rubrik, info om lagerstatus, pris och en mindre köpknapp tex.

Er huvudkategorisortering skulle kanske kunna göras om lite med, jag gissar lite smått på att ni har färgerna i menyn för att visa vilka saker som tillhör samma kategori. Personligen så tycker jag det är lite konstigt uppdelat, ni har datorkomponenter för den interna hårdvaran i datorn, sedan en huvudkategori för kringutrustning som man måste in i för att komma åt möss/tangentbord, sedan en tredje huvudkategori för skärmar.
Tycker även det är lite förvirrande att ni dels har en huvudkategori som heter hemelektronik, men sedan finns det separata huvudkategorier för TV/projektorer samt MP3-spelare, personligen så tycker jag att det faller in under hemelektronik.
Vad sägs om en uppdelning i stil med;
Datorer - Kompletta datorer och datorbyggaren.
Komponenter & kringutrustning - Alla tänkbara komponenter och tillbehör, möjligen även uppgraderingspaketen.
Övrig elektronik - TV, projektorer, etc
Hobby
Utförsäljning
Personligen så tycker jag det helt klart skulle underlätta att slippa hoppandet fram och tillbaka mellan olika huvudkategorier (menyer som behöver öppnas/stängas) och så.

Permalänk

nj^: Att sidan sorteras på tillgänglighet som standard kan tyckas onödigt i dagsläget då lagerhållningen i mångt och mycket följer kategoriindelningen. Grafikkort exempelvis skall alltid finnas hemma, emedan någon udda kategori kanske inte skall det, så sorteringen är därmed inte logisk. Bra påpekande, löser vi på måndag!

Avseende indelningen av grafikkort på ATI/nVidia har detta delvis sin grund från vår gamla hemsida där vi inte delade in en delsida i flera som nu (20, 50, 100/sida). Detta skäl finns ju inte längre, så jag skall ta upp med våra produktansvariga om de anser det finns andra skäl att ha kvar indelningen. Återkommer kring detta..

Huvudkategoriseringen du förslår liknar den vi nyss gått ifrån, detta för att förbereda för en större utökning av sortimentet och göra det lättare att hitta sådant som ofta köps löst. "MP3-spelare" är helt klart "Hemelektronik", men volymen som säljs gör att den kvalificerar sig för att få en egen "rot". Detsamma gäller "GPS/Navigation" som också platsar under "Hemelektronik".. Att vi lagt "Skärmar" i roten har samma anledning, det säljs väldigt många TFT varför en egen "rot" kan motiveras även här.

Man behöver inte stänga en kategori för att öppna en annan, vi har byggt systemet så att man endast kan ha en huvudkategori öppen åt gången för att slippa en meny typ "Stäng alla noder". Dock är det så att man förväntar sig att en meny som går att öppna också går att stänga, så därför gjorde vi även detta möjligt. Som med alla nya saker kräver det lite vana, och indelningen liknar lite den som flera andra shoppar har. Vi har vänt och vridit på olika förslag för att finna något som dels håller samma liknande komponenter under gemensamma kategorier, utan att dela upp det varken för mycket eller för lite. Det vi ansåg fel tidigare när vi hade en meny "Datorprodukter" var att den kategorin blev så stor att den blev oöverskådlig. Vad tycker ni andra som har den gamla indelningen färskt i minnet? Är det lättare eller svårare att navigera nu än tidigare?

nj^ - Som tack för påpekandet avseende sortering samt förslaget att slå ihop nVidia/ATI ber jag dig maila mig med referens till tråd/kundnummer. Tack för dina värdefulla synpunkter!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Hej hej..
Tyvärr känns ni fortfarande inte särskilt pålitliga när man vill ha snabba leveranser. (t.ex att få paketet dagen efter)
Det är väl något som är svårt att arbeta på så att det syns tydligt utåt.
Men gällande frakttider så blir ni inte alla lika berömda som t.ex Dustin..

Vilket är lite synd då ni har schysta priser och att det känns lätt att komma i kontakt med er via det här forumet.
Sedan vore det kanske en ide att tillåta köparna utav produkt/produkter kunna lämna sina kommentarar ang angiven produkt.
Kommentaren ska då sedan visas vid produkten.
Det bör ge er lite säljhjälp och det bör ge köparen lite mer sug efter angiven produkt.. (om det är en positiv kommentar såklart..)

Sedan..vore det inte bra om ni ialla fall citerade (i detta fallet) PC För Alla när ni säljer denna skärm https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASMW20... ?
Det säger inte mycket egentligen att skärmen blev bäst i test.
Den kan ju lika gärna ha blivit bäst i test då den var billig men "bara" hade okej bildkvalitet.
Detta gäller självklart alla liknande produkter.

Sedan känns det lite tomt när man kollar på produkter då det saknas en beskrivning utav produkten.
Tror att även det skulle ge er lite mer försäljning.

Visa signatur

,

Permalänk

Skulle vara trevligt om ni såg över kundservicen och gav de som läser mejlen en ordentlig svenskalektion. Efter flera månaders mejlkontakt där inget hände så fick ni tummen ur rumpan först när jag skrev något på Sweclockers. Sen eran "gåva" eller kompensation som ni lovade kan ni ju ge till någon bättre behövande. Att få en gratisfrakt är det sista man vill ha från ett företag som har varit struligt från dag ett.

Permalänk

Hade ni haft Apples sortiment med så hade ni lätt kunnat bli mitt förstahandsval. Som det ser ut nu så blir det inwarehouse istället, trotts de är dyrare på minne / hårddiskar.
Är lite anti frames med, det känns lite onödigt.

Permalänk

Scoc: Beställer du lagervaror innan 14:00 skickas de från oss samma dag..

Till dina förslag... Att låta kunder recensera produkter de köpt finns på planeringen sedan tidigare, dock inte med högsta prioritet. Det kommer..

Självklart skall vi i den detaljerade informationen börja citera exvis PC För Allas testresultat. De blir nog "gramse" på oss om vi citerar hela testen, men orsaken till att den vann - det skall vi ange. Bra förslag!

Att vissa produkter saknar beskrivning är ofta en fråga om "hönan och ägget".. Vi måste ha produkten innan vi kan begära data om den (då vi köper produktdata) och det tar någon dag att få, men vi skall skärpa oss med att få upp en egen beskrivning och bild, det lovar jag!

För ditt förslag om att ange orsaken till att en vara blivit "Bäst i test" ber jag dig maila mig med referens till tråd/kundnummer så får du en fraktfri leverans vid kommande ordertillfälle. Tack!

RubberDucc: Maila mig med referens till denna tråd och berätta vad du menar att du råkat ut för, så skall jag ge dig adekvat kompensation. Det kan du lita på, och du blir inte besviken - det kan du också lita på!

xhtml-geek: Att sälja Äpple är något vi gärna skulle göra, men det verkar som om man skall växa till sig en smula till innan detta är intressant. Vi kan sälja Äpple redan idag, men Äpple ger sina s.k "partners" priser som gör att vi inte kan varken konkurrera eller ens vara med på samma planhalva... Vi ger ofta mer för produkterna än var Äpple tar i sin egen shop, och hur intressant är det då att dels sälja dem, och dels handla dem från oss? Jag såg att Dustin Home har satt upp en Äpple-butik nyligen, och då de är en smul större än oss (en smul, hehe) har vi en liten (liten, hehe igen) bit kvar..

Avseende Frames har vi på gång att gå från Frames i nästa version av shoppen, men dit är det en stund.. Framtida HTML-specifikationer har faktiskt inte officiellt stöd för Frames heller så det är hur som helst en tidsfråga innan man måste byta teknik. Frames i sig är inget problem annat än på mobila enheter, men man vill ju kunna köra på sådana också.. Skall jag gissa så säger jag att vi lämnar Frames inom ca 1-2 års tid.

Kan jag fresta dig med en fraktfri leverans för att ge dig lite incitament att ge oss en chans nästa gång? I så fall - tråd/kundnummer -> mail

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Jag skulle vilja ha möjligheten att välja hur många produkter som listas, t ex visa 10/sida - 20/sida - 50/sida - alla på samma sida. Hade även varit lysande med en större nästa-knapp, nu får man sikta och anstränga sig för att komma vidare vilket tar på krafterna när man slöshoppar.

En annan funktion som stör mig är i era formulär. Låt oss säga att jag tidigare sökt på "minnen ddr2 800mhz" och jag vill söka upp dem igen. Då börjar jag skriva "min" och får ett val som droppar ner med hela den tidigare sökningstexten. Då vill jag kunna trycka pil neråt och enter. Gör jag det på er sida registreras det inte, utan det blir "min" som sökning (både i FF och IE) vilket resulterar i en himla massa resultat som jag inte är intresserad av. Vad jag måste göra är att antingen skriva hela igen alternativt klicka på den jag faktiskt är intresserad av och sedan trycka enter.

Kanske är jag något lat av mig, men jag vill att de ska gå lätt och snabbt att surfa runt.

Permalänk
Medlem

Det må vara för att jag är allmänt insnöad på användbarhet på webben eller för att jag läser informationsarkitektur/informationsdesign på högskolan, men jag tycker att eran webbplats har flera fundamentala fel. Jag vet inte hur relevant det är, men jag tänkte skriva lite om förändringar i struktur och layout som jag tror hade förbättrat användbarheten. Med en bättre användarupplevelse borde t ex längden på besöken öka och typiskt även konvertering till faktiska köp.

Genom att beakta ett antal designprinciper och -konventioner tror jag att följande problem kunde minimeras. Den visuella hierarkin är oklar, det är svårt att veta vilken sida man besöker, webbplatsen är extremt svår att scanna, det är svårt att se skillnad på innehåll och annonser.

Den visuella hierarkin.
Konventionen på webben är att logotypen (sidans namn) ligger över innehållet. Är den inte placerad allra längst upp, så är den i alla fall placerad på ett sådant sätt att den på ett tydligt vis är överordnad innehållet. Sweclockers är ett bra exempel då att innehållet är inneslutet i en vit container där logotypen tydligt är överst (dock skulle man kunna klaga på menyn - varje sida skulle potentiellt kunna ha en annan titel/logotyp). Poängen är att datorbutikens logotyp knappt syns om man inte letar efter den.

Den är grupperad i ett område som till en stor del består av reklam. Utan några riktiga marginaler, vilket tyder på en tydlig relation mellan dessa grafiska element. Av dessa element är logotypen minst, vilket också tyder på att den är minst viktig. Vad gör man med det minst viktiga, som tydligt hör ihop med element man inte bryr sig om? Ignorerar det. Sökrutan går nästan samma öde tillmötes, men det typiska utseendet av en textruta med knapp brevid har de flesta lärt sig känna igen.

Åtgärd: Flytta logotypen längst upp till vänster, där det ändå är tomt (!). Öka marginalen mellan sökrutan och reklamrutorna för att visa att de inte hör ihop. Alternativt flytta sökrutan till övre högra hörnet (där många sökrutor befinner sig) och skapa en visuell gruppering med logotyp, meny och sök.

Det är svårt att veta vilken sida man besöker
Hänger ihop med det ovan, med några tillägg.

Title-elementet är till för att användas. Varför står det "datorbutiken.com - Home" när jag är inne på sidan om "Razer Tarantula Keyboard"? Förvirrande - och onödigt.

Visa vilken (under-)kategori som besöks. Istället för att slänga in länkar på någon omotiverad plats bland produktinformationen - använd menyn! Öppna rätt kategori i menyn och urskilj den besökta underkategorin från de övriga. Detta är basic, som alla webbplatser borde göra.

Webbplatsen är extremt svår att scanna
Datorbutiken.com är väldigt starkt uppdelad i rutor. Istället för att leda blicken runt om på varje sida ställer varje hopp mellan dessa rutor till med en liten mental belastning. "Mental belastning" kanske låter cheesy, men varje avgränsning signalerar att "här kommer något nytt" vilket får en att tänka till och omfokusera - tillräckligt mycket för att det kan göra skillnad i längden.

Den största förövaren är vänstermenyn. Kontrasten (kanske det man reagerar på allra mest, rent sensoriskt) mellan varje menykategori och bakgrunden gör varje ny rad väldigt tröttsam. Att scanna av en rad underkategorier är mycket enklare änmotsvarande mängd huvudkategorier, där är inget som stör mellan varje steg.

Där är i alla fall något försök till gruppering genom färgkodning. Detta hade varit bra, om färgerna också använts någon annan stans på webbplatsen. Nu blir budskapet lite konstigt, orange finns vid kundvagnen och i en annons upp till höger, även grönt finns i en annons - inte vid alls vid själva produkterna. Att gruppera i vettiga delar ökar nästan alltid läsbarheten, men gruppera meningsfullt ut i så fall.

En annan onödig barriär för blicken är scrollisten i menyn. Jag får en tom sådan både till höger och i nedankant. Helt onödigt - jag behöver bevisligen inte scrolla.

För att runda av...
...min delvis omotiverat långa utläggning. Användbarhetens betydelse för graden som användare uppfyller en webbsidas call to action ("köp!") är stor. Jag tror att en liten insats skulle ge en stor förbättring.

(Det skulle f ö vara intressant att se de användartest som ledde fram till den ursprungliga omdesignen. Jag kommer ihåg tråden i programmeringsforumet där den i princip sågades totalt. Mycket var förvisso på grund av det tekniska, som tyvärr gjort att datorbutiken i dagsläget har mycket låg tillgänglighet. Tur att ni ska skippa frames!)

Permalänk
Avstängd

Det vore bra om varorna man tittar på visas rätt vad det gäller lagret.
Sist jag skulle beställa grejjer så visade sidan att allt fanns i lager, vilket det tydligen inte gjorde eftersom jag väntade 2 veckor på att ni skulle få in ett moderkort. Datumet för detta sköts fram 2 ggr, detta gjorde mej en smula irriterad eftersom jag var i ganska akut behov av dessa grejjor.
Det slutade med att jag avbeställde denna order och handlade från komplett istället, det paketet hade jag hemma 3 dagar efteråt..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

MuppetShow: Man kan redan idag välja antal resultat per sida, dock inte "alla" då det är samma teknik bakom listningarna som bakom sökmotorn. Man kan alltså potentiellt få just "alla" produkter i sortimentet med ett olyckligt sökkriterium vilket oftast inte är meningsfullt, och som du i ditt andra stycke också pekar på. Vad gäller inmatningen får jag ta en diskussion med utvecklaren, går givetvis att lösa.. Storleken på "Nästa" och "Föregående" kommer att ändras som resultat av din synpunkt, som tack för detta - maila mig tråd/kundnummer för en fraktfri leverans!

ExE: Ditt inlägg är av sådan art och vikt att jag vill låta utvecklare/ledning få tillfälle att ta del av dina synpunkter innan du får ett svar. Jag kan dock kort nämna att jag är smickrad över att du tagit dig tiden att delge dina synpunkter i sådan omfattning och detalj, och det syns tydligt att du verkligen ägnat vår sida en del eftertanke.. Återkommer som sagt!

ilg@dd: Vårt lager visas i realtid. Det som står på hemsidan är alltså exakt det antal som fins i lager vid just det tillfället du visar sidan. Det som kan ske är tyvärr att det bara finns en (den sista) av en vara som du har i kundvagnen, och att någon annan med samma vara i kundvagnen hinner före dig. Vi har en punkt på planeringen sedan tidigare kring att visa lagerstatus löpande även i kundvagnen, för att man skall se hur lagret ser ut strax innan man klickar "Bekräfta". Problemet är försvinnande litet då vi normalt lagerför produkter för flera dagars behov, men när leveranserna utifrån "klickar" (vilket de tyvärr gör ibland) så kan detta problem uppstå. Får man kanske fresta med en fraktfri leverans som lite kompensation? Maila mig!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

En sak som många svenska aktörer gör fel är att de använder tillverkarens egna bilder som inte alltid stämmer.

Det skulle vara bra om ni kunde ta foton på innehållet för att ge mer överblick på vad man egentligen får.
Newegg är ett bra exempel.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

CreV-: Vi och många av våra huvudkonkurrenter köper data om produkterna från Cnet Channel som specialiserat sig på att ta fram data och bilder på produkter. Vi har givetvis möjligheten att lägga upp bilder själva också vilka då visas med högre prioritet än Cnets, men det är ett digert arbete då 100-tals produkter utgår/ersätts med nya varje månad. Newegg har så stora volymer i sin försäljning att kostnaden att producera egna bilder utslaget per såld produkt förmodligen gränsar mot noll, men visst kan vi producera fler bilder än idag.. Är det någon eller några speciella produktkategorier, mer än andra, du tycker skulle tjäna på att få sådana bilder, eller är det allmänt?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

ilg@dd: Vårt lager visas i realtid. Det som står på hemsidan är alltså exakt det antal som fins i lager vid just det tillfället du visar sidan. Det som kan ske är tyvärr att det bara finns en (den sista) av en vara som du har i kundvagnen, och att någon annan med samma vara i kundvagnen hinner före dig. Vi har en punkt på planeringen sedan tidigare kring att visa lagerstatus löpande även i kundvagnen, för att man skall se hur lagret ser ut strax innan man klickar "Bekräfta". Problemet är försvinnande litet då vi normalt lagerför produkter för flera dagars behov, men när leveranserna utifrån "klickar" (vilket de tyvärr gör ibland) så kan detta problem uppstå. Får man kanske fresta med en fraktfri leverans som lite kompensation? Maila mig!

Hmm, sitter nu med er sida uppe, och med en order på 6600:-, den väntar bara på att klickas till kassan..Allt skall enligt sidan finas i lager i skrivande stund.
Hur gör jag för att få den fria frakten? Skickar ordernummer till dej per PM?
Kan nämna att denna gången var det kompletts sida som visade fel, fanns i lager vid beställning, med uppåt 1 veckas väntetid vid bekräftelsen. Jag behöver dessa grejjer före helgen.

*Edit*
Ordern skickad, var orolig att grejjerna skulle saknas om jag väntade för länge.
Hoppas att den fria frakten ordnas och att grejjerna kommer så snart som möjligt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

ilg@dd: Fixat! Skickas idag. Vi har i vårt system möjlighet att registrera en fri frakt tillgodo på sätt att man kan nyttja den när man vill, utan vår inblandning. Detta är normalförfarandet.. Tack för ordern!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
ilg@dd: Fixat! Skickas idag. Vi har i vårt system möjlighet att registrera en fri frakt tillgodo på sätt att man kan nyttja den när man vill, utan vår inblandning. Detta är normalförfarandet.. Tack för ordern!

Gött, vill det sej väl kanske jag styr över alla mina beställningar till er.

*Edit*
En annan sak som är lite irriterande med er sida är det faktum att när man konfigurerar en egen dator på "Bygg en egen dator" ser man t.ex inte och kan välja färg (Svart/vit/silver) på t.ex CD/DVD-läsare/brännare, utan man får typ lägga order först och få fram sidan med den presumtiva beställningen för att se vilken färg det blev.
Så var det iaf nyssens när jag gjorde min beställning, ändå kör jag upplösning 1280x1024.
Informationsraden är helt enkelt för lång med för mycket text.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

ilg@dd: Nja, inte riktigt. "Dropdown"-boxen begränsar iofs längden på beskrivningen en smula vilket gör att man inte ser hela, men för varje block av komponenter finns en liten info-ikon som man kan klicka på för at se den detaljerade beskrivningen av den valda artikeln i en sådan box.. Vi jobbar på en "breddning" och hoppas lösa detta problem vad det lider..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
ilg@dd: Nja, inte riktigt. "Dropdown"-boxen begränsar iofs längden på beskrivningen en smula vilket gör att man inte ser hela, men för varje block av komponenter finns en liten info-ikon som man kan klicka på för at se den detaljerade beskrivningen av den valda artikeln i en sådan box.. Vi jobbar på en "breddning" och hoppas lösa detta problem vad det lider..

Ok, jag såg inte den där lilla rutan..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ni borde ha "Steg 1, 2, 3" osv när man ska betala, så man ser vilket steg man är på, många butiker har så och det tycker jag är skönt.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk

Viqtory: Detta är ett bra förslag som ökar tydligheten! Vi har ju ett variabelt antal steg i kassaprocessen, beroende på valt betalningsvillkor, så självklart - kan man bara få till en schematisk bild kring hur många steg man skall igenom etc så minskar givetvis osäkerheten vid köp. Detta skall jag ta upp med ansvariga omgående imorgon bitti. Som tack för förslaget ber jag dig maila mig tråd/kundnummer, så skall jag "trimma" ditt konto lite..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker det mesta funkar riktigt bra hos er nu för tiden och jag tycker era priser ligger på en bra nivå men när man sedan kommer till frakten så blir det gärna lite dyrare än t ex dustinhome (som vid förskottsbetalning endast tar ut 49:- i frakt).

Senast jag beställde utav er kostade frakten 169:- och postförskottet 75:- alltså totalt 244:- i frakt...

Sen vill jag gärna att ni inför så att man kan lämna en komentar på en produkt man har köpt så man kan rekomendera eller avråda folk att köpa en viss vara.

Edit/Hittade min senast order hos er och la in min senaste fraktkostnad som en gämnförelse./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Cyberhof: Vi har fortfarande en del kanter att slipa bort, men känner själva att vi är på rätt väg! Detta syns också på alla de mail vi får efter leverans som tydligt visar att man märker skillnad mot tidigare, jättekul! Det är klart att kundtjänst och service-avdelningarna tar sådant till sig och lägger in ytterligare en växel, alla gillar ju uppskattning! Tack!!!

Angående frakten då.. Vi har valt att inte subventionera frakten på samma sätt som många andra, detta då vi i jämförelse med andra har en offensivare prispolitik i botten. Fraktkostnaden är populär att bygga erbjudanden kring, dessutom enkel och lättsmält, men vi har valt att frakten bära sig själv och ser inte utrymmet att sänka frakten under netto, utan att samtidigt höja priserna på produkterna. I slutändan är det ju totalpriset som räknas, eller hur?

Betygssystem i olika former är redan ute på remiss till marknadsavdelningen, detta då det finns många olika sätt att lösa detta på. Det vi främst vill undvika är tveksamhet kring om betyg/omdömen är rättvisa och objektiva, och funderar på ett antal olika lösningar..

Du får gärna maila mig med referens till ordern du tagit fraktkostnaden från så skall jag ta en titt på den. Utan att se vad du köpt är det svårt att ha synpunkter i någon riktning, och siffrorna kan ju anses vara både dyrt och billigt beroende på just vad man köpt. Ser fram emot ditt mail!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jo visst är det frågan om vad man har köpt och hur mycket men om man gämnför med vissa andra datorbutikers frakt tycker jag det kan bli lite dyrt ibland...

Men men jag tycker ni håller bra priser så jag handlar av er ibland ändå.

Mailet är skickat föresten!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Frakt anses nästan alltid för dyrt, detta då man inte tycker man får något för de pengarna utan de räknas snarare som "pengar i sjön". Nu är det ju så att posten tyvärr inte jobbar gratis, och med tanke på vad du köpt (totalt 11 "plock") tycker jag frakten är högst rimlig. Det är ju svårt att jämföra med butiker som inte tar ut sin egen kostnad på frakten, och förmodligen tar ut något lite mer på komponenterna..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd

1.
Försök i största möjliga mån att ha specifikationer listade på sidan.
Bra: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASN88G...
Mindre bra: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=AXPCX79...
Det här är speciellt viktigt för mig då det gäller fläktar och andra tillbehör det inte är lätt att hitta information om. Innan jag köper grafikkort läser jag flertalet recensioner så där är det inte lika viktigt att specifikationer finns men det bör ändå vara där.
Såg något om att Newegg och att ha produktbilder så det här kanske redan diskuterats.

2.
Om folk på jobbet som inte är vana vid näthandel frågar mig vilka butiker man kan lita på osv. brukar jag nämna er butik då ni oftast är billigast. Dock är dem som sagt okunninga på datorer och därför hamnar dem ibland på databutiken.com och deras sortiment liknar inte ert speciellt mycket . Databutiken.com är upptaget men .se kanske är ledigt för er?

3.
Sen vill jag säga några allmäna ord om sidan.
Ansiktslyftningen ni nyss gjorde är lyckad. Mer tydligt nu. Fortfarande för många rutor men det är jag säker på att andra redan tagit upp så jag går inte in mer på det.

Till sist är det kul att ha en från Datorbutiken.com här på forumet. Trots att det är distanshandel får man känslan av att handla av butiken nere på gatan.
edit: la till lite på #1

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22