Permalänk
Medlem

Hur varmt kan en E6600 klara?

har 69C enligt TAT efter några minuter med prime95 +distributed för att belasta på kärnorna. tempen verkar inte gå högre än så ... 1.3V i spänning å de mesta standard förrutom fsb som ja dragit upp då för att klocka.

Är det inom rekommenderade gränserna? eller är det för högt?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Offtopic : Najs maxklock du haft, undrar om den sparas även om man plockar ur cpun ... Isf kan ju intel vid en rma se vad den vart klockad till

Det tuffaste är att min maxklock står åxå i tat, fast jag inte körde tat i min högsta inställning ...

Ontopic : Litar inte på Tat, på min burk visar tat 34° när asus probe visar 46, slår på ca 12 grader .
Som jag ser det vill jag på ett sätt tro på det lägsta, men om det lägsta är det som visar fel så kan jag ju skada cpu:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BABOON_ASS
Offtopic : Najs maxklock du haft, undrar om den sparas även om man plockar ur cpun ... Isf kan ju intel vid en rma se vad den vart klockad till

Det tuffaste är att min maxklock står åxå i tat, fast jag inte körde tat i min högsta inställning ...

Ontopic : Litar inte på Tat, på min burk visar tat 34° när asus probe visar 46, slår på ca 12 grader .
Som jag ser det vill jag på ett sätt tro på det lägsta, men om det lägsta är det som visar fel så kan jag ju skada cpu:n.

Missförstånd, både från dig och TAT.
TAT vet inte att moire kör med multipel 8, utan rapporterar som om det vore 9..
F.ö. kan du lita på TAT, men inte på ASUS Probe.

Mvh

Permalänk
Medlem

ja max-klock är 3.4 vid boot, men den var inte stabil dära ...

ja kör dessutom "passiv" kylning av ninja scythen i ett p180, fast de sitter ju 2 120 fläktar näara kylflänsen så

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Missförstånd, både från dig och TAT.
TAT vet inte att moire kör med multipel 8, utan rapporterar som om det vore 9..
F.ö. kan du lita på TAT, men inte på ASUS Probe.

Mvh

Aha det förklarar ett o annat, tackar

Permalänk
Medlem

va tror ni om felmeddelandet då? "currupt file"? jag kör ju PCI bussen i standard 133Mhz ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Vila i frid

PCI är 33 MHz, AGP är 66 MHZ och PCI-E är 100 MHz.

Permalänk
Medlem

Fan envisas alla med schythen för ? Den e ju keäääaasss.
Skaffa en Tuniq Tower ffs ! Snyggare också
Men 70 grader hade jag tyckt varit lite drygt. Är kylaren varm eller kall? Är kylan inte hyffsat varm så är det dålig kontakt mellan kylarens material och processorns IHS.
Titta 3,6 ghz 24/7 klock. Det ni !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jo kylaren är ju lite varm ... den körs ju utan fläkt direkt på. men den borde vara varmare med tanke på att TAT säger 70C 70 är tok varmt! de bränner man sig på ju ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Inte så lämpligt med passiv kylning vid överklockning... Och ska du högre så behöver du öka vcore etc. Gör processorn ännu varmare. Skaffa en fläkt?
Tex noctua gör völdigt tysta fläktar.

Permalänk
Medlem

sitter ju som sagt 2 st 120mm 2cm från kylaren, ovanför samt vid sidan ...
kör ju ett P180 chassi ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

fler fläktar skadar aldrig ^^,

Så länge man inte bryr sig om ljudnivån (mitt fall) , då jag har 3x120mm som överröstar allt annat...

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem

fler fläktar skadar! desto tystare desto bättre

ja har ju bytt ut alla fläktar i mitt system och kör passivt grafikkort.

Jag slog på funktionen som varierar spänningen efter belastningen på CPUn vilket gav några grader i idle. nu ligger den på ca 50 i idle.

JAg lade även till en "platta" i chassit för att minska turbulens uppe i hörnet vid cpukylaren och öka luftflödet utan att direkt ändra på något.

Visa signatur

Nätverksnörd