[php] visa nästa bild från en mapp

Permalänk
Medlem

[php] visa nästa bild från en mapp

Hallå.

Jag håller på med ett litet fotoalbum just nu, mycket simpelt.

Just nu så är det bara så att den listar alla jpeg-bilder från en angiven mapp, trycker man på en bild visas denna.

Jag vill nu lägga till "nästa" och "föregående" knappar.

Jag vet inte riktigt hur jag skall gå till väga för att lösa detta. Kanske kan man läsa av antalet bilder i mappen, sendan skapa en vektor med alla filnamnen i för att sedan kolla vilken som visas för tillfället och kolla vilken nästa och föregående är..jag vet dock inte hur jag jag ska göra.

Några förslag på andra metoder eller hjälp med att koda detta uppskattas.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

En grej du skulle kunna göra är att sortera dem i en array efter namnet (bokstavsordning), sen när du trycker på nästa eller föregående tar den bara indexet till nästa/föregående bild och lägger den som en GET-variabel i url'en.

Simple as that.

Edit: Grammatikfel.

Permalänk
Medlem

I mitt galleri har jag en get-variabel som styr vilken bild som ska visas. Alla bilder läses in i en array. Sen tar det reda på vilket "id" som bilden i get-variabeln har m.h.a. "array_search". Nästa länken skrivs ut som "id+1".

Det svåra är att få till en snygg lösning med att inga nästa-länkar ska visas om det är sista bilden osv, speciellt om man har flera sidor.

Mitt galleri: http://bakgrunder.no-ip.org/galleri