Permalänk
Medlem

Köpråd?

Hej.

Jag börjar bli sugen på att uppgradera min Xp3200 maskin och undrar vad som är mest prisvärt.

Antar att jag behöver:

Moderkort
CPU
Grafikkort (PCI Express)
Minne (ca 1 gig min)

Är inget spelfreek så vad som är viktigt när det gäller grafikkort är att det är fläktlöst.
Samma sak är viktigt för MOBO. + Att det finns hyffsat med pci platser då jag har ca 3-4 pci kort jag gärna stoppar i.

AMD / intel kvittar men dual core vore trevligt.

Och eftersom jag inte spelar är jag inte ute efter något monster. Snarare nått tyst.

Vad rekomenderar ni?=

Permalänk

Tyvärr så dräller det inte direkt av moderkort med 4st PCI-kortplatser eller mer, då de flesta har ett par PCI-e x1 kortplatser och 2-3 PCI-kortplatser.
Om du nöjer dig med tre PCI-kortplatser så finns det desto fler bra moderkort att välja mellan.

Vad värdesätter du i ett system? Det verkar som om ett av kraven är att det är tyst, men värdesätter du klockningsvänlighet, eller räcker det med ett stabilt system?

Gigabyte GA-965P-DS3 är ett trevligt passivt kylt moderkort med bra överklockningsmöjligheter, som kostar strax över tusenlappen.

Om du kan tänka dig att klocka är en Core2Duo E4300 en trevlig processor. (den är bra även oklockad, men jag skulle nog tittat på den dyrare E6600 om jag ville ha hög prestanda utan klockning)

Scythe Ninja Plus är en bra, stor och tyst processorkylare. (går att köra fläkten på lågvarv även på en klockad processor)

När det gäller minne, så om du inte klockar så duger det mesta i minnesväg, prestandan skiljer inte så många procent.
Däremot om du klockar så är det ide' att titta på PC6400 och uppåt.

När det gäller grafikkort, så duger ett passivt kylt 7100GS (eller motsvarande) gott om man inte spelar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte spelar spel (ok tetris kan jag fördriva tiden med men det ställer inte några speciella krav på hårdvaran)

3 pci platser får väl räcka.

Klocka är jag nog inte i behov av. Föredrar låg ljudnivå och stabilitet. (kan tom tänka mig att klocka ner för att få den tystare).

Jag upplever inte direkt min 3200+ slö eg. Men jag vill upp på en 64 bitars cpu och med dual core så....
Annars är nog det som jag känner är mest begränsande i det jag gör idag diskaccessen och minnet.

Så sammanfattningsvis är väl mina krav.

Hyffsat med minne + Dual Core. I övrigt är pris det jag värdesätter men då behöver det inte betyda billigast är bäst utan det är väl mer prisvärdhet jag är ute efter.

Permalänk

Något sådant här kanske kunde vara något för dig:

ECS P965T-A, P965, Socket-775, SATAII, GbLAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16
Artikelnr: 324692
Lagerstatus: 50-99 st. på lager 879

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Artikelnr: 322631
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1750

Scythe Ninja PLUS Rev. B CPU-fläkt, 120 mm Fläkt, Socket 478/775/754/939/940/AM2
Artikelnr: 320978
Lagerstatus: 50-99 st. på lager 449

TwinMOS DDR2 PC4200 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4
Artikelnr: 312091
Lagerstatus: 100+ st. på lager 1549

Gainward GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI
Artikelnr: 325501
Lagerstatus: 100+ st. på lager 425

Total: 5.052,00
www.komplett.se

Eftersom de flesta moderkort nuförtiden bara har en IDE-anslutning (för 2st IDE enheter), behöver du köpa ett IDE-controllerkort (PCI-e helst eftersom du redan hade ett gäng PCI-kort) eller en sådan här liten burk:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317206
om du har mer än en IDE-hårddisk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips.

Jag har mer än en IDE hårddisk. har PCI IDE kontroller och det var därför jag behövde fler pci platser. Iof finns det ju konverterare till isa. Men eftersom diskarna är det slöaste kanske det är dags att stoppa i några raptor diskar istället.

Hur står sig AMD när det gäller deras X2 cpu (har inte de dual core) i pris och kvalitet/pris jämfört med Intels Core2duo? Är det Intel som gäller nu?

FÖ behöver man väl nästan ett nytt kragg med va? Eller är det samma anslutningar som till ett Asus A7N8X-Deluxe (elelr vad mitt nu heter)