Permalänk

Hjälp med budget-överklockning

Sitter och filar första nya systemet sedan våren '63 och har kommit fram till följande spec:

Intel Core2 duo E6600 2.4 - kyld av en Scythe Infinity
2gb minne pc5300 eller pc6400
Moderkort - Asus p5B kanske?

Jag har aldrig överklockat förut men hade tänkt göra ett försök denna gång. Jag kommer dock att vara mycket försiktig och inte sikta så högt. Detta borde påverka valet av komponenter.

Minnet kan jag spara 500:- på om jag väljer pc5300-minnena istället.

När det gäller moderkortet så har jag inget behov av WLAN, SLI, eller annat lullull. Också här kan jag spara en femhundring på att köpa ett Asus p5B istället för exempelvis ett delux som alla säger klockar så bra.

Hur pass mycket skiljer sig överklockningsmöjligheterna mellan pc5300-minnen och ett P5B mot pc6400-minnena och ett häftigare moderkort?

Kan någon med större erfarenhet kanske höfta till med ett par siffror?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

...

om du inte tänkt gå högre än tex 340 fsb så ska pc 5300 räcka ifall du kör 1:1 en del räcker till 400 fsb 1:1 men 6400 är att föredra om man tänkt klocka mycket. men det skulle du juh inte så pc 5300 räcker gott

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
om du inte tänkt gå högre än tex 340 fsb så ska pc 5300 räcka ifall du kör 1:1 en del räcker till 400 fsb 1:1 men 6400 är att föredra om man tänkt klocka mycket. men det skulle du juh inte så pc 5300 räcker gott

Tack! Men hur många GHz motsvarar 340 fsb då? Och hur många fsb skulle man kunna komma upp i med 6400-minnen?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Ja byggde ett system till min kompis för ett par månader sedan. E6300, vanliga P5B och corsair PC6400 CL5 minnen.
Klockade till 3,2ghz stabilt med maxtemp på 62 grader och med orginalkylningen.
Dock ett väldigt välventilerat chassi.
Jag tycker det är en schysst konfiguration. Så kan man lägga lite extra cash på grafikkort kanske.
Körde då minnena 1:1

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Tack! Men hur många GHz motsvarar 340 fsb då? Och hur många fsb skulle man kunna komma upp i med 6400-minnen?

Bara fråga, aldrig läsa?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Mvh

Permalänk

Re: Re: Re: ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Bara fråga, aldrig läsa?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Mvh

Jo jag sökte runt lite och läste bl.a. den där "guiden" men fattade inte så mycket. Den där tråden förutsätter ju att man har klockat förut känns det som.

Naturligtvis kommer jag att läsa på en massa om jag ger mig på överklockning senare men just nu behövde jag bara lite köpråd. Det kändes lite overkill att ge sig på överklockningsberget i det här stadiet. Ber om ursäkt om mitt tillvägagångssätt var felaktigt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~