Ska det vara så här?

Permalänk

Ska det vara så här?

Jo, jag plockade bort både diskettenheten och Zip-driven (ATAPI) och dess kabel. När jag nu går in i bios, hur ska jag då avaktiver dessa så att de inte laddar igen?

Så här ser det ut nu:

Primary Master: Hårddisken
Primary Slave: Auto (finns inget inkopplat där)
Secondary Master: HP-Brännare
Secondary Slave: ASUS DVD-Rom som är både äldre och sämre än HP:n

Är dessa inställningar rätt?

Permalänk
Medlem

Såvitt jag kan se så ser det ut som det ska... Om jag förstod dig rätt så försöker den boota från floppyn eller ngt i den stilen, men det måste du kolla på annat ställe i bios, leta efter ngn sorts "boot-up priority" eller liknande. Det du skrev med slave o master visar bara hur hårddiskar och optiska enheter är inkopplade på dina IDE- eller SATA-kablar. Visserligen avgör ju master och slave var systemet försöker boota från, men det är inte här det förmodligen krånglar...Floppy & zipläsare sitter inte på samma kabel som HD och läsare, så de hör inte hit så att säga. Hoppas jag har rätt för mig nu och att det inte blev helt oförståeligt...

Permalänk

Det är väl inget problem det är väl mer att jag tycker att det ska vara i ordning så att säga så att det blri optimal start och i den ordningen. Jag tror att jag har stängt av diskettenheten, satte något med Legacy Disk A på disabled eller none sen fanns det en b också...

Permalänk
Medlem

Ok. Men vad jag har sett så ser det finfint ut.

Permalänk

Men du tycker att denna ordningen är bra? Känns som att det ska vara något på Primary Slave så att det ser snyggare ut och startar bättre...

Någon ska jag väl disabla eftersom denna inte används? Då slipper man se den i uppostningen och kanske vinna lite prestandamässigt?

Permalänk
Medlem

Hmm jag tror inte du behöver ändra något. Om det ser ut som jag tror så har datakabeln till din HD tre kontakter. En går till moderkortet, en till din HD och en bör vara tom. Rätta mig om jag har fel. Det är i så fall den tomma kontakten som är primary slave, och jag tror inte du kan inaktivera den kontakten... Lite svårt att förklara, men det "primary slave - auto" du ser är bara att bios visar att de nvet att kontakten finns. Så här finns nog ingen prestanda att hämta, om du ens kan "plocka bort" kontakten från bios. Den läser ju inte in några drivrutiner eftersom det inte finns någon primary slave inkopplad

Permalänk

Okej, men går det inte att ändra så att den post som det inte finns någonting på kommer på den sista posten? Frågan är då i vilken ordning man ska köra eller funkar det inte att ändra posterna så?

Permalänk
Medlem

Om det nu är så jättenoga så gör så här istället. Flytta din:
- Secondary Slave: ASUS DVD-Rom som är både äldre och sämre än HP:n till
- Primary Slave

Då är den sisa posten tom. Men har inte någon större betydelse. Kommer inte starta bättre p.g.a av detta. Däremot kanske du tycker det ser "finare" ut....

Citat:

Primary Master: Hårddisken
Primary Slave:ASUS DVD-Rom som är både äldre och sämre än HP:n
Secondary Master: HP-Brännare
Secondary Slave: Auto (finns inget inkopplat där)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rorax
Om det nu är så jättenoga så gör så här istället. Flytta din:
- Secondary Slave: ASUS DVD-Rom som är både äldre och sämre än HP:n till
- Primary Slave

Då är den sisa posten tom. Men har inte någon större betydelse. Kommer inte starta bättre p.g.a av detta. Däremot kanske du tycker det ser "finare" ut....

Det löste sig, satte den där Auto på None så var de bara de tre posterna som de fanns något på, och det har inte blivit några problem än så länge...