Permalänk
Medlem

C# på nätet? Bra lärobok?

Någon som har några tips om bra ställen att läsa om man vill lära sig C#
Även intresserad av boktips

Permalänk
Medlem

codeproject.com har en del.

http://www.amazon.com/Programming-C-Building-NET-Applications...
den boken har jag och den är helt ok

Permalänk
Avstängd

Re: C# på nätet? Bra lärobok?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Någon som har några tips om bra ställen att läsa om man vill lära sig C#
Även intresserad av boktips

tips är att medan du pluggar på C# och börjar känna att du kan göra lite saker så försök även läsa på C++ om du vill bli en duktig programmerare.

Programmerare idag är sämre än vad de var förr just för att det finns "enkla" språk som C#, VB, Java m.m. Där lär man sig inte och lösa uppgifter själv utan letar oftast lösningar i klassbiblioteket eller som någon annan gjort. Är man lat så är det säkert praktiskt men samtidigt så lär man sig inte lösa uppgifter själv.

Förr var man tvungen och göra det mesta själv eftersom det inte fanns något annat alternativ, nackedelen var att det kunde ta lång tid och blev eventuellt en hel del buggar (på grund av att man fick skriva det mesta själv). Men programmerarna blev mycket duktigare

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Re: Re: C# på nätet? Bra lärobok?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
tips är att medan du pluggar på C# och börjar känna att du kan göra lite saker så försök även läsa på C++ om du vill bli en duktig programmerare.

Programmerare idag är sämre än vad de var förr just för att det finns "enkla" språk som C#, VB, Java m.m. Där lär man sig inte och lösa uppgifter själv utan letar oftast lösningar i klassbiblioteket eller som någon annan gjort. Är man lat så är det säkert praktiskt men samtidigt så lär man sig inte lösa uppgifter själv.

Förr var man tvungen och göra det mesta själv eftersom det inte fanns något annat alternativ, nackedelen var att det kunde ta lång tid och blev eventuellt en hel del buggar (på grund av att man fick skriva det mesta själv). Men programmerarna blev mycket duktigare

Håller med till fullo.

C++ och delphi och java har jag ganska god erfarenhete av. (Arbetar som programutvecklare sedan 7 år tillbaka)

C# i sig är nog en kakbit med en vettig bok men jag tror att man behöver en del förståelse för hela .Net arkitekturen med....

Känner att det är dags att haka på .Net tåget med innan det är för sent.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: C# på nätet? Bra lärobok?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Håller med till fullo.

Känner att det är dags att haka på .Net tåget med innan det är för sent.

Det går på en vecka och lära sig .Net om man är kunnig C++ programmerare.

Enligt mig så är inte .Net framtiden, tvärtom tror jag det kommer minska precis som java nu när Ajax blir så vanligt.

XUL (javascript) i mozilla med serverapplikationer gjorda i exempelvis C++ är enligt mig det som kommer att gälla. Så länge internet explorer inte stöder XUL så kör man på en vanlig html klient med javascript som språk.

Oslagbart när det gäller databasapplikationer.

Microsoft är duktiga på att "hypa" sina tekniker men nu när vista är ett sådant misslyckade samt deras priser höjs, i kombination med att det finna andra alternativ som fungerar utmärkt så tror jag det snart kommer ändra sig rätt ordentligt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: C# på nätet? Bra lärobok?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det går på en vecka och lära sig .Net om man är kunnig C++ programmerare.

Enligt mig så är inte .Net framtiden, tvärtom tror jag det kommer minska precis som java nu när Ajax blir så vanligt.

XUL (javascript) i mozilla med serverapplikationer gjorda i exempelvis C++ är enligt mig det som kommer att gälla. Så länge internet explorer inte stöder XUL så kör man på en vanlig html klient med javascript som språk.

Oslagbart när det gäller databasapplikationer.

Microsoft är duktiga på att "hypa" sina tekniker men nu när vista är ett sådant misslyckade samt deras priser höjs, i kombination med att det finna andra alternativ som fungerar utmärkt så tror jag det snart kommer ändra sig rätt ordentligt.

Om framtiden ändå vore Simula 67

Permalänk
Medlem

Här finns lite grejjer.
http://www.functionx.com/vcsharp/index.htm

Ha det så bra!