Viewsonic VX2235wm-tråden!!

Permalänk
Medlem

Viewsonic VX2235wm-tråden!!

Bild + Specifikationer

  • Bildstorlek: 22" wide

  • Upplösning: 1680x1050 pixlar

  • Paneltyp: 22” Wide TN colour TFT active matrix WSXGA+ LCD

  • Färgdjup: 16.7M färger (6bit+HI FRC=16.7M färger ej äkta 8-bitars)

  • Dotpitch: 0.282 mm

  • Responstid: 5ms

  • Kontrast: 700:1

  • Ljusstyrka: 280cd/m^2

  • Betraktningsvinklar: 170 (H), 160 (V)

  • Ingångar: DVI, VGA

  • Höjdjusterbar: Nej

  • Pivotfunktion: Nej

  • HDCP-stöd: Nej

  • Inbyggda högtalare: Ja - 2.5W x2

  • Mått: 524mm(b)x482mm(h)x244mm(d)

  • Övrigt: Stödjer sRGD, Går att fästa på vägg (VESA 100?), Hörlursuttag, TCO-03, Energy Star, 48W förbrukning

Bilder:
Hög (upplösning): http://www.viewsoniceurope.com/data/156/VX2235wm_h.jpg
Medium: http://www.viewsoniceurope.com/data/156/VX2235wm_m.jpg
Låg: http://www.viewsoniceurope.com/data/156/VX2235wm_l.jpg

Länkar:
Viewsonics egen info: http://www.viewsoniceurope.com/se/Products/LCDX/VX2235wm.htm

Recensioner:

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Wey, den där bilden var bra mycket bättre
Nu blev jag sugen igen

Den har dykt upp i några butiker, de billigaste jag kunde hitta:
http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=VX2235WM&refere...
4 325 kr Datorhandel har dock inte ett så bra rykte så tveksam till den butiken.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=VSVX2235WM
4475 kr

Däremot är jag lite skeptisk. Att den har 5ms skvallrar lite om att det är en TN panel :\
Fasst även denna sida påstår S-MVA
http://www.tftcentral.co.uk/newscontent.htm#vx2235wm

Permalänk
Medlem

Njae jag tror faktiskt det är en S-MVA panel som det står. Jag menar om P-MVA klarar 8ms, så borde en vidareutvecklad variant klara 5ms

Finns mycket info att hämta från den kinesiska sidan

"The VX2235WM looks from its pre-release specs to be using a 5ms (G2G) S-MVA panel from Chi Mei Optoelectronics."

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

edit: skit också, tänkte/läste/skrev fel

Permalänk
Medlem

echo: Mm den andra bilden gjorde sig inte rättvis på något sätt, skärmen såg asklumpig och fet ut tyckte jag. Denna blev ju en riktigt positiv överaskning

Annars, är det bara jag, echo och WIRN som funderar på att införskaffa en??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

524mm bred... typ två millimeter för brett för att passa i min datormöbel MIKAEL från IKEA. Då får det bli en LG L204WT istället.

Permalänk
Medlem

är väldigt sugen på den där, sitter fortfarande mä en gammal crt skärm som börjar bli gammal o tråkig, hoppas det blir en bra skärm o inte någon flopp, väntar på en recension och att DB ska få in den..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Jag har redan förbeställt
Hoppas nu bara att den kommer 17:augusti oxå.
Får ju loss den för ca 3500:- eftersom svärfar köper den genom sitt företag, hehe.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag har själv planer på att köpa denna, stor skillnad mellan denna och min 17 tums CRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
Jag har själV planer på att köpa denna, stor skillnad mellan denna och min 17 tums CRT.

Jag sitter faktiskt i exakt samma sits! Ska bli ruskigt intressant att se tester. Men jag tror jag kommer köpa den vad testerna än säger faktiskt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Stöd för HDCP?

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Stöd för HDCP?

Tveksamt, såg inte något sådant i specifikationerna, men dom var på kinesiska så det var lite osäkert, babelfish är ju inte klockrent alla gånger

Fixat så prisjakt uppdaterat sin bild nu iallafall på skärmen, det är den värd..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Säkert "old news" för er 24/7 supernördar, men hittade lite high-res bilder på den "lilla" gynnaren på Viewsonics sida, visserligen bara från en vinkel men ändå.

High
Medium
Low

Gillar fortfarande utseendet på Samsungs skärmar bätttre men den börjar helt klart växa på en, speciellt med tanke på storleken och priset.

Skulle ju sitta fint med ett par recensioner så man vet ifall man ska slå till, ogillar att köpa grisen i säcken.

Permalänk
Medlem

Tja, såg ju helt okej ut på dom där bilderna. Hyfsat pris för en så pass stor skärm också.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen intressant ut. Går just nu osså i tankar om att köpa en TFT.
Funderar på en av de följande; VX2035WM, VX2235WM eller L204WT. Värsta är att där inte finns några jäkla recensioner ute ännu =/.

Visserligen har jag några frågetecken om de 3 skärmarna(blir lite offtopic, men svara inte om ni inte vill):

VX2235WM: Hur ser texten ut när man bara förstorar den med oförändrat Dot Pitch avstånd? Blir mycket sämre?
Vill ju gärna veta hur den klarar snabba spel/filmer med den "nya" panelen? Är den där silverramen runt den svarta verkligen helt NÖDVÄNDIG? =/
I stort helt klart intressant. När ska den släppas, vill inte vänta i flera månader till. =(

VX2035WM: Hur klarar en 8ms sig i spel och snabba filmer, blir det mycket "ghosting"(även om det är fel uttryck, sök "lcd buyers guide" på anandtech).

L204WT: Är där några fördelar med en TN-panel om S-MVA klarar av att köra spel och film utan ghost(om priset inte är en fråga)? Verkar helt klart intressant om man vill spara lite pengar och ändå få en hyffsat komplett skärm. Behövs recensioner på den för att kunna bilda sig en bättre uppfattning...

/Guffy

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlborg
Säkert "old news" för er 24/7 supernördar, men hittade lite high-res bilder på den "lilla" gynnaren på Viewsonics sida, visserligen bara från en vinkel men ändå.

High
Medium
Low

Gillar fortfarande utseendet på Samsungs skärmar bätttre men den börjar helt klart växa på en, speciellt med tanke på storleken och priset.

Skulle ju sitta fint med ett par recensioner så man vet ifall man ska slå till, ogillar att köpa grisen i säcken.

Wohoo! Tack för dom bilderna! Förstärker min "KÖP KÖP KÖP"-känsla

Tack igen!

EDIT: Hahaha, 24/7 supernördar :), jag kände/känner mig inte träffad iaf

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Min LG är ju mycket stilrenare.:)
Näh när det blir en widescreen så väntar jag till nästa år.=)

Visa signatur

[ Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHZ 4MB @ 3.0GHZ]::[ ASUS P5B DLX WIFI ]::[ Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS, Sennheiser HD-595 ]::[ CORSAIR 1024MB DDR2 PC6400 XMS2 800MHZ ]::[ Sapphire ATI Radeon X1900XTX 512MB ]::[ LG L1970HR-BF 2MS, 2000:1 19" ]::[ WD Raptor 36gb, 2xWD S-ata2 250gb @ raid0]

Permalänk
Medlem

Nära att bestämma mig för denna, sen jag såg att 22" Wide screen är ca lika hög som en 5:4 19", så borde vara den man känner som en uppgradering

Fog, våran VX2235WM-expert, säg oss när skärmen släpps i Sverige? =D

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffyp
Nära att bestämma mig för denna, sen jag såg att 22" Wide screen är ca lika hög som en 5:4 19", så borde vara den man känner som en uppgradering

Fog, våran VX2235WM-expert, säg oss när skärmen släpps i Sverige? =D

Låter helt otroligt stort och bra! Speciellt för film. De affärer jag tittat i har satt mellan 10-25augusti som leveransdatum. Borde ligga däromkring.

Expert och expert, bara nyfiken på den, som jag blir på varje produkt vid nyköp!

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

tror ni den här skärmen är mäst för att se film på lr kommer det gå bra att spela på den oxå?,

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Då den saknar HDCP-kryptering så kan det bli problem med att kolla på film med den i Vista som förmodligen kommer att försämra bilden om man inte har en skärm och grafikkort som har stöd för HDCP.

Detta gäller väl iofs enbart hd dvd och blu-ray om jag förstått allt rätt men kan vara värt att tänka på.

Exakt vad Vista kommer att försämra är väl inte 100% klart men man kommer iaf inte kunna använda 720p/1080i upplösning utan det blir någon form av nedskalning av bilden.

http://www.firingsquad.com/hardware/windows_vista_hdcp_lcd_ro...

w

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Då den saknar HDCP-kryptering så kan det bli problem med att kolla på film med den i Vista som förmodligen kommer att försämra bilden om man inte har en skärm och grafikkort som har stöd för HDCP.

Detta gäller väl iofs enbart hd dvd och blu-ray om jag förstått allt rätt men kan vara värt att tänka på.

Exakt vad Vista kommer att försämra är väl inte 100% klart men man kommer iaf inte kunna använda 720p/1080i upplösning utan det blir någon form av nedskalning av bilden.

http://www.firingsquad.com/hardware/windows_vista_hdcp_lcd_ro...

w

Men som sagt tidigare, det gäller enbart HDCP-skyddat material, och det förväntas inte dyka upp på marknaden nån gång förrän 2010-2012.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Men som sagt tidigare, det gäller enbart HDCP-skyddat material, och det förväntas inte dyka upp på marknaden nån gång förrän 2010-2012.

//fog

Nja, det blir nog betydligt fortare än så. Att man inte HDCP krävs på första generationens blu-ray & hd dvd-spelare handlade nog mest om att man ville få ut produkter i tid och utan restriktioner när det gäller de analoga bildutgångarna då i USA så är de flesta HDTV i konsumenthemmen tyvärr ej utrustade med HDCP.

Helt klart kommer man implementera kraven även i de stationära grejerna vid kommande generationer spelare och när det gäller Vista så verkar det vara direkt.

Själva materialet, i detta fall Blu-ray eller hd dvd har inte så mycket med saken att göra. Än så länge kräver inte materialet att signalerna skickas med HDCP-kryptering men hårdvaran eller i Vistas fall operativssytemet kan ändå bestämma att det måste vara HDCP-kryptering när man använder digital transportväg.
Mer information hos Microsoft (se bifogat dokument på sidan)
http://www.microsoft.com/whdc/device/stream/output_protect.ms...

Ska försöka läsa på mig lite mer om det här men sluta vara off-toptic nu

---
Tycker skärmen är riktigt snygg och verkar har hamnat i en bra prisklass. Kommer lätt att ta en koll på den så fort den finns i någon butik.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Medlem

okey, jag kommer inte se film på den alls utan det kommer bara bli spelande och windows som gäller så då spelar det ingen roll för mig...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Den har väl samma upplösning som en 20" widescreenskärm?

Blir då inte bilden konstig, förstorad eller något sånt? Eller är det 20" som blir mindre? plxplx

Permalänk
Medlem

mexor:
Jo det är samma upplösning som 20". Enda skillnaden är att allt blir större på den här. Bilden blir inte sämre på något sätt (men det blir ju lättare att se fel på bilder eftersom de är större).

Exakt samma sak som alla 17" skärmar och 19" skärmar. De har alla samma upplösning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp79.com
Nja, det blir nog betydligt fortare än så. Att man inte HDCP krävs på första generationens blu-ray & hd dvd-spelare handlade nog mest om att man ville få ut produkter i tid och utan restriktioner när det gäller de analoga bildutgångarna då i USA så är de flesta HDTV i konsumenthemmen tyvärr ej utrustade med HDCP.

HDCP har funnits sen 2003 (eller nåt). Att man inte infört det tidigare beror antagligen enbart på att de är för snåla och konsumenterna är för dumma.

Permalänk
Medlem

Jag menade inte att HDCP kommer "dyka upp" 2010-2012 utan förväntas användas till fullo då menade jag. Innan dess kan jag lova att vi slipper se skiten i full utsträckning.

Jag tror inte alla är beredda att gå o handla helt nya TV-apparater, datormonitorer, grafikkort etc, bara för att få se lite film. Eller tvärtom, jag tror inte filmbranschen vågar ta det steget, och de inkomstförlusterna det skulle medföra. Jag menar, kolla bara på Blueray och HD-DVD, vi ser inte mycket av det idag inte, det kommer ta några år innan det blir standard, och när väl det skett, då kommer det ta några år innan HDCP är fullt utbrett.

Pjuh //fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Alltså, det kommer ju att gå att se filmerna utan hdcp men man får nöja sig med lågupplöst.

Permalänk
Medlem

Den upplösning det kommer vara begränsat till, kommer ändå vara högre än den för DVD. Så det kommer bli långt från "kass" kvalitet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Re: Viewsonic VX2235wm-tråden!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
...
Finns lite att läsa här:

http://shopping.pchome.com.tw/viewsonic/detail.php?pid=AKI002...
...
Av det man nu kan läsa ut.. Kan någon hjälpa till att få det att fungera i babelfish?
...

Kollade upp den sidan på babelfish(Traditionell Kinesiska), men stod inget intressant var endast säljar mumbo-jumbo. Kan kopiera in all text om det finns önskemål, men undviket gärna =).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
...
Det verkar lite sjukt, den verka ha compositingångar!
Verkar ej vara höjdjusterbar eller ha pivot.

//fog

Hur syftar du på med endast "compositingång"? DVI? DSUB?

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W