Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem

@Komplett När en produkt har fått statusen "bekräftad i lager" är det tillförlitligt? Det verkar inte vara så eftersom att jag har haft en produkt nu som har gått fram och tillbaka i lagersystemet, senast så stod det "Bekräftad i lager 5 december" vilket ändrades idag om till "förväntas i lager 6 januari 2021". Eller är detta endast ett systemfel?

Order nr: 38326841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerex132:

När en produkt har fått statusen "bekräftad i lager" är det tillförlitligt? Det verkar inte vara så eftersom att jag har haft en produkt nu som har gått fram och tillbaka i lagersystemet, senast så stod det "Bekräftad i lager 5 december" vilket ändrades idag om till "förväntas i lager 6 januari 2021". Eller är detta endast ett systemfel?

Det har diskuterats tidigare i tråden, och att det blir så har att göra med att leveransen hade mindre antal än beställt, så ordern förflyttas till nästa leverans istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det har diskuterats tidigare i tråden, och att det blir så har att göra med att leveransen var på mindre antal än beställt, så ordern förflyttas till nästa leverans istället.

Jaha, det var tråkigt att höra. När man får reda på att processorn som jag också har beställt ifrån Komplett är bekräftad i lager till på torsdag så ändras moderkortet till att det kommer om en månad, då går jag miste om både cashbacks och gratis spelkupong ifrån MSI (har beställt X570 Tomahawk) samt måste jag beställa ett dyrare moderkort från någon annan återförsäljare. Aja, får invänta och se om det förhoppningsvis ändrar sig under veckan.

Permalänk
Skrivet av kerex132:

Jaha, det var tråkigt att höra. När man får reda på att processorn som jag också har beställt ifrån Komplett är bekräftad i lager till på torsdag så ändras moderkortet till att det kommer om en månad, då går jag miste om både cashbacks och gratis spelkupong ifrån MSI (har beställt X570 Tomahawk) samt måste jag beställa ett dyrare moderkort från någon annan återförsäljare. Aja, får invänta och se om det förhoppningsvis ändrar sig under veckan.

Samma sak här med samma moderkort, nu sitter jag och väntar på vad som händer med min order på en 5900x som också var "bekräftad" sen i helgen. Tråkiga var att jag bara en stund innan frågade kundtjänst om status på mina ordrar och de menade att de bara inte hade hunnit ta hand om dem än iom helgen.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohamster:

Samma sak här med samma moderkort, nu sitter jag och väntar på vad som händer med min order på en 5900x som också var "bekräftad" sen i helgen. Tråkiga var att jag bara en stund innan frågade kundtjänst om status på mina ordrar och de menade att de bara inte hade hunnit ta hand om dem än iom helgen.

Ja, trist situation. Jag var också i kontakt med Komplett kundtjänst idag och fick exakt samma svar som du, därför jag blev lite förvånad när jag såg att statusen hade ändrats till att jag skulle få det nästa år.

EDIT: Min processor står iallfall som reserverad (i lager) nu, men beställningen av moderkortet var en skuffelse.
EDIT 2: Det står på produktsidan för moderkortet att den förväntas att komma i lager den 10 december, 2020. Men på min ordersida står det att jag förväntas få den 6 januari 2021.. vad är det som gäller igentligen?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av kerex132:

Ja, trist situation. Jag var också i kontakt med Komplett kundtjänst idag och fick exakt samma svar som du, därför jag blev lite förvånad när jag såg att statusen hade ändrats till att jag skulle få det nästa år.

EDIT: Min processor står iallfall som reserverad (i lager) nu, men beställningen av moderkortet var en skuffelse.
EDIT 2: Det står på produktsidan för moderkortet att den förväntas att komma i lager den 10 december, 2020. Men på min ordersida står det att jag förväntas få den 6 januari 2021.. vad är det som gäller igentligen?

Bekräftade datum är i regel att lita på. Men i undantagsfall kan det ändras trots att leverantören bekräftat att de skickat varorna till oss och att allt ska vara OK.
Att din beställning fått ett datum i januari och nya beställningar får 10 december är ett solklart fel med att datum inte uppdaterats korrekt. Något som vi automatiskt löser med en "refresh" av datumen men detta görs inte varje dag så det kan släpa något.

@neohamster har du också en beställning där datumet nu flyttats till Januari? Återkom med ordernummer på PM så undersöker vi.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Komplett.se

Ny chans för vår Live-Quiz!

Missade du vår live-quiz under Sweclockers live (Det gjorde vi också 😉 )
Nu har du en ny chans! Med fetare priser, nya frågor och vässade servrar så slår vi upp portarna för en härlig quizafton med Emil & Erik på Komplett, den 16 december.

Föranmäl dig här så kommer mer info närmare den 16.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfRRhZfJH_7bROBtkizd...

Kvällen den 16 december kommer du att kunna tävla om massa fina priser och hänga med Emil & Erik i chatten. Missa inte detta!

//Gänget på Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Nu har Zotac Trinity-korten blivit försenade igen. 2 februari nu. Detta verkar vara ett till hittepådatum. Inte ens Nvidias nyss gjorda förlängning av CoD-kupongkampanjen kommer hjälpa för februari är en månad försent.

Hur ska ni göra nu Komplett?

Permalänk
Hjälpsam

Klart man e på!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hurräj
Ajm ån

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hej
Nu blir jag så där jobbigt förvirrad...
I uppgraderingspaketet Plug and Play Ryzen 7 5800X så står det att det finns 100+ av 5800x i lager.
Men när jag går in på produktlänken under specifikation så står det att 5800x utgått?
Men jag kan plocka ihop uppgraderingspaketet med komponenter som alla finns i lager.
Så om jag beställer det så har jag alltså paketet efter 4-7 dagars monteringstid enligt leveransinformationen.
Jag fick för mig att 5800x är typ slut över allt... men ni har 100+ i lager fast den utgått direkt efter release
Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Kalasbra! Nu kor vi!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Skrivet av Kern:

Hej
Nu blir jag så där jobbigt förvirrad...
I uppgraderingspaketet Plug and Play Ryzen 7 5800X så står det att det finns 100+ av 5800x i lager.
Men när jag går in på produktlänken under specifikation så står det att 5800x utgått?
Men jag kan plocka ihop uppgraderingspaketet med komponenter som alla finns i lager.
Så om jag beställer det så har jag alltså paketet efter 4-7 dagars monteringstid enligt leveransinformationen.
Jag fick för mig att 5800x är typ slut över allt... men ni har 100+ i lager fast den utgått direkt efter release
Hälsn
David

Tror att dom är typ öronmärkta till dom där uppgraderingspaketen på nått sätt. Läst någonstans här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Fick hem en produkt som var trasig ( soundbar som har en buckla vilket kundservice menar att det är mitt fel då emballage var intakt, och subwoofern fungerar inte alls ). Jag har pratat med kundtjänst och vill häva köpet på TVn och soundbaren via telefon vid minst 2 tillfällen och en lång mail konversation som inte leder någonstans.

Sjukt besviken hur det hanteras då den var trasig när jag packade upp den ( trodde att bucklan var design , så liten är den , innan kundtjänst nämnde det som skada.) Sen är det subwoofern som är trasig inte soundbaren

Permalänk
Medlem

@komplett

Order XXXX5183 för en 5900x är nu i er tidsmaskin Beställdes nov-2020 men enligt er sida så var den i lager oktober-2020, så jag antar att jag har den någonstans här hemma... men osynlig

mvh En Lazze Som inte Känner sig så trygg med ert ordersystem

... men nu står det 16-december, håller tummarna för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Fick hem en produkt som var trasig ( soundbar som har en buckla vilket kundservice menar att det är mitt fel då emballage var intakt, och subwoofern fungerar inte alls ). Jag har pratat med kundtjänst och vill häva köpet på TVn och soundbaren via telefon vid minst 2 tillfällen och en lång mail konversation som inte leder någonstans.

Sjukt besviken hur det hanteras då den var trasig när jag packade upp den ( trodde att bucklan var design , så liten är den , innan kundtjänst nämnde det som skada.) Sen är det subwoofern som är trasig inte soundbaren

Att få köpet hävt kommer troligtvis att bli svårt, men det du kan hävda är DOA (Dead on arrival) eftersom subwoofern inte fungerar och kräva att produkten ska bytas ut.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Att få köpet hävt kommer troligtvis att bli svårt, men det du kan hävda är DOA (Dead on arrival) eftersom subwoofern inte fungerar och kräva att produkten ska bytas ut.

De vill dock inte göra det då soundbaren är fysiskt skadad. 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

De vill dock inte göra det då soundbaren är fysiskt skadad. 🤷

Då får du kräva att de ska bevisa att skadan är orsaken till att subwoofern inte fungerar, kan de inte det så måste de nämnligen byta ut produkten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Då får du kräva att de ska bevisa att skadan är orsaken till att subwoofern inte fungerar, kan de inte det så måste de nämnligen byta ut produkten.

Hej

Vi har fått in en TV och soundbar för öppet köp. När vi undersökte produkterna upptäckte vi en bucklan i soundbaren (inga förpackningsskador).
Då kan detta inte säljas som en demoprodukt och fysisk skada täcks inte av klagomålsrätten.

Baserat på detta kan vi tyvärr inte godkänna ett öppet köp på soundbaren. Vi kan skicka tillbaka den till dig utan kostnad.
Är detta önskvärt?

Jag frågade hur de har tänkt att sälja produkten som demo när den är trasig men får bara svar att eftersom den är skadad kan de inte göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Hej

Vi har fått in en TV och soundbar för öppet köp. När vi undersökte produkterna upptäckte vi en bucklan i soundbaren (inga förpackningsskador).
Då kan detta inte säljas som en demoprodukt och fysisk skada täcks inte av klagomålsrätten.

Baserat på detta kan vi tyvärr inte godkänna ett öppet köp på soundbaren. Vi kan skicka tillbaka den till dig utan kostnad.
Är detta önskvärt?

Jag frågade hur de har tänkt att sälja produkten som demo när den är trasig men får bara svar att eftersom den är skadad kan de inte göra något.

Du ska reklamera produkten (och hävda DOA) inte begära öppet köp eftersom de om man begär öppet köp kan neka av bl.a den anledning de har gjort.

Öppet köp är nämnligen något frivilligt, medans en reklamation regleras i lag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Du ska reklamera produkten (och hävda DOA) inte begära öppet köp eftersom de om man begär öppet köp kan neka av bl.a den anledning de har gjort.

Öppet köp är nämnligen något frivilligt, medans en reklamation regleras i lag.

Jag har ju dock redan köpt nya grejer ( som fungerar ) därför jag vill häva köpet .

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Tycker om den inte ens fungerar bör man kunna yrka på ursprungligt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag har ju dock redan köpt nya grejer ( som fungerar ) därför jag vill häva köpet .

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Tycker om den inte ens fungerar bör man kunna yrka på ursprungligt fel?

Återigen öppet köp är frivilligt och det kan sättas vilka regler som helst för det, till skillnad mot reklamationsrätt enligt KKöpL.

Du kan alltså inte yrka på att det är ett ursprungs fel för att kunna häva köpet genom öppet köp, utan vill du yrka på detta så måste du reklamera produkten och yrka på att köpet hävs pga. ett ursprungsfel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av TKD_1337:

Nu har Zotac Trinity-korten blivit försenade igen. 2 februari nu. Detta verkar vara ett till hittepådatum. Inte ens Nvidias nyss gjorda förlängning av CoD-kupongkampanjen kommer hjälpa för februari är en månad försent.

Hur ska ni göra nu Komplett?

Nvidia har förlängt kampanjerna för både COD & GeForce now. Vi hoppas att det kommer fler kort än beräknat och att du och alla andra får leverans innan kampanjen tar slut. Annars får vi hoppas på att Nvidia förlänger sin kampanj. Mer än så kan vi inte göra i dagsläget.

Skrivet av Kern:

Hej
Nu blir jag så där jobbigt förvirrad...
I uppgraderingspaketet Plug and Play Ryzen 7 5800X så står det att det finns 100+ av 5800x i lager.
Men när jag går in på produktlänken under specifikation så står det att 5800x utgått?
Men jag kan plocka ihop uppgraderingspaketet med komponenter som alla finns i lager.
Så om jag beställer det så har jag alltså paketet efter 4-7 dagars monteringstid enligt leveransinformationen.
Jag fick för mig att 5800x är typ slut över allt... men ni har 100+ i lager fast den utgått direkt efter release
Hälsn
David

Det står så då produkten inte är köpbar löst. Men vi har gott om processorer i lager men då endast "på tray". Dessa är öronmärkta för systembygge och får endast säljas i datorer och monterade paket. Så beställer du nu bör du ha leverans inom ca en vecka

Skrivet av Galming:

Fick hem en produkt som var trasig ( soundbar som har en buckla vilket kundservice menar att det är mitt fel då emballage var intakt, och subwoofern fungerar inte alls ). Jag har pratat med kundtjänst och vill häva köpet på TVn och soundbaren via telefon vid minst 2 tillfällen och en lång mail konversation som inte leder någonstans.

Sjukt besviken hur det hanteras då den var trasig när jag packade upp den ( trodde att bucklan var design , så liten är den , innan kundtjänst nämnde det som skada.) Sen är det subwoofern som är trasig inte soundbaren

Tråkigt att du har en skada på din sub. Vi tar en extra kik på ärandet och återkopplar via mail.

Skrivet av Tea42BBS:

@komplett

Order XXXX5183 för en 5900x är nu i er tidsmaskin Beställdes nov-2020 men enligt er sida så var den i lager oktober-2020, så jag antar att jag har den någonstans här hemma... men osynlig

mvh En Lazze Som inte Känner sig så trygg med ert ordersystem

... men nu står det 16-december, håller tummarna för det

Oups, ja här hängde sig datumet. Tack för att du sa till. Vi har kört en refresh nu så du bör se korrekt datum inom kort, om inte redan nu.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Tack för svaret men jag syftade på hur ni ska göra med korten i sig. Kan vi bara vänta på att få korten? Det fanns alltså inte möjlighet att byta till ett kort som faktiskt ska komma in?

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av TKD_1337:

Tack för svaret men jag syftade på hur ni ska göra med korten i sig. Kan vi bara vänta på att få korten? Det fanns alltså inte möjlighet att byta till ett kort som faktiskt ska komma in?

Nej just nu har vi så pass lite backlog på dessa kort att vi inte tar till någon lösning likt TUF OS / NON OC. Vi ser ljuset i tunneln MEN om det förändras så kommer vi omvärdera situationen //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

@komplett

fick ju vara glad över helgen - så länge stod det att ni tänkte leverera min 5900x denna vecka - nu är det 2021 som gäller... Bläh

mvh Lazze

Permalänk

@komplett

När man söker på demovaror.
Väljer grafikkort. så visas (6) men man får inte upp några produkter.

Permalänk
Komplett.se

@MG_MaDDoG

Det beror på att vår webb räknar in produkter som endast är synliga internt för oss. Jag ska ta det vidare och se om det är något som kan och skall åtgärdas.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Galming:

Hej

Vi har fått in en TV och soundbar för öppet köp. När vi undersökte produkterna upptäckte vi en bucklan i soundbaren (inga förpackningsskador).
Då kan detta inte säljas som en demoprodukt och fysisk skada täcks inte av klagomålsrätten.

Baserat på detta kan vi tyvärr inte godkänna ett öppet köp på soundbaren. Vi kan skicka tillbaka den till dig utan kostnad.
Är detta önskvärt?

Jag frågade hur de har tänkt att sälja produkten som demo när den är trasig men får bara svar att eftersom den är skadad kan de inte göra något.

Va fan är klagomålsrätten?

Permalänk
Skrivet av Galming:

Jag har ju dock redan köpt nya grejer ( som fungerar ) därför jag vill häva köpet .

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Tycker om den inte ens fungerar bör man kunna yrka på ursprungligt fel?

Du skulle reklamerat produkten då den var skadad/ej fungerade. Därefter kan du använda dig av öppet köp eller ångerrätt.

Men det blir fel med öppet köp/ångerrätt ifall varan är felaktig och det ej är transportörens fel i returen.