Permalänk

CMOS checksum error, helt oprovocerat

Tja!

För några timmar sedan hörde jag åska, så jag stängde genast av daton och drog ut alla kablar...

När jag sedan sätter på datorn står det under uppstart "CMOS checksum error".

jag försökte starta om ett par gånger, samt dra ut strömkabeln och sätta i denna igen... men utan resultat.

När det står "CMOS checksum error", kan man trycka Del för BIOS eller F1 för att fortsätta, så jag försökte trycka F1.

Nu när jag startar windows will den installera RAID drivare, och klockan visar 00:16 26 maj 2003 O.o
(den visar även denna tid i BIOS)

Dessutom så går prcessorn bara i 1,2 GHz (visar att så är fallet både vid boot och med programmet thg_clock)

Någon som vet vad felet kan vara, samt hur man åtgärdar detta?

//En förbryllad noob

ps:
mitt system:
Windows XP SP2
Epox 8RDA3+
AMD Athlon 2600+
GF4 ti4200
har haft datorn i snart 4 år, utan några som helst förändringar

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Låter som batteriet på moderkortet är slut, och BIOS går tillbaka till defaultinställningar. Hänt mig också helt nyligen. Står datorn med sladden urdragen mer än ca 10 timmar så ställer sig datumet på 31 december 2000.

Permalänk

ah, ok tackar för svaret Frux.

Fortfarande konstingt att CPU´n går på 1,2GHz, och en del drivrutiner inte funkar som dom ska...

Om någon har fler ideér tas dom välkommer emot

Åker och inflrskaffar ett nytt batteri imårrn och hoppas det hjälper.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkebuzer
ah, ok tackar för svaret Frux.

Fortfarande konstingt att CPU´n går på 1,2GHz, och en del drivrutiner inte funkar som dom ska...

Om någon har fler ideér tas dom välkommer emot

Åker och inflrskaffar ett nytt batteri imårrn och hoppas det hjälper.

De flesta moderkort startar först i ett säkerhets/kompatibilitetsläge, för att sedan läsa in rätt inställningar från CMOS. Eftersom batteriet är slut kan BIOS inte ladda dessa inställningar utan är fast i grundläget och gör den moderkortsmässiga motsvarigheten till att sitta i ett träd och skala bananer med fötterna.

Om jag inte är helt senil kör en XP2600+ i 12*166 = 2000 MHz. Den typiska fail-safe-frekvensen är 100 MHz, som alla Socket A-processorer tål. Även andra inställningar återgår till stenåldersläge, vilket skulle kunna skapa problem för drivrutiner.

Allt löser sig med ett nytt batteri.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."