Permalänk
Medlem

En snabb fråga om lite tips

Jag börjar bli lite små trött på att spelen ska lagga nu på min dator så funderar på att köpa lite nya saker till den eller kanske kräma ur det sista ur sakerna.

Jag har en 3500+. X850XTPE och 1024mb dual och funderar nu vad som kan vara den största boven i dramat till att spel laggar och har sig?

Är det 1024mb ram som är lite för litet när man drar på 1024*768 i BF2 eller är det nått av det andra som är boven?

Funderar på att köpa lite bättre kylning och dra på processorn till 2,5GHZ och även smeka på grafikkortet med lite extra mhz. Kommer det ge nå speciellt stor prestanda boost menar ligger ju på 6478 poäng i 3dmark 05 är det normalt för mina prylar?

Önskar man hade en fetar plånbok så man kunde köpa samma saker som dom andra stora pojkarna

Permalänk
Medlem

Spelar även jag BF2 med min burk, och den är ju snäppet sämre än din. Tror att mer ram är en bra start, skulle vilja ha själv men plånkan säger nej. Däremot så kan du ju testa klocka cpun till max, för mig är det en jävla skillnad mellan 2.0ghz och 2.5ghz. Dock får jag ju stå ut med lite trög start på alla banor pga bara 1 gig ram. Men klocka och se om det gör nån märkbar skillnad tycker jag.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Testa klocka först, eftersom det är helt gratis Sen tycker jag du ska köra på 2 gig ram för BF2 käkar mkt ram.

PS. Bara så att du vet, lagg har inget som helst med datorprestandan att göra. Lagg har med bandbredd och uppkoppling att göra. Att ett spel hackar, kan däremot ha med prestanda att göra. En petitess, så nu behöver ingen mer kommentera det!

Permalänk
Medlem

Bra att du sa det så alla andra smarta folk slipper klaga mera på det

Tänkte dock inte bara just på BF2 utan mera över huvud taget... Vilket är den största flaskhalsen i mitt system?

Tänkte om man skulle uppgradera nått är det då 3500+ som ska bytas mot en C2D eller är det mitt X850XTPE som ska bytas ut mot nått nyare kanske 8800 eller ATi's DX10 lösning?

Permalänk

Jag tycker inte du har någon större flaskhals. Systemet är jämnpresterande. Men om du skulle gå och skaffa ett dx10-kort skulle processorn vara en flaskhals osv. Jag skulle köra på ett grafikkort i 2500kr klassen och byta till en c2d prolle. Sen kan du lägga till 1024mb när du har pengar att lägga på det.

Permalänk
Medlem

Jo det var ju lite så jag känner...

Menar skulle vilja ha 1024mb ram till fast om jag nu köper det för kanske 1200kr och sen nästa år köper ett nytt moderkort och ny CPU så är ju mina minnen då överflödiga... Lite av ett moment 22

Vilken ny sockel ska man satsa på nya från pentium eller kommer AM2 hålla ett tag framöver? Vet ju att nya c2d verkligen krossar det mesta nu...

Funderar på att köpa ett nytt moderkort,cpu och 2gb ram och kanske använda min 3500+ till en HTPC eller kanske sälja den... Hur som hellst skulle det sitta fint med en fetare plånbok nu