skilldnad mellan PAL och NTSC?

Permalänk
Medlem

skilldnad mellan PAL och NTSC?

hej

tänkte höra vad det är för skillnad på PAL och NTSC när det gäller spel till konsoller, har sett att dom brukar ha olika bilder på sina fodral beroende på om det är PAL eller NTSC. så vad är skillnaden på dem 2 ?

Permalänk
Medlem

Re: skilldnad mellan PAL och NTSC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
hej

tänkte höra vad det är för skillnad på PAL och NTSC när det gäller spel till konsoller, har sett att dom brukar ha olika bilder på sina fodral beroende på om det är PAL eller NTSC. så vad är skillnaden på dem 2 ?

Pal är väll det vanliga "nordiska", hmm, grejjen.

Och NTSC är väll Amerikanskt.. Nånting med bilden att göra tror jag

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: skilldnad mellan PAL och NTSC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Pal är väll det vanliga "nordiska", hmm, grejjen.

Och NTSC är väll Amerikanskt.. Nånting med bilden att göra tror jag

jasså, så det är ingen skillnad på innehållet i spelet?

Permalänk
Testpilot

Du kan läsa om skillnaden på Wikipedia: PAL NTSC
Det är två olika standarder för TV enkelt förklarat.

Spelen är vanligtvis uppdelade i tre regioner: Europa, Asien och Amerika. I Europa har vi PAL medan Asien och Amerika har NTSC. Det brukar inte vara nån skillnad på spelen, ibland kan det hända att det är olika censurer på spelen och att hastighetsmätaren i bilspel har Mph istället för kmh.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: skilldnad mellan PAL och NTSC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
jasså, så det är ingen skillnad på innehållet i spelet?

det beror på, de flesta PAL-spel som t.ex. Final Fantasy spelen hittils har varit 17.5% långsammare än orginalet (som är i NTSC) vilket gör att animationerna hamnar efter ljudet (t.ex. KOTR summonen i FFVII)
FF och många andra spel blir helt knäppa i PAL-versionen, som i exemplaret över. Ett annat sorligt exempel är DDR-spelen där pilarna inte hamnar på rätt position i takt till musiken. De flesta människor nöjjer sig dock med att spela spelen i 50 hz och komposit-signal. De vet helt enkelt inte bättre.
Om spelet innehåller ett 60hz val så kan man köra den i orginal-läget och därmed uppleva spelet som det är menat.

Permalänk
Medlem

okai då förstår jag : >