Permalänk
Medlem

letar efter bra java guide

hej. Jag ska pröva programmering A om en vecka (gymnasie, grunder i java programering).

jag har läst kursen tidigare men det var ett tag sen så jag behöver läsa upp mig. UNdrar ifall någon här skulle kunna länka till en bra guide, gärna på svenska men det är inget krav.

/tack

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Om du bara ska pröva så kanske det inte behövs, eller?

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

alltså jag ska göra en prövning på kursen alltså en tenta. får betyg i krusen efter provet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Jahaja, Leta upp något du vill göra, Addressbok t.ex. Gör den. Googla upp saker du har glömt. GL!

Permalänk
Medlem

Programmering A? Ja, du ska väl ha kännedom om datatyper, villkorssatser, grunderna till metoder, upprepningssatser, o.s.v.

Lite grundläggande programmering helt enkelt.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

hmm, har hittat lite info. gjort ett litet program som testar lite loopar, variabler och en boolean. Har dock en fråga:

hör gör jag ifall jag vill låta användaren mata in text ochsiffro från komando tolken?

tänkte göra ett sk "proof of concept program" som slumpar ett tal mellan 1-10 och sedan låta användaren gissa vilket talet är.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Häng mer på lektionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Häng mer på lektionerna.

Onödigt inlägg. Vet du förövrigt vad en prövning innebär? Jag läser in kursen på egen hand. dvs. _inga_ lektioner.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Strunta i hagbard.

Nu sysslar jag inte med java, men.

readLine();

Kanske vore något att kolla upp.
Sen har sweclockers någon regel emot att fråga om läxhjälp, jag har inte en aning om hur den funkar eller hur din tråd ligger till där men jag skulle nog tipsa dig om att läsa vilken nyburgarbok som helst. Det borde ge dig baskunskaperna till att klara av tentan utan problem.
(Om man inte klarar av att ta användar-input så får jag känslan av att man inte riktigt läst själv, om du förstår vad jag menar)

Lycka till!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
hmm, har hittat lite info. gjort ett litet program som testar lite loopar, variabler och en boolean. Har dock en fråga:

hör gör jag ifall jag vill låta användaren mata in text ochsiffro från komando tolken?

tänkte göra ett sk "proof of concept program" som slumpar ett tal mellan 1-10 och sedan låta användaren gissa vilket talet är.

För att läsa in både text & siffror, så är det datatypen String du skall läsa in. Detta gör du lättast genom att använda klassen Keyboard, som finns lite överralt (ingår inte, men används i skolor). Annars kan du använda Javas inbyggda Scanner-klass.

Med keyboard

String s; s=Keyboard.readString(); Och med Scanner... String s; Scanner sc = new Scanner(System.in); s=sc.next();

Så gör du i de båda fallen för att läsa in en String från tangentbordet. Att använda Scanner är dock långsammare än att använda Keyboardklassen, men fördelarna är ju att Scanner ingår i Java.

Här har du Keyboard om du vill använda den;
http://duke.csc.villanova.edu/jss/downloads/Keyboard.java

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

tack för svaren. Keyboard lösningen känns bekant. Har inte läst kursen sedans ettan på gymnasiet så det var väl ca 3-4 år sen. allt har kännts nytt för mig igen.

edit:

hmm fick inte scanner att funka. Måste man "importera" nått för att få det att funka?

Edit2: Nm. fick det att funka. importerade java.util.*

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
Onödigt inlägg. Vet du förövrigt vad en prövning innebär? Jag läser in kursen på egen hand. dvs. _inga_ lektioner.

Det råkar ju vara så att jag själv tentar av dessa kurser. Så jag vet vad det innebär. Meningen var inte att det inlägget jag skrev skulle vara så kort, men jag han tyvärr inte skriva mer innan jag var tvungen att sticka.

Alltså, det bästa sättet är att komma på en sak du vill göra. Kolla upp med en lärare vad som måste vara med, göra det du har bestämt dig för att göra och gör det. Google är bra hjälp.

Jag skriver dessa kurser i C#.
Så det är ju nästan samma sak som Java.

Permalänk
Medlem

hagbarddenstore: kk

Jag har problem med scanner metoden.

Det här programmet fungerar som det ska:

String s; Scanner sc = new Scanner(System.in); s=sc.next(); System.out.println(s);

Men när jag försöker använda strängen till något mer så vill det inte fungera alls.

t.ex. kod exemplet nedan fungerar inte

String s; Scanner sc = new Scanner(System.in); s=sc.next(); if (s == "apa"){ System.out.println("Det fungerar!"); }

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig

String s; Scanner sc = new Scanner(System.in); s=sc.next(); if (s == "apa"){ System.out.println("Det fungerar!"); }

String s; Scanner sc = new Scanner(System.in); s=sc.next(); if (s.equals("apa")){ System.out.println("Det fungerar!"); }

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

tack. En kompis som kan c++ kom över och förklarade en hel del för mig idag så hoppas det går bra på tentan imorron. tack för all hjälp!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |