När kommer det billigare kort från Nvidia 8xxx-serien?

Permalänk

När kommer det billigare kort från Nvidia 8xxx-serien?

Jag har en ny dator på gång och har bestämt mig för allt utom grafikkortet. Nividias släpp av 8800GTS har gjort saker och ting mycket krångligare. I dagsläget kostar dock detta kort alldeles för mycket mot hur mycket jag har lust att lägga ner på ett grafikkort. Min smärtgräns går vid 2500-3000 någonstans.

Vet någon när det kan tänkas komma ut billigare kort ur Nvidia 8xxx-serien?

Jag kan tänka mig att vänta en månad och sedan lägga mina 2500-3000:- - tror/vet ni att det har skett någon avsevärd prissänkning i och med Nvidias generationsskifte tills dess eller kommer priserna sänkas i samma takt som vanligt?

Skulle vara mycket tacksam om någon insatt kunde svara på mina frågor.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Kan säga redan nu att 8800gts inte kommer sjunka till 2500-3000:- på en lång tid framöver. Hade jag varit dig så hade jag nog väntat 1-2månader till. Kanske inte har gått ner jätte mycket men, att köpa ett billigare dx9 kort i dagsläget. Är nog ingen vidare bra idé.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Jag menade inte att 8800GTS skulle droppa till 2500 utan undrade när det skulle komma 8xxx-kort i den prisklassen. Varför ska man inte köpa dx9-kort i dagsläget?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Priserna sænks nog inte i någon større omfattning innan ATI kommer med något som kan øverta "tronen"; nu innan jul ær efterfrågan på korten sækert høg - ingen anledning før nvidia att sænka. Det tar nog ett tag innan de kommer spel etc. till dx10 - med den budget du har så sitter nog ett 7900GTO, dvs dx9-kort, fint. Det hela beror på hur mycket spelfreak du ær samt vilken uppløsning du vill køra i.

Permalänk
Hedersmedlem

Faktum är att Nvidia skall släppa nya kort i den äldre 7xxx serien så vi får nog vänta ett tag på 8800GT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

trolig uppdatering feb-mars.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Ok, så 8800GTS kanske kommer att droppa ett par hundra framöver men de första dx10-korten under 3000 kommer först nästa år?

Var får ni tag på de här framtidsutsikterna?

Den nya datorn ska ha 2 primära användningsområden - spel och HTPC. Pga HTPC så vill jag gärna ha 2 DVI-portar. Sedan brakade sambons burk samman för ett tag sedan så vi måste skaffa en till ganska snart i vilket fall.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Mitten av Mars säger de som har koll.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Hmmm, men då får det nog bli ett dx9-kort för mig. Orkar inte vänta tills mars.

Man kanske kan hoppas på att ATI släpper några billigare dx10-kort - någon som vet något om det?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Hmmm, men då får det nog bli ett dx9-kort för mig. Orkar inte vänta tills mars.

Man kanske kan hoppas på att ATI släpper några billigare dx10-kort - någon som vet något om det?

De släpper knappast några DX10 i mellansegmentet för lanseringen av R600, och det blir nog inte förren i feb-mars.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

När vista släpps ut så kommer det säkert komma nya och mera budget versioner då

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men eftersom vista kommer att skeppas med nya datorer innan feb-mars måste det väll komma fler dx10 kort innan dess?

Permalänk
Medlem

nanno: Varför det? Vista kräver ju inte DX10 kort. Plus att redan nu så finns det kretsar som stödjer DX10 förutom 8800 korten. Intels X/3000 exempelvis (även om drivrutinerna inte riktigt är där än men det kvittar ju än så länge).

Permalänk

8600GT med DX10-stöd släpps i vår.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

dannee: Ne klart att man inte måste ha ett dx 10 kort för att köra vista, men köper man en splirans ny dator vill man ju gärna kunna använda de nya tekinkerna. Men aja, värkar tyvärr så att dem inte kommer fören januari februari.