5 meter koaxial kabel till comhem modem?

Permalänk
Medlem

5 meter koaxial kabel till comhem modem?

Som topic lyder. Var kan man köpa:
5 meter coaxial kabel till comhem modem eller längre som passar?
Det måste ju vara en form av skruvkontakt men den jag har är fast med kabeln annars hade det bara varit att skruva av hylsorna och köra en separat koaxial kabel och ja jag har ringt comhem och frågat men de har bara dessa 1.5 (nåt sånt) att tillgå. De som de skickar med modemen ut.
Det är märkligt att jag inte hittar detta någonstans då jag vill få bort mitt modem från det mest korkade placeringen av tvjack någonsin. Brevid ett element med en fet marmor fönsterbräde ovanför där man aldrig någonsin skulle vilja placera sin teve.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Hör med din Lokala radio/tv handlare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Hör med din Lokala radio/tv handlare.

redan gjort... de hade inte skruvkontakterna comhem använder sig av...
koaxialkabel är inga problem att fixa men färdiga kablar finns ingenstans...
Jag vill inte ha mitt modem ståendes vid ett element på golvet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

F-kontakt kabel kallas kabeln. De flesta parabolmottagare kör med sådan kabel. Kolla hos någon som säljer paraboler...

EDIT: Jag kollade lite närmare.. Det är svårt att hitta "färdiga" kablar...

Denna guide beskriver hur du själv tillverkar en sådan.

http://web.comhem.se/~u85209111/schema/koax.pdf

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
F-kontakt kabel kallas kabeln. De flesta parabolmottagare kör med sådan kabel. Kolla hos någon som säljer paraboler...

EDIT: Jag kollade lite närmare.. Det är svårt att hitta "färdiga" kablar...

Denna guide beskriver hur du själv tillverkar en sådan.

http://web.comhem.se/~u85209111/schema/koax.pdf

Varför visste inte comhem supporten detta?

Edit: Jag undrade om fasta kablar pga av att comhem körde inte med längre kablar beroende på hur stark signalen är i uttaget. Vid svag signal så kan en längre koaxial kabel göra så att internet inte blir lika stabilt. Körde man däremot till en tevebox så var det bara att köpa till en antennförstärkare. Men dessa fungerar inte till modem då antennförstärkare förstärker signalen barat åt ett enda håll. Så om det fanns fast kablar i olika längd med f-kontakt så borde det eliminera riskerna med att det blir sämre styrka pga man har monterat ihop den själv.

Passar alla F-kontakter till modemet?
som denna tex:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=107611

funkar denna eller kommer jag behöva en bättre kabel?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

den bör fungera om du inte har väldigt mycket otur. jag har kört med 25 meter egentillverkad kabel och det fungerade bra, ingen prestanda minskning dessutom.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Köpte bara sådan skruvkontakt på onoff och så var det bara att kapa av coax kabeln på rätt sätt.

Men jag fick typ med en 5-10m kabel från comhem sist.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

hehe

hakan78, din lägenhet låter precis som min, säker på att vi inte bor grannar?=), a fick placera mitt modem åvanpå marmorbrädan, och ha tv:n där likaså

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Re: hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
hakan78, din lägenhet låter precis som min, säker på att vi inte bor grannar?=), a fick placera mitt modem åvanpå marmorbrädan, och ha tv:n där likaså

Jo jag har modemet på marmorbrädan men jag har en liten dotter på 10 månader som är duktig på att riva ned saker. Modemet har redan åkt 2 ggr i backen och jag vet inte om den klarar en tredje.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Du BÖR inte använda en längre/förlänga koaxkabeln egentligen. Får du problem med uppkoplingen bör du nog testa med orginalgrejjerna innan du felanmäler och får ut en tekniker för då får du troligen stå för kalaset. Kan orsaka totalt avbrott i tjänsten, upkoppling som bryts och dålig hastighet om du har otur. Har du flyt så händer dock ingenting

Beror på hur långt du bor från förstärkaren och hur dämpning ser ut i ditt uttag. Är förövrigt signalen på gränsen redan nu så blir det ju inte bättre med längre kablar...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

precis, det är inte att rekommendera, men en fin kabel på 5 meter borde inte vara några problem. men skulle du behöva felsöka så gå tillbaka tillfälligt till orginalkabeln hel enkelt.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Du BÖR inte använda en längre/förlänga koaxkabeln egentligen. Får du problem med uppkoplingen bör du nog testa med orginalgrejjerna innan du felanmäler och får ut en tekniker för då får du troligen stå för kalaset. Kan orsaka totalt avbrott i tjänsten, upkoppling som bryts och dålig hastighet om du har otur. Har du flyt så händer dock ingenting

Beror på hur långt du bor från förstärkaren och hur dämpning ser ut i ditt uttag. Är förövrigt signalen på gränsen redan nu så blir det ju inte bättre med längre kablar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
precis, det är inte att rekommendera, men en fin kabel på 5 meter borde inte vara några problem. men skulle du behöva felsöka så gå tillbaka tillfälligt till orginalkabeln hel enkelt.

Killen kollade ju min signalstyrka i urtaget när han bytte till ett med 3 hål. Jag hade inte optimalt men ändå en bra bit över medel.
Jag får väl helt enkelt chansa.
Men att köpa en kabel som jag visade med guldpläterade kontakter som är färdigmonterad borde väl minimera mina risker mot att sätta ihop en egen kabel?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en färdig kabel så finns det 5m kabel att köpa på Inet i Göteborg. 75 kr kostar den att köpa i butiken. Postorderpris 35 kr + 45 kr i frakt.

http://www.inet.se/kablar/naetverk/isotech-antenn-ha-ho-5m-rg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jozze
Om du vill ha en färdig kabel så finns det 5m kabel att köpa på Inet i Göteborg. 75 kr kostar den att köpa i butiken. Postorderpris 35 kr + 45 kr i frakt.

http://www.inet.se/kablar/naetverk/isotech-antenn-ha-ho-5m-rg...


Tackar!!!

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Har du en Clas Ohlson butik i närheten så finns dom där med, samma pris.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251023&_pat...