Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Mycket fin samling! Har alltid undrat lite om "Buckethead" signaturens killswitch-knappar är gjorda av plast? Och hur känns det egentligen med en knapp på gitarren på det sättet? Annars är dom gitarrerna rå coola! Lite avundsjuk där på Mac:en... Skulle gärna vilja ha en då jag med håller på med inspelning osv... Faktum är, såhär ser min rigg ut "just nu"... Dock kommer inte jag och Pro Tools överäns så fruktansvärt bra...
http://i538.photobucket.com/albums/ff341/BlackDistortioN/2012...

vad är det med pro tools du inte kommer överens med? Visst det kan vara lite traggligt men det är rätt skönt, är nog det jag arbetar bäst i. Fast har arbetat mest i det också, både på högskolan och nu på jobbet

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

vad är det med pro tools du inte kommer överens med? Visst det kan vara lite traggligt men det är rätt skönt, är nog det jag arbetar bäst i. Fast har arbetat mest i det också, både på högskolan och nu på jobbet

Har som sagt micat upp förstärkaren och försöker få ljudet att stämma överens med hur det låter i rummet... Dock vill mitt ljudkort slå på lite gain själv och det låter tomt och kallt när jag har lurarna på mig. Bara rörigt rent utav... Så att få dom två att låta lika är en såkallad "pain in the ass". Men kanske en membransmikrofon inte är rätt till jobbet? Kanske en SM-57a borde göra susen!

Min "inspleningsutrustning" är följande:
Rode NT1-A
M-Audio Mobil Pre MkII
AKG 271MkII

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozrr:

Har som sagt micat upp förstärkaren och försöker få ljudet att stämma överens med hur det låter i rummet... Dock vill mitt ljudkort slå på lite gain själv och det låter tomt och kallt när jag har lurarna på mig. Bara rörigt rent utav... Så att få dom två att låta lika är en såkallad "pain in the ass". Men kanske en membransmikrofon inte är rätt till jobbet? Kanske en SM-57a borde göra susen!

Min "inspleningsutrustning" är följande:
Rode NT1-A
M-Audio Mobil Pre MkII
AKG 271MkII

Alltås, även i riktigt grymma situationer är det svårt att få gitarren o låta som den gör i rummet, inspelad. Mycket spelar roll, själva rummet, du har säkert massa reflektioner som stör. micplacering, typ av mic etc. Spelar du båda samtidigt när du säger att du har lurarna på dig? stormembran borde funka. SM57 är ju klassikern annars, som du säger. Den tål högre tryck med, gjord för höga inspelningar.

prova flytta omkring micken kring elementet, mitten, flytta ut åt kanterna, vinkla micken snett in. Backa lite, ta den närmre fram. Spara andra inspelningar för referens. Det är ett hästjobb, ja, men blir de bra så blir det bra

Du kommer ju få mixa efteråt för o få de låta bra med. Tänk på att inspelade låtar, framförallt metal, dubbar oftar gitarren flera gånger. Man brukar även spela in gitarren med inte riktigt lika mycket gain som när du hör det "live", så att säga. Annars finns denna ju http://idgshop.idg.se/papperstidning/studio-65-2012.html

inte så himla dyr och full med kanon bra tips!

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Alltås, även i riktigt grymma situationer är det svårt att få gitarren o låta som den gör i rummet, inspelad. Mycket spelar roll, själva rummet, du har säkert massa reflektioner som stör. micplacering, typ av mic etc. Spelar du båda samtidigt när du säger att du har lurarna på dig? stormembran borde funka. SM57 är ju klassikern annars, som du säger. Den tål högre tryck med, gjord för höga inspelningar.

prova flytta omkring micken kring elementet, mitten, flytta ut åt kanterna, vinkla micken snett in. Backa lite, ta den närmre fram. Spara andra inspelningar för referens. Det är ett hästjobb, ja, men blir de bra så blir det bra

Du kommer ju få mixa efteråt för o få de låta bra med. Tänk på att inspelade låtar, framförallt metal, dubbar oftar gitarren flera gånger. Man brukar även spela in gitarren med inte riktigt lika mycket gain som när du hör det "live", så att säga. Annars finns denna ju http://idgshop.idg.se/papperstidning/studio-65-2012.html

inte så himla dyr och full med kanon bra tips!

Får köpa mig den där tidningen! Sitter med lurarna på samtidigt som jag spelar in, ibland ena örat ibland båda... Men inspelning blir inte bara lika klar, blir bara rörig... Får nog skaffa mig en SM57a som en julklapp till mig själv! Vill faktiskt försöka satsa lite mer på inspelningen nu än vad jag har gjort innan så det kan vara en bra investering! Men hur skulle jag kunna minska reflektionerna lättast?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Det viktigaste är inte att man sitter på mycket utrustning och dyra saker, det viktiga är man sitter på något man är nöjd med!

Helt rätt, klart det är roligare att lira på riktiga grejer men det går att tweaka in helt okej ljud med grejerna jag har. Är ingen ljudnörd heller så bara det låter tungt är jag nöjd! Men är man van vid en rigg på 100w och lite smått och gott till den och ett par backup-gitarrer känner man sig lite fattig nu

Skrivet av E_maN:

Går det lira så är de bra Emuleringarna i datorn börjar bli riktigt bra nuförtiden. Felet man ofta gör är o jämnföra de med en riktig gitarrförstärkare, vilket är fel. Om du däremot jämnför de mot en uppmickad gitarrförstärkare så är de oftast inte stor skillnad! om du har bra emulering då. Du kan känna skillnad i hur gitarren svarar på ditt spelande dock. Spelar du in något roligt då också?

Det har du helt rätt i, nu är jag som sagt ingen avancerad ljudkille, det är en bit jag måste utveckla. Nu sitter jag bara i garageband och klinkar (körde cubase förut men det är för stort för mig just nu känner jag) och det går ju att spela in med det också. Har fastnat för doom på sistone och har spelat in ett par simpla riff, annars finns lite thrash och heavy-grejer. Försöker spela in en demo med brorsan som är trummis, men det går segt

Edit: städade garderoben i helgen och hittade en gammal v-amp. Sjukt vad mysko grejer man samlat på sig i ungdomen haha.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag var förbi en musikaffär i förrgår. Jag hade tänkt byta micar på min epiphone gitarr(sg kopia). Jag fick pröva en Gibson sg för att känna skillnaden mellan en gibson och en epiphone. Det blev en Gibson istället för nya micar. Satan vilken skön gitarr det är! Och den låter riktigt härligt också. Jag hade ju tänkt byta micar, men kände efter att ha prövat Gibson att jag hellre la till 3000kr och fick en riktig kvalitets gitarr istället. Nu sitter man här med en Fender, sen tidigare, och en Gibson. Underbara skapelser! Jag hade läst runt på internet och folk sa att de prövat en epiphone g400 med nya micar och en gibson sg och inte hört eller känt skillnad. Jag kände skillnaden direkt. Kvaliten ligger på en helt annan nivå i gibsonen. Kan tillägga att det är en SG special.

Plånboken må inte ha gillat köpet, men mina fingrar, öron och ögon älskar det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag var förbi en musikaffär i förrgår. Jag hade tänkt byta micar på min epiphone gitarr(sg kopia). Jag fick pröva en Gibson sg för att känna skillnaden mellan en gibson och en epiphone. Det blev en Gibson istället för nya micar. Satan vilken skön gitarr det är! Och den låter riktigt härligt också. Jag hade ju tänkt byta micar, men kände efter att ha prövat Gibson att jag hellre la till 3000kr och fick en riktig kvalitets gitarr istället. Nu sitter man här med en Fender, sen tidigare, och en Gibson. Underbara skapelser! Jag hade läst runt på internet och folk sa att de prövat en epiphone g400 med nya micar och en gibson sg och inte hört eller känt skillnad. Jag kände skillnaden direkt. Kvaliten ligger på en helt annan nivå i gibsonen. Kan tillägga att det är en SG special.

Plånboken må inte ha gillat köpet, men mina fingrar, öron och ögon älskar det.

Gratulerar till ett mycket bra köp. Har ägt en Gibson själv i 10 år snart, dock en Les Paul. Fortarande lika vass som när den var ny! Har inte behövt byta nåt på den förutom strängar givetvis..