Något fotoförbund vill ha kassettavgift på hårddiskar. Bojkott nu!

Permalänk
Inaktiv

Men det är bara att inse, hur mycket skatt och dylikt dom än lägger på sånt här kommer det ALLTID att finnas vägar att piratkopiera media! Och att det nu handlar om bilder är helt absurt. Att använda andras verk är väl tillåtet, så länge man hänvisar till upphovsmannen? Om man vill använda en bild, måste alla plötsligt göra sina egna? Vad hände med kulturens mångfald?:)
Det finns ett passande ord för hela saken: LOL

Permalänk
Medlem

skruvis

Det är ju lite som att ha de har kassettavgifter för privatkopiering och sedan har förbjuda privatkopieringen. De måste ju ändra upphovsrätten så privatkopiering blir tillåtet om ett sådant förslag ens ska kunna diskuteras, eller så måste varje upphovsmann använda sig av en speciell licens för att kunna få ut ersättningen hur stor den nu ska vara eftersom man inte kan spåra alla privatkopieringar. Annars betalar man ju bara för att andra ska få begå brott och det är väl inte direkt idéen.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att killen i princip skriver att det blir tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddat material...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Testpilot

Nu står det om det på Piratbyrån: http://www.piratbyran.org/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Bus eller godis ?

Lösningen är väl ganska enkel.
De som vill ha kultur kan ju köpa kultur-lagringsmedia och jag köper vanlig media+godis

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk

Gött att piratbyrån fick nys på det med, lite mer folk som hänger där, dem kan räkna med att det kommer brinna i fingrarna på handära "mats"

Kan dom inte hacka sidan med? AUH? var är ni? : D

Visa signatur

Main Rigg: Antec Solo, Be Quiet Drak Power 530W, Asus P5W DH Deluxe, Intel E6300 1.86GHZ @ 2.24GHZ @ Ninja Plus Revision B + 120mm Low Noice, Corsair XMS2 PC6400 2x1GB, Sapphire Radion X1950Pro @ VF900-CU, 2 x Nexus 92mm 19.2dB(A) Insug

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tyckte att killen i princip skriver att det blir tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddat material...

precis det jag tänkte. vad fan menar han med det?

Bananrepubliken växer...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Var fan är allt på väg någonstans?! Ska vi inte bli beskattade för att vi överhuvudtaget är i livet också, straffskatt på alla som blir kremerade bara för att de bidrar till den ökade växthuseffekten? Undrar om man verkligen kan lägga en skatt bara för att "man tror att den kan användas till... " . Varför ska de vara så jävla giriga, suga pengar ur något totalt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Så dära.. Har försökt att skicka iväg ett seriöst mail till VDn

Detta skrev jag:

Hej Mats.

Har läst på flera olika forum om hur ni vill ha ”kassettavgift” på hårddiskar för att folk spar ner div bilder på sina diskar och använder som t.ex bakgrunds bild. Det enda som ploppar upp i mitt huvud är att: ”Ni är penga-hungriga och ser eran chans att hoppa på ”pirat/privat” kopierings debatten”. Visste inte ens att ni fanns innan detta uppdagades, man brukar säga: -”All publicitet är bra publicitet”, men jag tror inte det stämmer i detta fall, för på alla forum ser man personer som spyr galla över er och erat uttalande.

Fick svar:

Hej Mattias,

Ja det verkar vara svårt att föra en seriös diskussion om hur konstnärer, illustratörer och fotografer skall kunna leva i framtiden. Det verkar vara väldigt känslostyrt och fakta/verklighet läggs snabbt åt sidan till förmån för den egna tolkningenl Jag får intrycket av att någon medvetet har fört ut en förfalskad bild av vad vi sagt och sedan ältas denna på diverse forum.

Fakta är att vi företräder professionella bildskapare. Vi har sett och många av våra medlemmar anger också att deras verk privatkopieras. Därför har vi velat undersöka hur omfattande denna privata kopiering är och om det utifrån en sådan undersökning finns skäl att ställa krav på ersättning för denna. Vi tror att det sker en omfattande sådan privat kopiering, men kanske inte i de kretsar som driver denna debatt, men vi är intresserade av att veta hur det ser ut.

Vi är inte intresserade av egna bilder som läggs ned på hårddiskar, det är en självklarhet, vi kommer att genomföra undersökningen så att s.k. främmande material undersöks. Inte egna fotografier eller andra bilder. Påståendet att vi skall ta betalt för privata fotografier är en av de felaktiga huvudnumren som sprids och jag utgår från att det är ett medvetet grepp att dem som i första hand ser till mediaindustrins intressen och som struntar i om bildskaparna kan vara verksamma i framtiden.

Vi anser att det vore bättre om lagstiftningen var utformad så att kopiering av bilder för vars och en personliga användning vore tillåten och att den vars verk kopieras får en ekonomisk ersättning för detta. Det kan ske genom en ersättning på hårddisk, skanners eller annat material som används för sådan kopiering/lagring/överföring. Ersättningen måste vara tillräckligt låg så att den inte påverkar handeln t ex genom att flytta den utomlands men samtidigt ge berörda bildskapare en ersättning som är värd något. En sådan ersättning kan tas ut av producent och eller distributör och skulle bäras av de tre parter som ha nytta av produkten; producenten, distributören och konsumenten. Generellt sett tjänar dessa tre på flera olika sätt på privatkopieringen, vi vet att många lagringsmedia huvudsakligen köps för att användas för privat kopiering, det har givit långa serier och därmed billig styckkostnad vilket pressat konsumentpriset men samtidigt goda marginaler åt producenter och vissa distributörer. Det är enligt vår mening rimligt att de vars arbetsprestationer används ochså ges en viss ekonomisk ersättning för detta. Jag kan inte se att det har skadat någon producent, distributör eller konsument - tvärtom marknaden för dessa produkter verkar må väldigt bra. Våra konstnärer har idag de lägsta inkomsterna av alla yreksverksamma i Sverige trots lång utbildning och omfattande verksamhet, vi måste se till att de får betalt för sina bilder när dessa används - det är fråga om en ersättning och inte en skatt (som är det andra huvudnumret ryktesspridarna bygger sin story på).

Den tredje osanningen är att pengarna skall tillfalla BUS som kännetecknas av rofferi och snikenhet och vill hänga på något slags tåg/trend att plundra någon stackare (det skulle var
vara stackars HP, Dell eller liknande då). Om det skulle bli en ersättning för t ex skanners eller hårddiskar skulle den inte inkasseras av BUS. BUS skulle endst vara med att se till att ersättningen fördelades till den vars verk kopieras för privat bruk. Påståenden är alltså helt fel och taget ur luften.

Sammanfattningsvis vill vi inte roffa åt oss pengar utan istället se till att bildskaparen får individuellt betalt när bilder används.
Vi vill ge alla möjlighet att för sitt privata användning kopiera bilder förutsatt att ersättning utgår.
Det finns idag inga planer på en ersättning på hårddiskar eller liknande utan vad vi vill genomföra är en undersökning om hur den privata kopieringen av bilder ser ut.

Tack för ditt epost meddelande.

Jag hoppas du kan delta i debatten och kanske vidga den till att fundera över hur de som har till yrke att framställa bilder skall få ersättning när dessa används. Det är en viktig frmtidsfråga.

Hälsningar
Mas Lindberg

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Så om det här går igenom, kan jag köpa en hårddisk och betala den där skatten, sen lägga upp en server och lagra bara upphovsrättsskyddade bilder och komma undan med det? Känns som dom inte tänkt så långt ;\

Permalänk
Medlem

Dom har nog tänkt sig mer som så att skatten bakas in i leverantörens priser så du får inte en anmälningsblankett direkt utan det läggs bara på grossistpriserna så dom blir lite dyrare i butik.

Lagom drygt, vad är BUS egentligen, aldrig hört talas om dom tidigare. Lagom småfjolligt namn också, giriga gubbar ute efter lite bus..

Permalänk
Medlem

Ganska fet särskrivning av privatkopiering och blandningar mellan särskrivet och ihopskrivat av honom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag tyckte att killen i princip skriver att det blir tillåtet att kopiera upphovsrättsskyddat material...

Eftersom det inte är han som bestämmer över upphovsrättshavarna så är det ju ganska meningslöst att trycka för något sådant förslag. Dessutom verkar han likställa privat användning av ett konstverk som en kommersiell användning där kopieraren faktiskt tjänar pengar på att använda sig utav bilden. Giltställer man privatkopiering med piratkopiering och godkänner privatkopieringen via lagstifning så finns det ju inte längre någon piratkopiering och privatpersonerna betalar för att t ex tidningsskrifter ska få piratkopiera bilder lagligt och på så sätt ge ännu mindre lön åt konstnären? Tror inte det är det dom vill ha

Man kan ju inte ge ersättningar till allt som inte lönar sig, anledningen är väl helt enkelt att det är för många som försöker jobba med det professionellt, konstnärer förr fick inte bra betalt i allmänhet heller, de flesta vart ju inte kända fören efter sin död, men det hindrade ju inte de från att göra konst då, varför skulle det hindra folk i dagsläget eller i framtiden. Man har ju åtminstonde bättre möjligheter att visa världen sina skills idag än förr. Personlig användning av verk tror jag inte i allmänhet ger konstnären/bildskaparen lägre lön eftersom de inte riktar sig på att sälja verken till privatpersoner i vilket fall som helst.

Verkar mest vara dem på BUS som inte kan komma med några verkliga argument utan bara spyr galla över folk och kallar de idioter likställer de med spammande botar fast avsändaren är den som skrivit orginalemailet han sedan säger är idiotiskt för att folk helt eller delvis kopierat det i senare skedde.

Dessutom har de ju redan någon form av ersättning genom att man kan köpa rättigheterna att återge folks verk om de är anslutna till BUS tariff.

Permalänk
Citat:

[...]such as the one you're in, we have
sane copyright laws here. But we also have polar bears roaming the
streets and attacking people

Jahapp, så var det med det då.

Eftersom jag bara är 15 år så har jag inte hängt med i världspolitiken så länge, men jag har pratat med mina föräldrar och mor- och far-föräldrar, och enligt dom var inte alla så sjukt kapitalistiska förr i tiden. Kan det stämma? Vad hände? Coca-Cola? Shell? Kommunism?

Jag har inget särskilt emot skatter, så länge skatterna går till folket, alltså vården, utbildning, bidrag o s v .
Om artister och konstnärer är för lata för att skaffa ett riktigt yrke vid sidan, eller för dåliga - alternativt inga större ambitioner - så tänker jag fan inte betala deras snabbnudlar. Eller, som det verkar vara med dom flesta "antipiratorganisationer", BUS:s snabbnudlar.
Det jag inte riktigt förstår är att dessa pojkklubbar för advokat-rejects först nu börjat ploppa upp som ogräs. Fanns det inte konst för 2000 år sedan?
Fanns det inte litterära verk för flera hundra år sedan?
Det är synd att det kommit till det här, men jag anser faktiskt att konstnärer och artister inte ska få betalt (och definitivt inte skivbolagen). Allt ska spridas via internet, på så sätt slipper vi alla idiotband som nu finns *host*Green Day*host*.
Om man vill göra musik eller annan konst så ska man göra det för att något man tycker är roligt, men att göra det för pengarna är bara absurt.

/Johan - "jävla sosse" och kommunist

PS. Jag skulle aldrig (om jag var tillräckligt gammal för att rösta) rösta på socialdemokraterna i dagsläget, för dom är inte socialdemokrater själva.

OffTopic: Vet mycket väl om att kommunism inte skulle fungera irl, det var därför jag skrev "jävla sosse" först, eftersom det är det mer verkliga alternativet

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Hur tillfaller dessa "skattepengar" till Artister utomlands som man "tar" bilderna ifrån, kommer BUS betala ut en del till dom också? Kan dom verkligen dra in nå pengar om dom tex lägger på en 5 kr per hårddisk, kan det tänkas bli någon bra summa i slutändan för att gotta allas munnar? Sen att priserna inte kommer höjas är ju ren BS.

Skatt kan man tänka sig betala på saker och ting men fan inte för någons hobbyverksamhet. Räcker bra att en tredjedel av min lön försvinner till alla bidragstagare för vården verkar ju inte direkt få dom, jävla trams.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan

Tack för ditt epost meddelande.

...

Hälsningar
Mas Lindberg
[/color]

Särskrivning, deluxe, och han kan inte stava till sitt eget namn:D

Mvh/Språkpolisen

Permalänk
Hedersmedlem

om man säger så här. jag har inget problem med att betala kasett ersättning på cd skivor.

Problemet med många som tankar är att de lever i illutionen att det är skivbolagen som får alla pengar. Visst tankar man musik av nån stor känd snubbe fine de har sjukt mycket deg och är inte beroende av skivförsäljningen på samma nivå som tex en mindre artist. Men personligen skulle jag ALDRIG tanka musik av den enkla regeln att jag vet att många mindre artister (house musik) går på knäna pga att de inte längre säljer skivor.

Men fotografer? WTF? har folk slutat köpa tidingar se på tv? eller är jag helt ute och cyklar?

DenBlåaTomburken du tycker att de ska jobba gratis? ok. smart
"skaffa sig ett riktigt yrke" har du slagit skallen i badkaret? hur tror du man skapar musik? gör ett album på en timme och sen glider? vakna blir riktigt sne på folk som dig...

en sak till ska inte skivbolagen ha betalt? ska de oxå jobba gratis?
Jävla tur att du inte har möjlighet att rösta.

"alla musiker ska jobba gratis och jag ska bara lyssna och njuta" bra så funkar världen.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken

Jahapp, så var det med det då.

Eftersom jag bara är 15 år så har jag inte hängt med i världspolitiken så länge, men jag har pratat med mina föräldrar och mor- och far-föräldrar, och enligt dom var inte alla så sjukt kapitalistiska förr i tiden. Kan det stämma? Vad hände? Coca-Cola? Shell? Kommunism?

Jag har inget särskilt emot skatter, så länge skatterna går till folket, alltså vården, utbildning, bidrag o s v .
Om artister och konstnärer är för lata för att skaffa ett riktigt yrke vid sidan, eller för dåliga - alternativt inga större ambitioner - så tänker jag fan inte betala deras snabbnudlar. Eller, som det verkar vara med dom flesta "antipiratorganisationer", BUS:s snabbnudlar.
Det jag inte riktigt förstår är att dessa pojkklubbar för advokat-rejects först nu börjat ploppa upp som ogräs. Fanns det inte konst för 2000 år sedan?
Fanns det inte litterära verk för flera hundra år sedan?
Det är synd att det kommit till det här, men jag anser faktiskt att konstnärer och artister inte ska få betalt (och definitivt inte skivbolagen). Allt ska spridas via internet, på så sätt slipper vi alla idiotband som nu finns *host*Green Day*host*.
Om man vill göra musik eller annan konst så ska man göra det för att något man tycker är roligt, men att göra det för pengarna är bara absurt.

/Johan - "jävla sosse" och kommunist

PS. Jag skulle aldrig (om jag var tillräckligt gammal för att rösta) rösta på socialdemokraterna i dagsläget, för dom är inte socialdemokrater själva.

OffTopic: Vet mycket väl om att kommunism inte skulle fungera irl, det var därför jag skrev "jävla sosse" först, eftersom det är det mer verkliga alternativet

Jag håller med om att det låter skumt att betala fotografer med våra hårddiskar.

Men hur menar du att artister och skivbolag inte ska få betalt?
Vem ska då producera musiken du vill ska spridas på nätet? Tjänster och saker kostar, har alltid gjort.

Det finns säkert lata artister, liksom det finns lata svarvare eller lata it-tekniker. Men visst kan väl artist och konstnär, vara "riktiga" yrken.

Och vad vet du om deras ambitionsnivå?

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Jag anser inte att allt ska vara gratis, men det finns inget som hindrar artister från att producera musik själva, många stora artister gör det, andra gör det helt gratis. Framträdanden tjänar artister fortfarande på dessutom. Idiotband slipper vi definitivt inte utav att vi slutar sälja skivor. Inte slipper vi MTV heller.

Har de flesta artister så jävla dåligt att de inte kan leva på musiken så lever de oftast inte på musiken, det finns ju fortfarande de som tjänar miljoner i samma yrke. De får väl dela med sig
MEN BUS handlade inte om musiker heller, utan olika former av bildskapare och finns det inte uppdragsgivare åt alla så finns det väl förmånga sådanna som försöker göra det proffessionellt. Tror dom det är livsnödvändigt med de som inte kan leva på det så får de väl gå till EU och fixa EU bidrag åt dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Jag anser inte att allt ska vara gratis, men det finns inget som hindrar artister från att producera musik själva, många stora artister gör det, andra gör det helt gratis. Framträdanden tjänar artister fortfarande på dessutom. Idiotband slipper vi definitivt inte utav att vi slutar sälja skivor. Inte slipper vi MTV heller.

Har de flesta artister så jävla dåligt att de inte kan leva på musiken så lever de oftast inte på musiken, det finns ju fortfarande de som tjänar miljoner i samma yrke. De får väl dela med sig
MEN BUS handlade inte om musiker heller, utan olika former av bildskapare och finns det inte uppdragsgivare åt alla så finns det väl förmånga sådanna som försöker göra det proffessionellt. Tror dom det är livsnödvändigt med de som inte kan leva på det så får de väl gå till EU och fixa EU bidrag åt dom

håller med. Varför måste stora musikstjärnar och konstnärer tjäna flera 100 miljonor om året? Blir musiken eller konsten bättre då? Jag tycker det är redan för mycket pengar i entertainment industrin.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte riktigt hänger med i hur privatkopiering av bilder slår på upphovsmannen?

Fungerar det inte så, för en proffessionell fotograf, att han/hon får ett uppdrag, knäpper bilder, och säljer dom sedan till uppdragsgivaren? Alternativt att man frilansar och knäpper bilder och går runt och frågar om nån vill köpa?

För att privatkopiering, som slår mot konstnären, ska kunna ske måste ju denne själv lägga upp bilderna på internet INNAN betalning har skett. Är inte det att skjuta sig i foten?

Permalänk
Medlem

Detta låter ju helt sjukt.. Går det igenom vet jag inte om jag skulle skratta eller gråta.

Kanske skulle man gå med i BUS och tjäna storkovan på det hela.

Permalänk

Går det här tillräckligt långt så är det lika bra att införa medborgarlön på riktigt.

Jag ser inte någon anledning till att samhället ska ha försörjningsplikt bara gentemot vissa individer så att dessa slipper gå till socialen om inkomsterna inte räcker till.

Då är det enda rätta att ha en allmän medborgarlön som täcker alla människors behov av att äta, skita och ha någonstans att bo och så säger vi att fortsättningsvis är det vars och ens eget ansvar att kopieringsskydda sitt material utan att andra ska bestraffas för det som någon annan eventuellt sysslar med.

Kollektiv bestraffning, vilket ju sådana här avgifter handlar om, kunde man önska var olagliga i sig. Jag trodde det var det, men där misstog jag mig.

Nätusan... det får nog bli till att köpa DVD-plattor utomlands i samband med nästa resa så smissar inte bara artisterna sin idiotiska avgift utan även staten momsen. Det är väl bra för Sverige, eller hur?

Visa signatur

HP Pavilion 743.se, Win XP SP2, AMD Athlon 2200+ (1.8GHz), 512 MB DDR-SDRAM, ca 20 + 60 + 8 GB, DVD-brännare NEC ND-3550A (1.05), GeForce4 MX-420, Skicka gratis sms: http://gsms.se/?r=4764