Samsung 940BW - Veckans erbjudande

Permalänk
Medlem

Samsung 940BW - Veckans erbjudande

Hej!
Har nu till veckan tänkt beställa min dator ifrån komplett.se, och nu hade jag tur! Minnen jag tänkt beställa finns som veckans erbjudande och där finns även en ganska intressant skärm.

Jag har tänkt köpa skärmen Samsung 940BF 19" för ca 2.700:-, men nu finns skärmen Samsung 940BW 19" Widescreen för ca 1.800:- som veckans erbjudande.

Ganska stor skillnad i pris, widescreenskärmen har 4 ms i responstid etc och verkar väldigt intressant.

Jag är dock tveksam på tre punkter:

Widescreenskärmen har en bildkontrast på 500:1, medans den vanliga 19" har 700:1. Kommer jag märka av detta och ev störa mig på det?

Att spela spel etc i upplösningen 1440 * 900 går det? Alltså går det att ställa in och få det att flyta bra? I övrigt kommer datorn fungera bra, Core 2 Duo, 8800GTS 640mb etc.

Jag har läst mycket om att skärmen blir ganska låg i höjdled, vilket jag förstår. Men kommer detta vara hanterbart? Jag sitter just nu på en gammal 17" CRT där allt är så suddigt att man blir illamående.

Vad sägs, ska jag passa på? Är det ett tecken?!

Mvh
Johan

Permalänk
Avstängd

Har själv en lg 19"ws (2000:1 5ms 1440x900) Fungerar helt perfekt att spela i upl , inte i alla äldre spel men bf2 , fear , wow , cs

skärmen kostar fö 1900 och finns på db , Mycket nöjd med den
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LGL194W...

Mvh /Christian

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Det lät bra. 2000:1 i bildkontrast?! Då låter 500:1 väldigt lite...
Det står nog mellan 940BW och 940BF (dvs ws och inte ws).

Mvh
Johan

Permalänk
Avstängd

Att spela spel etc i upplösningen 1440 * 900 går det? Alltså går det att ställa in och få det att flyta bra? I övrigt kommer datorn fungera bra, Core 2 Duo, 8800GTS 640mb etc.

Låter som rätt overkill på hårdvaru speccsen för den upplösningen.
Inga funderingar på en 1680x1050 tft istället?
Erbjudandet är inte så jättebra, men om du ändå ska beställa på komplett blir det ju bättre.

Man kan väll säga, för den hårdvaran du har tycker jag det är slöseri med en skärm med så lite upplösning, men längre fram kan det vara bra då spelen börjar bli tyngre.

Så både positivt och negativt

Permalänk
Avstängd

2000:1 är nog programvaran i panelen som fixar upp , tror nog att 500:1 duger det med men kör på ws

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd

2000:1 = dynamisk kontrast, dvs ingen äkta kontrast.
Personligen hade jag kört på en 19" icke WS, just för att det känns bra mycket större (smaksak) 19" ws tycker jag är alldeles för lågt på höjden.
Men gillar man ws så tar man ju det

Permalänk
Medlem

Klart en vanlig19" skulle vara trevligt, 940BF, men eftersom ws verkar vara helt ok och billigare blir det nog till att prova.

Tack för kommentarer, blir now en 940BW.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många samsung skärmar det gäller, men min 940bw funkar kaka med nya 8800 GTS iaf. någe skum bugg med upplösningen/text visning. visst gick den att fixa i nvidias kontrollpanel med lite manuellt mek som nvidia tipsa om... men det är som sagt ett fel som sitter i många samsung skärmar med senare nvidia korten.

Annars så är 940bw en riktigt bra skärm på alla fronter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag beställde en 940 BW idag, efter att ha läst runt lite på recesioner på nätet. Alla jag har läst (både amatör-recesioner och lite mer proffesionella sådana) har gett skärmen mellan 8/10 och 9.5/10 i betyg. För 1795 spänn så kan man inte låta bli att slå till tycker jag
jag ahr dessutom lyxen att hämta den på hämtbutiken i malmö, så jag slipper nästan all fraktkostnad

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Inaktiv

Jag har en 940BW och är otroligt nöjd.. den ger en jättebra bild, är höj sänkbar och allmänt skön att titta på

Permalänk
Medlem

tror dock att det är den versionen utan höj och sänkbar fot som komplett har på erbjudande just nu... Iallafall om man tittar på specifikationerna. Dock är det den höj/sänkbara foten på produktbilden.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd

Ska nog köpa denna och ha till ett xbox360, men kostar samma på dustinhome som kompletts veckans pris+frakt.

Permalänk
Medlem

Även jag har beställt denna nu! Det blev den tillslut.

Hoppas jag blir nöjd.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
tror dock att det är den versionen utan höj och sänkbar fot som komplett har på erbjudande just nu... Iallafall om man tittar på specifikationerna. Dock är det den höj/sänkbara foten på produktbilden.

Ni som fått hem skärmen får gärna berätta huruvida den som Komplett har på Veckans Erbjudande har höj- och sänkbar fot eller inte.

Permalänk
Entusiast

Fick hem min nyss, köpte den dock inte genom komplett. Men min har höj/sänkbar fot

Väldigt nöjd hittills, jämför däremot mot en 17" crt som jag hade innan så..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Har precis fått hem skärmen och det är silver-versionen med höj/sänkbar fot som Komplett säljer!
Minirecension kommer innom kort, om ni är intresserade?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Goda nyheter! Har precis fått hem skärmen och det är silver-versionen med höj/sänkbar fot som Komplett säljer!
Minirecension kommer innom kort, om ni är intresserade?

Hoppas även jag får den!
Paketet ligger och väntar, ska hämta ut den efter 16:00.

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att än så länge har skärmen varit en ren fröjd. inga döda pixlar eller något sådant, har inte spelat med den än men har sett på några avsnitt heroes på den. Väldigt lite backlightbleeding, och helt ok kontrast och ljusstyrka

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 940BW sedan 3-4månader tillbaks å är extremt nöjd... Inga döda pixlar eller annat tjafs... Funkar hur bra som helst till spel, kör en hel del BF2142...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Ååå vad bred o fin den var! Känndes inte alls särskilt låg på höjden, jag är mycket nöjd! (Gick ifrån 17" crt till 19" lcd ws) Inga döda pixlar, har inte kollat så mycket mer men jag är mycket nöjd!

Bilden var lite dålig, svårt med upplösning. Men när jag följde en liten guide över vilka manuella inställningar man ska använda då blev det kanon!

Jag är myckt nöjd!

Mvh
Johan

Permalänk
Medlem

Har du någon länk till den guiden?

Visa signatur

Abit NF7-S ver 1.2 | 2500+ Barton 0331 UPMW | 9700Pro | 2*256Mb 400MHz Winbond | Maxtor SATA-120 Gb | SLK-900

Permalänk
Medlem

Hittade inte guiden i sig utan bara en person som löst det med guiden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Detta finns i tråden:

1. NVIDIA Control Panel > Display > Manage custom timings.
2. Click both "Treat as HDTV" and "Allow modes not exposed by the display"
3. Click [Create...]
4. Under Custom display mode values:
Horizontal desktop pixels: 1440
Vertical desktop lines: 900
GDI Refresh rate: 60
Bits per pixel: 32
(don't have "Interlaced" checked)
5. Click [Advanced >>] (by the way this is where I didn't go when NVIDIA emailed me)
6. Under "Back-end parameters":
Timing standard: GTF (or DMT)
Desired refresh rate: 60
(the rest of the fields are grayed out)
7. Under "Front-end paramers"
Scaling type: Display (none)
8. Click [Test]
9. Click [OK]

Blev väldigt skarp och bra bild!

Mvh
Johan