Webhallen - Makalöst oseriös paketering av vara.

Permalänk
Medlem

Webhallen - Makalöst oseriös paketering av vara.

I November fick jag så hem min efterlängtade G25:a
Lådan kommer fint inslagen i en större kartong, vilket skulle visa sig var tur eftersom G25:ans egna kartong är både tunn och saknar all form av stoppning.

Ratten har fungerat tills nu för någon vecka sedan, då gav växelspaken upp och Forcefeedbacken börjar bli ojämn i sin ingripande, ratten börjar kännas oprecis.

Vid kontakt med webhallen får jag klart för mig att det är bara att skicka in ratten så skall jag få den utbytt inom några dagar, den skall paketeras som jag fick den.
Detta är naturligtivis en självklarhet för mig, men webhallen kanske måste upplysa vissa kunder vikten av korrekt paketering, -vad vet jag.

Alla delar läggs i orginalkarotngen som naturligtivs sparats och är i fullgott skick, denna läggs sedan i en större kartong med stoppning och lämnas sedan in på lokala postkontoret. Detta var i tisdags.
Igår så fick jag beskedet att ett paket från webhallen ligger och väntar på mig, glad ihågen (och mycket förundrad över den snabba hanteringen) så gick jag i morse och hämtade ut paketet, behöver jag säga att mitt humör skiftade ganska så omgående?

Som synes så är paketet i stort sett inte helt på någon sida.
Var eller när dessa skador uppstått är för mig omöjligt att avgöra, men orsaken är otvivelaktigt den bristfälliga paketeringen. Nu kan jag inte öpnna och visa hur pass "ytligt" ratten, pedalerna, shiftern och kablarna ligger. Detta eftersom att jag inte tänker acceptera detta s.k utbyte.

Men ni som har en G25:a ni vet, att någon stoppning inte finns i i Logitechs egna kartong.

Jag tror inte på något sätt att detta paket är typiskt för hur webhallen hanterar eller skickar sina varor (jag hoppas inte det i alla fall) utan att detta är ett misstag utav någon anställd.

Det intressanta nu är hur jag kommer att bli bemött när jag kontaktar dem på måndag (kundtjänsten är stängd på helgerna).
Kommer jag som slutkund att hamna i kläm på grund av att någon klantskalle inte vet hur han skall paketera varorna, eller kommer webhallen att ta på sig detta?
Om jag tvingas att godta detta (i helsike) vad händer den dagen jag måste returnera för ett eventuellt nytt fel?
Inte så svårt att räkna ut, webhallen skulle aldrig godta att jag förpackar varan på samma sätt, utan kommer att hävda att eventuella fel uppstått under transportering pga bristfällig paketering.

Någon som har några tankar kring detta?

Permalänk
Medlem

Webhallen sa du? Lycka till!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bara att länka till den här tråden i ett mail till webhallen.. du har ju fina bildbevis :). De är skyldiga att paketera varan tillräckligt väl för att posten ska kunna tappa det från 1m höjd bl.a.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
De är skyldiga att paketera varan tillräckligt väl för att posten ska kunna tappa det från 1m höjd bl.a.

har du något belägg för detta? Låter väldigt osannolikt. Hårddiskar, datorer och annat ömtåligt skulle ju behöva packas med 4dm skumplast för att klara sådan behandling.

Riktigt störande när man själv bemödar sig att behålla originalkartong, packa riktigt och få det tillbaka i det där skicket. Lämnade in min tv på rep. hos elgiganten i originalkartong med frigoliten i osv. Fick tillbaka den utan låda med fjärrkontrollen fasttejpad ovanpå.

Visa signatur

//anno

Permalänk

anno: En polare till min lämnade in sin TV hos Elgiganten han med, fick även han tillbaka TVn utan nått runt "Blir för många lådor hos reperatören fick han som svar". Dessutom hade de slarvat bort fjärrkontrollen...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju reklamerat skadan när du var å skulle hämta ut det för det där är under all kritik syns ju direkt att nåt var fel i huvet på han som skicka iväg den sådär..

@anno

jag tror det stämmer bra, posten kräver att alla paket oavsett vad det nu kan vara i dom paketet om det är rätt emballerat ska tåla att tappas från 1meters höjd annars kan man inte kräva ersättning från postens sida så har det varit alla år med 1 meter ska tåla osv..

Permalänk
Medlem

Ja, allra bäst hade nog varit att inte hämta ut paketet när du såg hur det såg ut.

(Men nej, det finns väl inget som säger att man måste spara och använda originalförpackningen. Bara man packar sakerna på ett bra sätt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Som när jag beställde från komplett, visst det var gott om utfyllnad ovanför, Men morderkortet låg i botten på den vanliga kartongen, inget stötskydd där.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Som när jag beställde från komplett, visst det var gott om utfyllnad ovanför, Men morderkortet låg i botten på den vanliga kartongen, inget stötskydd där.

Det verkar tyvärr vara standard hos ganska många återförsäljare. shg.biz är dock de sämsta på att packa av alla som jag handlat av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Du skulle ju reklamerat skadan när du var å skulle hämta ut det för det där är under all kritik syns ju direkt att nåt var fel i huvet på han som skicka iväg den sådär..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ja, allra bäst hade nog varit att inte hämta ut paketet när du såg hur det såg ut.

Naturligtvis, men det jag glömde nämna är att de hos postombudet har skrivit ett intyg på hur skadat paket var redan när det ankom till dem, hon som lämnade ut det till mig är densamme som tog emot paketet igår.
Hon reagerade direkt på hur illa det var.

Med detta intyg i handen kände jag att jag ändå kunde hämta ut det.
Däremot tänker jag under inga somhelst omständigheter öppna paketet.
Dessutom hade jag ingen kamera med mig till posten när jag hämtade ut paketet, men man kanske får ha det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Som när jag beställde från komplett, visst det var gott om utfyllnad ovanför, Men morderkortet låg i botten på den vanliga kartongen, inget stötskydd där.

Hände samma sak för mig fast det var ett grafikkort från deras fyndhörna, jag mailade iofs. komplett om det & fick svar dagen efter om att dom mottagit mitt mail samt beklagade att det var så men att det inte ska vara så & bad mig spara mailet som referens om det skulle bli fel på grafikkortet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Naturligtvis, men det jag glömde nämna är att de hos postombudet har skrivit ett intyg på hur skadat paket var redan när det ankom till dem, hon som lämnade ut det till mig är densamme som tog emot paketet igår.
Hon reagerade direkt på hur illa det var.

Med detta intyg i handen kände jag att jag ändå kunde hämta ut det.
Däremot tänker jag under inga somhelst omständigheter öppna paketet.
Dessutom hade jag ingen kamera med mig till posten när jag hämtade ut paketet, men man kanske får ha det i fortsättningen.

Bara kontakta Webhallen på mån och begära en ny ratt som denna gång är väl paketerad för dom har gjort fel och får stå för det vilket jag också tror dom gör.

Annars bara att gå vidare med att kontakta din konsumentvägledare, ARN osv men då kan det lätt dra ut på tiden o ta 6 mån eller något sånt innan du får en lösning på ditt problem.

Permalänk
Medlem

Jo, mitt förslag på en lösning är ju att de skickar ut en ny ratt med en fraktsedel och jag returnerar den aktuella. Detta för att jag inte skall behöva vara utan ratt när det är uppenbart att felet har begåtts någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Jo, mitt förslag på en lösning är ju att de skickar ut en ny ratt med en fraktsedel och jag returnerar den aktuella. Detta för att jag inte skall behöva vara utan ratt när det är uppenbart att felet har begåtts någon annanstans.

Var ju nån för inte så länge sen som beställde en skärm från dom, fick en dyrare och påpekade det, och då blev ombedd att skicka in den innan han fick en ny, så du ska nog inte räkna med att dom går med på det där, verkar vara riktigt värdelös kundservice på det stället.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hände samma sak för mig fast det var ett grafikkort från deras fyndhörna, jag mailade iofs. komplett om det & fick svar dagen efter om att dom mottagit mitt mail samt beklagade att det var så men att det inte ska vara så & bad mig spara mailet som referens om det skulle bli fel på grafikkortet...

Ditto här, men det gällde en av deras dyraste RAID-diskar. ETT varv med bubbelplast runt om, sedan nedlagd i botten på lådan och mängder med stötdämpande ovanpå. De tror tydligen att posten alltid slänger paketen lodrätt och upp- och nervända. I andra fall fungerar ju inte paketeringen alls.

Jag ringde till dem och fick ett beklagande att så ska det ju inte vara, det måste vara ett tillfälligt olycksfall i packningen osv, samt en anteckning ifall disken skulle gå sönder.

Efter den händelsen köper jag endast HDs från Dustin, som alltid packar sina diskar i specialkartonger som extra säkerhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Ditto här, men det gällde en av deras dyraste RAID-diskar. ETT varv med bubbelplast runt om, sedan nedlagd i botten på lådan och mängder med stötdämpande ovanpå. De tror tydligen att posten alltid slänger paketen lodrätt och upp- och nervända. I andra fall fungerar ju inte paketeringen alls.

Jag ringde till dem och fick ett beklagande att så ska det ju inte vara, det måste vara ett tillfälligt olycksfall i packningen osv, samt en anteckning ifall disken skulle gå sönder.

Efter den händelsen köper jag endast HDs från Dustin, som alltid packar sina diskar i specialkartonger som extra säkerhet.

Trist, men jag har beställt från fyndhörnan förr & då har det varit perfekt emballerat.. så det har nog med person att göra & inte själva företaget.. men likasom man får vad man betalar för när det gäller prylar så gäller det även personal.. man får vad man betalar för.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
har du något belägg för detta? Låter väldigt osannolikt. Hårddiskar, datorer och annat ömtåligt skulle ju behöva packas med 4dm skumplast för att klara sådan behandling.

Detta stämmer, jobbar själv på poståkeriet, som hanterar dessa paket.

kravet är ett fall på 1m, plus att det måste vara ett visst mått från utsidan och in till varan, tror det är 2-3cm, alltså stoppingen imellan kartong o vara.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

ska börja släppa mina paket från 1m å se vad som händer, är det paj returnerar jag... blir lite paket till mig framöver som jag kan behålla säger jag....

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

det är nog ganska lätt att få en RMA från poståkeriet, hört av en del kunder att det brukar lösa sig, bara allt stämmer osv, och du inte skickat nåt du inte får skicka dvs, sprit osv

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Det står faktiskt på posten.se att alla försändelser ska vara förpackade för att hålla för ett fall på 1m. Efter man läst det känns det som ett rent under att något ens skulle komma fram helt.

Det kanske är för sent nu, men nästa gång någon ser ett sånt där paket, att det är skadat när postmannen lämnar ut det, då ska man säga "Stopp!" och anmäla skadan på plats. Då finns det bevis på att den var skadad vid leverans, eller iaf att förpackningen var det, och att innehållet KAN ha blivit skadat. Dold skada ska anmälas inom 7 dagar.

Det där var ingen vidare förpackning för övrigt, speciellt med tanke på att du inte skickade in den sådär ens. De kanske borde lära sig av Antec. Har fått flera saker på RMA från dem, de kommer alltid i förpackningar som är runt 300% av originalkartongens storlek.. typ en kubikmeter för ett nätagg

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Har nu talat med en trevlig kille på webhallen och förklarat situationen, han var inte direkt imponerad. Visade även denna tråd och han bifogade denna till ärendet.
Han medgav även att de inte skulle godta en kartong som såg ut på detta sett om den hade kommit in för inbyte.
Samtidigt så lade han en order på en ny ratt med en rutersedel för det skadade paketet. Så om någon dag eller två så sitter förhoppningsvis och kör så det ryker igen!

Mycket trevligt bemött, och snabb hantering.
Förtroendet för webhallen som företag finns kvar.
Men en lite kurs i paketering kanske somlig skulle ha nytta av

Permalänk
Medlem

Där ser man.. låter bra detta.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kanske killarna som jobbar där har skärpt till sig för sist jag var in där och handlade över disk så gict det som jag tyckte det snabbare att bli expedierad än vad det var sist.

Kan ju vara också att det är en äldre kille där också som jobbar o inte bara ungtuppar för kan lätt bli lekstuga då enligt min erfarenhet.

Men men +++++ för Webhallen i detta ärrende som tråden handlade om och där fick dom lite goodwill ang sitt något skamfilade rykte!

Permalänk

det tråkiga e att man betalar innan de hämtar paketet, om paketet ser förjävligt ut kan man säga NÄ TACK! o få pengarna tebax?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Oj oj. Eftersom att min Farsa är lastbils chaufför och att man själv planerar på att bli det med så har man åkt med honom och se riktigt risiga pallar och lådor, men det här är en av dem värsta faktiskt. Hade den där legat på en Mellanhandel hade det varit en Returvara, dvs den skickas tillbaka. Och vad jag vet så ska butikerna lämna tillbaka förpackningar i sådant där dåligt skick till leverantörn och få en ny, dock så vet jag inte om det gäller om butiken själva orsakat skadan.

Om det var posten som skickade så är jag inte förvånad, jag har varit i tomteboda och sätt pakethanteringen där, dom tar och bokstavligt kastar paketen in i löscontainrar/trailers (Semitrailer, googla om ni är osäkra) och sedan staplar dem på varandra och sedan lastsäkrar inte lasten.

Permalänk
Medlem

Jag har själv praktiserat på webhallen och paketerat. Inte ett enda av ca 200 paket var äns nära av att se ut sådär. Alla produkter låg i fina helt nya kartonger. Ganska mycket tejp var det också

Visa signatur

Manchester United

Permalänk

När jag beställde från OcUK så fick jag mina lösa prylar ytterst dåligt packeterade (Beställde två chassin och en massa prylar). De hade tryckt ner allt i en låda som vart för liten och tejpat ihopa allt.

Det komiska är att först lyckas de slarva bort kollit med saker (båda chissina kunde jag hämta ut på deras kontor efter de ringt och undrat om de kunde lämna dem några dagar senare medans lådan med komponenter hade de inte där) ett par dagar senare så kommer det en avi i lådan om att jag kan hämta ut det på det lokala postkontoret (de har inte right och frågat om jag var hemma och kunde öppna).

När jag hämtar ut lådan så är den väldigt misshandlad, så jag får kassörskan att intyga att den var så när de lämnade ut det sedan öppnar jag det (uthämtat), mha en kniv jag lånat i kassan, och ser att förvånansvärt nog så är allt i lådan helt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
det tråkiga e att man betalar innan de hämtar paketet, om paketet ser förjävligt ut kan man säga NÄ TACK! o få pengarna tebax?

Så tror jag inte att det ska gå till, att de tar betalt innan de hämtar paketet.
Jag känner i alla fall inte igen det....

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

webhallen var bättre förr, iallafall på att paketera, har beställt BLA ett mobo därifrån och då låg det utan skydd i botten och massor av stördämpande ovan på, visserligen var det ett mobo så det klarar ju lite...men tänk om det varit en hårddisk?

EDIT: zion fick du det utan ytterpaket, bara sådär som på bilden?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Aka_The_Barf:

Är du förvånad över att det saknas en extra ytterkartong, så kan du få många fina exempel från olika butiker som JME, Komplett och ITbutikken där tex de endast slagit brunpapper runt lådan till grafikkort för 3000.- och smällt på adresslappen (JME). Eller varför inte adresslappen direkt på lådan utan något papper alls (Komplett för mindre än ett år sedan vid skick av en avancerad SCART-växel i låda HELT olämplig för direktskick). ITbutikken skickade ett surroundsystem på samma sätt som komplett, adresslapp smällt direkt på lådan. Lådan kom fram med "locket" öppet pga alla skador.

Dessa tre exempel kom fram med helt förstörda, krokiga och mosade kartonger, vilket påverkar andrahandsvärdet och gör att man undrar hur personalen är på företagen i övrigt. Sakerna lyckades i dessa exempel överleva, men så ska det givetvis inte gå till.

Rekordet går nog till ett företag som kursade för ett antal år sedan (Computer Connection). De staplade på hög följande: Ett högtalarset underst, samt sedan 8 av dåtidens mycket fina och importerade spelkartonger (inga simpla DVD-fodral då inte) ovanpå. Runt detta slogs ett varv brunt papper och några tejpbitar. Ni kan själva föreställa er hur detta såg ut när delarna(!) kom fram till slut. Jag vägrade hämta ut paketet och det gick i retur. Efter ett samtal från mig slapp jag mer problem från det företaget, och de "slapp" tjäna några mer pengar på mig.

Dustin (jag vet att jag tjatar om dem ) har i sina sämsta stunder ändå legat inom anständighetens gräns. Oavsett vad jag beställer, stort som smått så är det ALLTID en extra ytterkartong. Det är iaf min erfarenhet och den tryggheten gör att jag ibland är villig att betala för lugn i sinnet.

När jag börjar tänka på allt som hänt genom åren blir jag mörkrädd. Detta är bara en liten del. Hua!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro