Permalänk
Medlem

fd UPC byter routing

nu går routingen via comhems nät ....

förr hade jag bara 40% PL nu är det uppe i 100%

<3 comhem ...

jan påpeka att min UL ligger n umera på 6.5Mbit jmf mot 7.7Mbit mot UPCs TPtest server ... wooo!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bra att de bytte men... min upload är också på 6.7 istället för raka 8.1 som jag hade förut med upc.... 2mbit som fattas

Permalänk
Permalänk

Själv har jag fortfarande min UL kvar!

Permalänk
Medlem

hoppas det är nått strul nu iom övergången bara ... vore synd att tappa nästan 2Mbit ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Förklarar kanske varför mitt internet var nere 14-23 igår samt var det en natt för några dagar sen. Skönt att hamna på comhems backbone men får hoppas det inte leder till massa strul en tid innan allt är helt klart.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jag är kvar på Chellos, har fortfarande en Chello domän ^^

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

comhems trafik via netnod i sthlm ärju redan uppe och peakar på 7Gbit/s av 10 möjligt både på A och B anslutningen .. ... de har mååånga kunder

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

kan man få se Comhems graf ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Trevligt min lina gick ner 08 imorse. Ska se om jag kan ringa och gnälla lite när jag kommer hem om den fortfarande är nere då.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Det är DÄRFÖR som det går betydligt långsammare senaste dagarna mot senaste halvåret. Vad roligt...

Kunde skicka 950kb/s stabilt tidigare, nu ligger det på 550kb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Det är DÄRFÖR som det går betydligt långsammare senaste dagarna mot senaste halvåret. Vad roligt...

Kunde skicka 950kb/s stabilt tidigare, nu ligger det på 550kb/s.

Japp! tacka comhem för det! Har du ringt in och klagat på det? gör de! desto fler som klagar på att UL blivit sämre nu desto snabbare, om alls? så fixar de kanske problemet ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
kan man få se Comhems graf ?

http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.geb.25...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt om jag kan hålla med
inatt var första gången på länge min upstream hängde med som den borde

tp-test som körs 04.05 varje natt
http://img242.imageshack.us/img242/9435/tptestgraphwi1.png

Permalänk
Medlem

Va bra då då kanske de löser problemen ...

jag är bara rädd för när de skall lansera 8 upp till alla på comhem .. snacka om att de kommr få problem då ... uj uj

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Eftersom all trafik inte är borttagen från Aorta enligt en av ovan grafer så tyder det på att det fortfarande är något kvar att göra. Gissningsvis så håller comhem på att utöka kapaciteten via netnode och när trafiken är helt överflyttad (nollad i ovan graf) så är också belastningen på comhems sida ordnad. Ser ingen annan anledning till att det ligger kvar trafik via gamla UPC-backbonet annat än att comhems peering är för belastad för att hantera all trafik just nu. Man kan dock kanske tycka att de skulle avvaktat tills de hade kapacitet via netnode innan de flyttade över men men.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

har en fråga som jag undrar lite över som jag har hittat på comhems hemsida.

"Com hem kan erbjuda 5 000 Mbit/s i varje uttag, detta är den i särklass mest kraftfulla infrastruktur man kan ha i en bostad"

http://www.comhem.se/portal/comhem/fastighetsagare_bostadsrat...

vilka uttag syftar dom på ? 3 håll ivägen o 5 gibit ? låter helt sjukt...
eller är det fibern som är in i husen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Congo
har en fråga som jag undrar lite över som jag har hittat på comhems hemsida.

"Com hem kan erbjuda 5 000 Mbit/s i varje uttag, detta är den i särklass mest kraftfulla infrastruktur man kan ha i en bostad"

http://www.comhem.se/portal/comhem/fastighetsagare_bostadsrat...

vilka uttag syftar dom på ? 3 håll ivägen o 5 gibit ? låter helt sjukt...
eller är det fibern som är in i husen ?

Coax har ju en jävla drös med gigabit i maxkapacitet egentligen, så varför skulle det vara konstigt?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

det är en sak vad kabeln klarar av in i väggen, samma sak med fibern o ha det rakt in i vägen
men säg nu att alla i ett hus skulle få 5 gbit rakt in i vägen hur bra skulle det hålla, o vad finns det för switchar o hela den biten som kan ju ut 5 gbit i varje uttag? låter lite over kill för kom hem som såna problem med sina andra tjänster tex 24/1 runt om i landet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Coax har ju en jävla drös med gigabit i maxkapacitet egentligen, så varför skulle det vara konstigt?

ja det e väl comhem strategi att motivera sin "tekniks" existens fortfarande, att docsis 3 inte e klar och att man bara för tillgång till ett få tal av dessa 1000 tals Mbps är en annan sak, sen så snor tv kanalerna ganska avsevärd andel av dessa Mbps.

Permalänk

toxi Tvn drar inte mbit, det är ett helt annat nät.

skulle nog tro att hdtv är kanske mera med bredband o göra men det vet jag inget om.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
toxi Tvn drar inte mbit,

Förvisso inte Mbit, men däremot bandbredd (på RF-nivå), vilket i praktiken begränsar mängden data som går att trycka över en koaxialkabel.

Permalänk

bjr joo Den använder jue en viss % av användningen i kablen. Men dom kommer jue aldrig sno Comhems Fiber nät så länge det inte är HDTV ( jag tror jag hörde att HDTV är Mbit baserat)

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ser ut som alla F.D. UPC-kunder nu är flyttad till comhem backbone iom idag. Trafiken nollad på netnode nämligen.

http://stats.autonomica.se/perl/14a...tockholm.gea.13
http://stats.autonomica.se/perl/14a...tockholm.geb.13

Skulle vara kul att se comhems netnodebelastning i Sth just nu

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
bjr joo Den använder jue en viss % av användningen i kablen. Men dom kommer jue aldrig sno Comhems Fiber nät så länge det inte är HDTV ( jag tror jag hörde att HDTV är Mbit baserat)

fortfarande ointressant om en kabel klarar 5Gbps eller ej om det inte finns end utrustning som stöder denna imaginära bandbredd. I såfall kan man hävda att cat 6 klarar 10 Gbps eftersom det är på gång utrustning för detta med 10 Gbps tp, vilket uppenbarligen är mer än 5.

Dessutom tar 1 analog kanal lika stor "plats", bandbredd som en kanal i docsis 1/2 som ger som mest 40-50 Mbps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
fortfarande ointressant om en kabel klarar 5Gbps eller ej om det inte finns end utrustning som stöder denna imaginära bandbredd. I såfall kan man hävda att cat 6 klarar 10 Gbps eftersom det är på gång utrustning för detta med 10 Gbps tp, vilket uppenbarligen är mer än 5.

Dessutom tar 1 analog kanal lika stor "plats", bandbredd som en kanal i docsis 1/2 som ger som mest 40-50 Mbps.

ja då ska vi inte nämna fiber som med wdm kan transportera ohyggligt stora datamängder teoretiskt, slå koax på fingrarna rätt hårt

Visa signatur

Nätverksnörd