Asus P5W DH Deluxe problem med 4e sata-disken

Permalänk
Medlem

Asus P5W DH Deluxe problem med 4e sata-disken

Jag köpte ny hårdvara för några dagar sedan, moderkort, processor, minne och en ny systemdisk. Nu har jag fyra hårddiskar, 2 st Samsung Spinpoint 250 GB, en WD Raptor 74 GB och en Maxtor Diamond 300GB. Till att börja med fungerade det bra, jag hade Raptorn på ICHR7 SATA-1 kontakten, de två Samsungdiskarna på SATA 3 och 4 samt Maxtorn på J-Micron-kontakten (den närmst processorn) och allt fungerade bra bortset från att det tog aslång tid att starta XP.
Sedan slutade det helt enkelt att fungera, Maxtorn kunde inte hittas alls när den var ansluten till J-Micron-kontakten och identifieras bara som en extern disk som inte fungerar när den är kopplad till någon av de två SATA-kontakterna längst ned på moderkortet. Om jag kopplar den till SATA-3 eller 4 så fungerar den perfekt, disken funkar alltså.

Vet någon vad jag ska göra för att får disken att identifieras korrekt? Behöver jag göra några särskillda inställningar i BIOSen? I manualen står det att man ska änvända de två kontakterna längst ner på moderkortet innan man använder J-Micron-kontakten men då fungerar den som sagt inte.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

ändra inställningarna för jmicron i bios

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack kenta123. Jag testade att göra som det stod i den tråden, dvs ta bort alla EZ-Backup jumprarna, sätta "EZ Backup Mode Change" till enabled och sätta disken på den högra EZ-Backup kontakten men det hände precis samma sak, dvs att det står "4th IDE Master Drive error" eller något sådant men med andra ord. Jag har fått det att fungera nu men det enda sättet det funkar på är om jag kopplar den till JMicron kontakten och sätter den till [AHCI] istället för RAID i BIOSen. Sedan startar inte datorn upp om jag sätter SATA-1 -> SATA-4 till [AHCI] istället för Standard IDE, windows börja laddas men halvvägs startar datorn om och vid nästa uppstart får jag välja om jag ska starta i felsäkert läge osv.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Tack kenta123. Jag testade att göra som det stod i den tråden, dvs ta bort alla EZ-Backup jumprarna, sätta "EZ Backup Mode Change" till enabled och sätta disken på den högra EZ-Backup kontakten men det hände precis samma sak, dvs att det står "4th IDE Master Drive error" eller något sådant men med andra ord. Jag har fått det att fungera nu men det enda sättet det funkar på är om jag kopplar den till JMicron kontakten och sätter den till [AHCI] istället för RAID i BIOSen. Sedan startar inte datorn upp om jag sätter SATA-1 -> SATA-4 till [AHCI] istället för Standard IDE, windows börja laddas men halvvägs startar datorn om och vid nästa uppstart får jag välja om jag ska starta i felsäkert läge osv.

om du ska använda AHCI eller Raid måste du installera raid / ahci drivers från diskett när du installerar windows ( kan göras efteråt) annars blir problemet som du fått det att den börjar ladda men sen restartar blir så om man inte installerat med ahci drivers från början

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ahh, ok. Det hade jag ingen aning om. Är det någon stor prestandavinst att köra ahci?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Ahh, ok. Det hade jag ingen aning om. Är det någon stor prestandavinst att köra ahci?

ja , då använder du sata hastigheten med standard ide går det i ide hastighet

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9