Vista Speech Recognition, en funktion värd att testa

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vista Speech Recognition, en funktion värd att testa

För er som ännu inte upptäckt Vistas inbyggda voice recognition kan jag slå ett slag funktionen. Den är förvånansvärt bra efter en liten inlärningsperiod.

Här finns en demonstrationsvideo:

http://www.istartedsomething.com/uploads/vistavoicerec.mov

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jag har bara text to speech...så det finns bara på English (United States), English (United Kingdom, German (Germany), French (France), Spanish (Spain), Japanese, Traditional Chinese, and Simplified Chinese.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ja rätt dåligt att inte fixa stöd för ett språk som talas av typ 10 miljoner (finland?) personer...
Jag körde det mycket i början, läste pdf:er i fullskärm och sa till datorn att byta sida.
Enda problemet var att när jag sa 'space' så kunde jag många gånger inte hålla mig från att säga resten också. Dvs:
Space, the final frontier! These are the voyages of the star ship enterprise. Its five year mission to explor new worlds and new civilizations. To boldly go where no man has gone before. (skrivet ur huvudet)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag använde speach to text till office 2003 en hel del när jag skrev mitt examensarbete faktiskt, funkade över förväntan får jag säga. Jag använde mig av ett bluetooth headset så då kunde jag bara gå runt i lägenheten och säga alla ideér och infallsvinklar jag kom på även om jag höll på med nåt annat samtidigt (det är ju oftast just då man får de bästa ideérna). Med automatisk gramatik- & stavningskontroll så blev det faktiskt helt ok men vissa meningar var helt åt skogen och de tankarna gick aldrig att återskapa igen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja rätt dåligt att inte fixa stöd för ett språk som talas av typ 10 miljoner (finland?) personer...
Jag körde det mycket i början, läste pdf:er i fullskärm och sa till datorn att byta sida.
Enda problemet var att när jag sa 'space' så kunde jag många gånger inte hålla mig från att säga resten också. Dvs:
Space, the final frontier! These are the voyages of the star ship enterprise. Its five year mission to explor new worlds and new civilizations. To boldly go where no man has gone before. (skrivet ur huvudet)

Men ja...10miljoner är INGET!
Inte alls dåligt av ms att dom tänker smart.
Kolla i kartboken vad länder brukar ha i befolkning.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Men ja...10miljoner är INGET!
Inte alls dåligt av ms att dom tänker smart.
Kolla i kartboken vad länder brukar ha i befolkning.

Ja tagga ner och titta på smilyn så du inser att det var ironi.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Dear aunt, let's set so double the killer delete select all

Visa signatur

Test

Permalänk

Varför funkar inte taligenkänning över huvud taget i Svenska Vista? Jag har Ultimate... tycker man borde kunna använda Engelska taligenkänningen åtminstonde, eller kan man detta på något vis?

EDIT: Riktigt dåligt att dom skriver med det på den svenska användartips sidan:
"Utför vanliga datoruppgifter med hjälp av rösten
Träna upp datorn på att förstå din röst med funktionen för taligenkänning i Windows Vista, och upptäck hur lättillgängligt och bekvämt det blir att diktera kommandon, e-postmeddelanden med mera." ( http://www.microsoft.com/sverige/windows/using/windowsvista/d... )

Permalänk
Avstängd

En häftig funktion, de må jag säga!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja tagga ner och titta på smilyn så du inser att det var ironi.

Jag blev bara lite syrlig..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Ingen som vet hur man aktiverar på svensk version av Vista?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller är det helt värdelöst?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Är det bara jag, eller är det helt värdelöst?

Den blir bättre ju mer du använder den. Dessutom finns det en funktion (kommer inte ihåg vad den heter) som du kan använda för att träna programmet att känna igen ditt uttal.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

var hittar man det egentligen? Kontrollpanelen>>>speech reco. där står det bara att om jag vill lära mig mer så ska jag gå in på den här sidan:
http://www.microsoft.com/enable/products/windowsvista/speech....

det står ingenting om aktivering, installation eller nedladdning på sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Den blir bättre ju mer du använder den. Dessutom finns det en funktion (kommer inte ihåg vad den heter) som du kan använda för att träna programmet att känna igen ditt uttal.

Så upplever du, som antagligen använder den regelbundet, att det går smidigare än i videon någon länkade till här? För på den videon så kändes det ungefär lika användbart som skärmtangentbord, bra för de som inte klarar av ett vanligt. Bara det faktum att man säger "dubbel click FILE" istället för "open FILE" känns otroligt ineffektivt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Så upplever du, som antagligen använder den regelbundet, att det går smidigare än i videon någon länkade till här? För på den videon så kändes det ungefär lika användbart som skärmtangentbord, bra för de som inte klarar av ett vanligt. Bara det faktum att man säger "dubbel click FILE" istället för "open FILE" känns otroligt ineffektivt.

Det blir som i videon, inte vidare effektivt, men kul.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

BlueBerryBoy, exakt samma sak som jag beskrev ovanför så finns inte funktionen i Svenska Vista, du kan inte ens använda den engelska varianten vilket SUGER.
Va sysslar Microsoft med? Går det inte att köra engelska på svenska vista, baaaaah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det blir som i videon, inte vidare effektivt, men kul.

Haha, jo det förstås.

Det jag sett av vista än så länge är dock bara målarlåda och roligt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
BlueBerryBoy, exakt samma sak som jag beskrev ovanför så finns inte funktionen i Svenska Vista, du kan inte ens använda den engelska varianten vilket SUGER.
Va sysslar Microsoft med? Går det inte att köra engelska på svenska vista, baaaaah!

ahhh, så [fult ord] dåligt!!! Går det inte på nåt sätt?

*google-sökning pågår*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
ahhh, så [fult ord] dåligt!!! Går det inte på nåt sätt?

*google-sökning pågår*

Håller med till fullo, snälla säg till när/om du finner något, är väldigt sugen på att pröva

Jag tog bort inlägget nedanför som bumpade hela tråden utan något vettigt att tillägga / Aqualize

Permalänk
Medlem

Finns det inget man kan göra?

Kanske fixas med servicepack 1 ?

Någon som har koll?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Finns det inget man kan göra?

Kanske fixas med servicepack 1 ?

Någon som har koll?

Man kan installera t.ex. den engelska versionen av Vista.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Kan jag dra ner det engelska vista home premium någonstans och anväda min licens till det istället?

Dock så vill jag ha mitt operativsystem på svenska. Finns det inget hack som låser upp engelsk speechrecognition i det svenska?

Finns det något bra tredjeparts program som kan styra med hjälp av rösten?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kan jag dra ner det engelska vista home premium någonstans och anväda min licens till det istället?

Dock så vill jag ha mitt operativsystem på svenska. Finns det inget hack som låser upp engelsk speechrecognition i det svenska?

Finns det något bra tredjeparts program som kan styra med hjälp av rösten?

Hm det går väl inte att använda samma produktnyckel till olika språkversioner va? Lite osäker...

Man kan installera engelskt OS och sen installera ett svenskt språkpaket.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Apropå demovideos: http://www.youtube.com/watch?v=KyLqUf4cdwc

Hahaha xD Såg igenom hela, helt underbar!

Permalänk
Medlem

Språkpaket fungerar bara på enterprise och ultimate. Jag har bara licens till home premium.

Min kompis köpte sin laptop i spanien (xps m1210) och ville byta till svenskt operativsystem så han ringde till microsoft sverige och frågade om han kunde ladda ner det på tex piratebay och använda sin nyckel till det istället och de sa att det var okej.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Språkpaket fungerar bara på enterprise och ultimate. Jag har bara licens till home premium.

Min kompis köpte sin laptop i spanien (xps m1210) och ville byta till svenskt operativsystem så han ringde till microsoft sverige och frågade om han kunde ladda ner det på tex piratebay och använda sin nyckel till det istället och de sa att det var okej.

Ok så det är alltså samma produktnyckel till t.ex. Vista Ultimate Engelsk och Vista Ultimate Svensk?

Förresten det SKA gå att installera språkpaket på ALLA Vista-versionerna. Officiellt är det bara Ultimate som stödjer det men... ska finnas något registerhack eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ok så det är alltså samma produktnyckel till t.ex. Vista Ultimate Engelsk och Vista Ultimate Svensk?

Förresten det SKA gå att installera språkpaket på ALLA Vista-versionerna. Officiellt är det bara Ultimate som stödjer det men... ska finnas något registerhack eller liknande.

Finns det? Fungerar det felfritt? Svårt att fixa?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

jag har vista ultimate sp1 32bitars på engelska/usa vet inte riktigt men iaf
får inte voice recognition att funka kommer bara en ruta som säger att ja måste ställa in rätt språk typ.
och jag kör ja med engelskt men bara tangentbordet på SV men har prövat byta till uk/us.

har prövat byta ut allt som man kan ändra till engelska men funkar inte endå!

sorry att ja drog upp en gammal tråd, pallade inte göra ny.

Visa signatur

Gigabyte ga p55m UD2 | Intel i5 750 @3600MHz | Cooler master V8 | PowerColor HD5850 PCS+ | Corsair XMS3 PC3-10666 | Corsair HX620W | NZXT M59