3DMark 07 Endast för Vista och Directx10

Permalänk
Medlem

3DMark 07 Endast för Vista och Directx10

Ja tydligen ska nya 3dmarks endast ha stöd för Vista och grafikkort som klarar av directx 10.
Ni kan läsa mera här:
http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?topic=156512...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Så det ska se ut

När 64bit processorerna kom borde det OS som varit planerat vara endast 64bit. Nu med dx10 verkar det bli så.

Ett nyss Windows (vista) som stödjer dx10 och 64bit processor. (INGA alternativ) då kan alla spel skapare och program skapare gå en väg! = bättre optimering, resten håller sig till ett äldre OS.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

ÄNTLIGEN , hoppas det släpps före 14 maj så får se lite jämnförelser mellan R600 och G80 i DX10.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Så det ska se ut

När 64bit processorerna kom borde det OS som varit planerat vara endast 64bit. Nu med dx10 verkar det bli så.

Ett nyss Windows (vista) som stödjer dx10 och 64bit processor. (INGA alternativ) då kan alla spel skapare och program skapare gå en väg! = bättre optimering, resten håller sig till ett äldre OS.

Håller faktiskt med lite grann, fast det är ju iofs lite tråkigt att man inte kommer kunna jämföra äldre grafikkort med nya!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Dom som vill testa sina directx 9 kort kan lika gärna köra med 3d mark 06.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Jag håller med båda ovan!! Bra att de inte tar med dx9.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Bättre om de kommit ut med nån skön protest och säger att de väntar med att släppa ett 3dmark för DX10 tills det finns för XP. Vista är ju bara ett dåligt skämt.

Permalänk

Jasså varför då , ditt inlägg stinker bara låtsasrebell!!

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Bättre om de kommit ut med nån skön protest och säger att de väntar med att släppa ett 3dmark för DX10 tills det finns för XP. Vista är ju bara ett dåligt skämt.

Nej det har ju DX10?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Håller faktiskt med lite grann, fast det är ju iofs lite tråkigt att man inte kommer kunna jämföra äldre grafikkort med nya!

Värdelöst att jämföra två olika grafikkort som renderar olika saker. Meningen är ju att man ska jämföra dem när de renderar exakt samma sak.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Värdelöst att jämföra två olika grafikkort som renderar olika saker. Meningen är ju att man ska jämföra dem när de renderar exakt samma sak.

Vilket inte skulle vara nån vidare för DX9 kort ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Jasså varför då , ditt inlägg stinker bara låtsasrebell!!

sant i för sig... btw grammatik skrivs med 2 stycken MM;) jösses dagens ungdomar spelar för mycket och pluggar knappt något:P Tycker dock att det bra att ta bort dx9 korten i 3dmark, nästa steg vore väl agp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
jösses dagens ungdomar spelar för mycket och pluggar knappt något:P

Det intressanta och något skrämmande är också att dagens ungdom verkar svälja kommersialismens absolut värsta sidor med hull och hår. De tycker det inte är ett dugg märkligt att det släpps ett nytt OS var och varnannat år och att man måste köpa ett helt nytt OS och ominstallera hela skiten för att uppdatera bara få ett fåtal nya saker, de verkar heller inte tycka det är konstigt att dessutom funktionalitet som inte ens är bunden till OS:ets kärna ändå är OS-versions-specifikt. Jag måste köra en viss version av OS:et för att ens kunna köra viss fuktionalitet som inte ens har med själva OS:et att göra överhuvudtaget. Till exempel: Om jag vill uppgradera min webbserver, och kör Microsofts IIS, från låt oss säga version 5.1 till version 6, så kan jag inte göra det utan att behöva uppgradera (läs ominstallera, eftersom uppgradera inte finns i Microsofts värld) hela OS:et... Vad har en webserver med OS:et att göra? Samma sak gäller Direct X...

Permalänk
Medlem

Microsoft is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.

Gamle Karl hade en del saker klart för sig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nån som vet när 3Dmark 07 släpps ?

Visa signatur

[Intel C2D E6600][Corsair TWIN2X 6400 DDR2 3GB][Gigabyte GA-965p-DS3][Gigabyte HD 4850][Corsair 520w][Samsung 250gb SATA-II][Enermax Chakra]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Det intressanta och något skrämmande är också att dagens ungdom verkar svälja kommersialismens absolut värsta sidor med hull och hår. De tycker det inte är ett dugg märkligt att det släpps ett nytt OS var och varnannat år och att man måste köpa ett helt nytt OS och ominstallera hela skiten för att uppdatera bara få ett fåtal nya saker, de verkar heller inte tycka det är konstigt att dessutom funktionalitet som inte ens är bunden till OS:ets kärna ändå är OS-versions-specifikt. Jag måste köra en viss version av OS:et för att ens kunna köra viss fuktionalitet som inte ens har med själva OS:et att göra överhuvudtaget. Till exempel: Om jag vill uppgradera min webbserver, och kör Microsofts IIS, från låt oss säga version 5.1 till version 6, så kan jag inte göra det utan att behöva uppgradera (läs ominstallera, eftersom uppgradera inte finns i Microsofts värld) hela OS:et... Vad har en webserver med OS:et att göra? Samma sak gäller Direct X...

Webservern är väl ganska meningslös utan OS? Skämt åsido... 5.1 till 6.0 är en helt ny version med många gamla funktioner och koden är upplag på ett helt nytt sätt och därför vill de förmodligen inte spendera massa pengar på att porta något som redan är klart. Lägger du bara till nya rader kod i all ny programvara kommer det bara bli segare och segare utan att du tjänar någonting på det i slutändan. Jag kan förstå att det känns som att det "bara är att göra såhär en gång" men "många bäckar små" och då är man tillbaka på ruta ett. Någonstans måste man dra gränsen och vista verkar vara en ganska naturlig gräns mellan "dåtiden" och framtiden. Vill du inte uppgradera låt bli, det är ingen som tvingar dig.

Predika om kommersialism. Varför vill du uppgradera dina produkter?

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
Webservern är väl ganska meningslös utan OS? Skämt åsido... 5.1 till 6.0 är en helt ny version med många gamla funktioner och koden är upplag på ett helt nytt sätt och därför vill de förmodligen inte spendera massa pengar på att porta något som redan är klart. Lägger du bara till nya rader kod i all ny programvara kommer det bara bli segare och segare utan att du tjänar någonting på det i slutändan. Jag kan förstå att det känns som att det "bara är att göra såhär en gång" men "många bäckar små" och då är man tillbaka på ruta ett. Någonstans måste man dra gränsen och vista verkar vara en ganska naturlig gräns mellan "dåtiden" och framtiden. Vill du inte uppgradera låt bli, det är ingen som tvingar dig.

Men vad konstigt då att jag kan uppdatera tex Apache utan att byta ut hela OS:et. Jag lovar dig att all kod inte är utbytt mellan IIS 5.1 och 6.0 om det är det du tror, precis som inte all kod är utbytt mellan windows xp och windows vista. Du verkar missa poängen här, varför ska jag behöva ominstallera hela min dator bara för att det kommit en ny version av mitt OS? Det behövs inte med något annat OS, så varför ska det behövas med Windows? Och varför ska jag behöva ominstallera datorn bara för att få den senaste versionen av deras webserver? Och först var det tänkt att även IE7 enbart skulle släppas för vista, nu blev det inte så dock, men tänk om så skulle blivit fallet, tur då att man kör Firefox som man kan uppgradera hur många versioner som helst utan att ens fundera på att ominstallera sitt OS...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av steps
Predika om kommersialism. Varför vill du uppgradera dina produkter?

Och vad vill du ha sagt med detta? Gissa en gång varför man vill uppgradera sina program, möjligtvis för att de gamla versionerna innehåller mer buggar, mindre funktioner och mer säkerhetshål kanse... Tänk dock om jag tex inte vill uppdatera mitt OS, men vill uppdatera min webserver, eller om jag vill uppdater mitt Multimedia API (tex direct x) men inte vill uppdatera mitt OS. Det brukar funka i andra OS eftersom där inte allt är bundlat i en enda stor produkt, utan där är allt modulärt uppdelat så om jag tex vill uppgradera, eller kanske helt byta ut min desktophanterare, så kan jag lätt göra det. eller om jag vill uppdatera kärnan så kan jag göra det utan att ominstallera hela jäkla datorn... Microsoft har ju gjort några tafatta försök med uppgraderingar av OS. men när väl dessa är gjorda så har det ofta visat sig att det ändå är helt omstuvat och i princip alla gamla inställningar och program man hade innan uppgraderingen har helt slutat funka... känns stabilt.
Visst, jag kan helt gå över till Linux eller nått annat alternativ, men så länge Windows är i princip de facto standard är det i princip omöjligt om man tex vill köra alla de senaste programmen och spelen eftersom de enbart släpps till en plattform för tillfället... så man är i princip tvingad in i den. Det jag tycker är sjukt är dock att majoriteten bara accepterar allt skit, och tycker det är helt ok, och att vissa till och med försvarar den... Jag skulle kunna förstå hur man kan försvara detta om man äger aktier i Microsoft, eller möjligtvis jobbar där, men annars kan jag ta mig sjutton inte förstå det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
Men vad konstigt då att jag kan uppdatera tex Apache utan att byta ut hela OS:et. Jag lovar dig att all kod inte är utbytt mellan IIS 5.1 och 6.0 om det är det du tror, precis som inte all kod är utbytt mellan windows xp och windows vista. Du verkar missa poängen här, varför ska jag behöva ominstallera hela min dator bara för att det kommit en ny version av mitt OS? Det behövs inte med något annat OS, så varför ska det behövas med Windows? Och varför ska jag behöva ominstallera datorn bara för att få den senaste versionen av deras webserver? Och först var det tänkt att även IE7 enbart skulle släppas för vista, nu blev det inte så dock, men tänk om så skulle blivit fallet, tur då att man kör Firefox som man kan uppgradera hur många versioner som helst utan att ens fundera på att ominstallera sitt OS...

Och vad vill du ha sagt med detta? Gissa en gång varför man vill uppgradera sina program, möjligtvis för att de gamla versionerna innehåller mer buggar, mindre funktioner och mer säkerhetshål kanse... Tänk dock om jag tex inte vill uppdatera mitt OS, men vill uppdatera min webserver, eller om jag vill uppdater mitt Multimedia API (tex direct x) men inte vill uppdatera mitt OS. Det brukar funka i andra OS eftersom där inte allt är bundlat i en enda stor produkt, utan där är allt modulärt uppdelat så om jag tex vill uppgradera, eller kanske helt byta ut min desktophanterare, så kan jag lätt göra det. eller om jag vill uppdatera kärnan så kan jag göra det utan att ominstallera hela jäkla datorn... Microsoft har ju gjort några tafatta försök med uppgraderingar av OS. men när väl dessa är gjorda så har det ofta visat sig att det ändå är helt omstuvat och i princip alla gamla inställningar och program man hade innan uppgraderingen har helt slutat funka... känns stabilt.
Visst, jag kan helt gå över till Linux eller nått annat alternativ, men så länge Windows är i princip de facto standard är det i princip omöjligt om man tex vill köra alla de senaste programmen och spelen eftersom de enbart släpps till en plattform för tillfället... så man är i princip tvingad in i den. Det jag tycker är sjukt är dock att majoriteten bara accepterar allt skit, och tycker det är helt ok, och att vissa till och med försvarar den... Jag skulle kunna förstå hur man kan försvara detta om man äger aktier i Microsoft, eller möjligtvis jobbar där, men annars kan jag ta mig sjutton inte förstå det.

Det är ju därför patchar/service packet finns, man ska inte behöva uppgradera hela jä-a OS för det, men Microsoft är väl för snåla för att tillverka dessa stora SP. Man kan undra om dom släpper SP3 till XP eller om det blir som SP5 till Windows 2000 som aldrig släpptes

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen ingen ms fanboy men är det inte så utveckling fungerar.

Dom släpper ett nytt OS som är fräsht klart dom gör nya saker till det som dx10? Varför skulle dom fortsätta med att bygga på xp när dom släppt ett helt nytt som dom vill att folk ska gå över till. Det ser bra ut, den är lätt hanterad och har dx10.

Om man slutar tänka på att man hatar ms så ser man att det är helt normalt det dom gör.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu släpptes iofs tex Windows XP i oktober 2001 så det börjar onekligen ha några år på nacken.

Nedan är några av Microsofts produkters releasedatum.

Windows 95 - 24 Augusti 1995
Windows 98 - 25 Juni 1998
Windows ME - 14 September 2000
Windows 2000 - 17 Februari 2000

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det är väll helt ok att 3DMark07 är vista only med dx10, det är ju inte till för de gamla korten precis. Om man vill jämföra får man väll köra äldre varianter, SM2 ägare får köra 05, SM3 06 och SM4 07, helt rimligt.

Nackdelen är att Vista kostar lika mycket som tex en medel hårdvaruuppgradering vilket gör att jag inte har råd att köpa Vista tillsammans med hårdvaran utan får vänta någon månad.

Permalänk
Medlem

M$ var ganska aktiva då de släppte 2k,me och xp innom såpass kort tidsram. Och jämför man med hur länge de har haft på sig med vista så kan man ju förvänta sig en viss förbättring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Nu släpptes iofs tex Windows XP i oktober 2001 så det börjar onekligen ha några år på nacken.

Nedan är några av Microsofts produkters releasedatum.

Windows 95 - 24 Augusti 1995
Windows 98 - 25 Juni 1998
Windows ME - 14 September 2000
Windows 2000 - 17 Februari 2000

Ett OS släppt & sen 3st buggfixar? lol...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ett OS släppt & sen 3st buggfixar? lol...

Ser du me som en buggfix? Jag skulle säga raka motsatsen.
95,98 och 2k har funkat ganska bra, xp med ifall man fixat det lite, men me är den värsta skiten jag testat.

Permalänk
Medlem

Det jag ville komma fram till är att XP har överlevt förhållande länge om man ser på tiden som de andra operativsystemen har hållit.
Du kan alltså ha köpt XP för 6 år sedan och fortfarande få valuta för pengarna det tycker jag är rätt okey faktiskt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ser du me som en buggfix? Jag skulle säga raka motsatsen.
95,98 och 2k har funkat ganska bra, xp med ifall man fixat det lite, men me är den värsta skiten jag testat.

Körde ME på min gamla K6-2 500@560MHz med ett via chippat moderkort & det var stabilt..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Körde ME på min gamla K6-2 500@560MHz med ett via chippat moderkort & det var stabilt..

Ok då hade du kanske tur eller jag otur, en poolare hade me på sin dator, den craschade och hänge sig varje timma trots att vi installerat om me flera gånger, sen bytte jag till 2k å så gick den perfekt.

Permalänk
Medlem

ME tyckte jag fungerade utmärkt, hade otroligt bra responstid, spel gick galant osv. Det gick till&med så fort att datorn fick köra scandisk när man hade stängt av det för fort. Tröck på avsluta windows så tvärdog datorn ;D fixades med nån patch med 3sek delay. Jag var otroligt nöjd med ME, fungerade bra med drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
ME tyckte jag fungerade utmärkt, hade otroligt bra responstid, spel gick galant osv. Det gick till&med så fort att datorn fick köra scandisk när man hade stängt av det för fort. Tröck på avsluta windows så tvärdog datorn ;D fixades med nån patch med 3sek delay. Jag var otroligt nöjd med ME, fungerade bra med drivrutiner osv.

Det låter ju riktigt bra, kanske var hans dator som var allergisk.

Permalänk
Medlem

Inget av 95/98/ME operativsystemen var/är stabila då alla bygger på samma jävla kassa system. Finns en bra anledning till att alla MS operativsystem efter ME är NT baserade.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410