Permalänk
Medlem

Trubbel med chassifläkt..

Har köpt en Enermax chassifläkt med inställningsbar hastighet.. men jag får det inte att fungera.

När jag kopplar in den så går den på lågvarv.. blåser ytterst lite.. Men det fungerar inte att öka hastigheten.. Fläktkontrollen ser ut som en vit plastskruv..utan några anvisningar på vart max och min är.. Så jag skruvade åt alla håll och kanter ett par varv.. men inget händer.. Kan det vara så att jag har vridit av någonting?

Någon som vet hur en sån där vit plastskruv fungerar? här är en bild:

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

Den ska int egå at skruva några varv alls, max 3/4 varv typ. Är nog nått galet eller så har du för stor skruvmejsel så du inte kommer ner i spåret

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Jodå.. jag kommer ner i hålet.. Men det finns inget motstånd alls på skruven.. utan den går att skruva hur många varv som helst.. =/

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem

Den vita plastskruven sitter troligen på en potentiometer är tänkt för att reglera fläkten. Om du har använt väldigt mycket våld kan det vara så att du har vridit sönder den, men du kan också ha fått ett måndagsexemplar av fläkten där den var trasig från början.

Om du klipper av sladdarna till potentiometern och kortsluter dem med varandra så bort fläkten gå med full fart, det är i alla fall på det viset som alla reglerbara fläktar som jag kommit i kontakt med fungerat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Okej.. Borde jag gå tillbaka med den? Eller kommer dem påstå att jag har tagit sönder den då? Visst det kanske var jag.. men det var absolut inget våld.. typ som att skruva i smör.. Då det inte fanns några markeringar för plus och minus så kunde ju inte jag veta..

Går det att laga skruven å det som sitter där i tro?

EDIT: Jag öppna skruvgrejen... Det såg fint ut.. men när jag tog en kik vad som fanns i skruven så hitta jag som en tunn ståltråd..formad som en bygel som var helt av..

Aja.. jag orkade ändå inte tjafsa om 100 spänn på evt garanti.. köper en ny.... av ett annat märke nästa gång..

Du säger att man kan kortsluta kablarna.. Hur blir det om jag istället rycker bort dem? Blir det lågvarv då hela tin istället?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem

Om du drar bort dem stannar fläkten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Och med kortsluta menar du helt enkelt tvinna ihop dem?

Kan det bli farligt på nåt sätt?

EDIT: Hittade en "hastighetsdämpare" som begränsar 12volt till 5,5..
Så om jag "kortsluter" kablarna, och sätter på en hastighetsdämpare.. då borde den köra på halv speed.. runt ~ 1500rpm..

Vilken omväg för en fläkt tur att det inte är någon av mina huvudfläktar då jag inte har någon 80mm plats

Edit2: Ska bara säga att jag har tvinnat ihop sladdarn nu, och det funkar prima! Jädrar vilket ös :D:D

Undra bara hur den kommer gå på 5,5V.. kanske går ner på lägsta varv då igen.. Får väl bli en Zalman Fanmate om jag nu måste använda fläkten!

Tack för alla svar

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »