Permalänk
Medlem

AMD X2 5200+ CPU hastighet?

Hej! Har kört CPU-Z på min burk och den ger 1000Mhz som uppgift på processorhastigheten. Den ska ligga på 2,6Ghz per kärna.
Fel på processorn??

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

Stäng av Cool and Quiet i bios så löser det sig.
Den klockar ner sig när det inte behöver all kraft.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem

Hittar inget om Cool & Quiet bios..
Ligger det dolt nånstans??

Visa signatur

Andy

Permalänk
Avstängd

Att Cool'n'Quiet är aktiverat gör inget. Den ligger nere på 1000MHz bara för att det inte behövs mer just då. Men när du behöver prestandan så går den genast upp till 2.6GHz.
Med andra ord, den enda skillnaden du märker är att din dator är svalar och tystare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Att Cool'n'Quiet är aktiverat gör inget. Den ligger nere på 1000MHz bara för att det inte behövs mer just då. Men när du behöver prestandan så går den genast upp till 2.6GHz.
Med andra ord, den enda skillnaden du märker är att din dator är svalar och tystare.

jepp som ovan säger...C&Q är faktisk bra datorn blir svalare och tystare om man har temp fläktar

Permalänk
Medlem

japp

prova belasta cpun med t.ex superpi och sedan tittar du i cpuz igen!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Du sparar framföralt penga å elräknigen med. jag har acktiverat CnQ på min server med athlon64 bara för å få ner min elförbrukning några koronor i alla fall. Förbruakr trots allat nsätan 11000kwh på en 2a med fjärvärme har några datorer med. Så då är det bra med strömsparfugtioner dock gillar inte att vara ner diskarna 5 gånger i kvarten då det sliter på dom annser jag.

men processorn mår appsolut inte sämmre av CnQ så bara tuta å kör. Den annpassar klockfrekvensen efter behovet.